Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Timeshift  (gelezen 1727 keer)

Timeshift
« Gepost op: 2019/04/27, 21:16:23 »
os = Xubuntu 18.04

Heb het nodige over Timeshift gelezen (bv https://itsfoss.com/backup-restore-linux-timeshift/) en begrijp dat het voor Mint in de repos zit. Voor (X)Ubuntu (nog?) niet, waardoor ppa overblijft.

Ik lees wat tegenstrijdigheden her en der. Soms wordt het de hemel in geprezen en dan lees ik weer dat het middel erger kan zijn dan de kwaal. Vooral in geval van een ppa zou het problemen kunnen opleveren?? (Ik zag een reactie van Pjotr ergens voorbij vliegen ;))

Ik zou dan ook graag het volgende willen weten voor zover iemand er bekend mee is :
Is installatie van Timeshift via de ppa aan te raden/veilig? Zo ja, werkt deze software echt zo goed als ik in sommige artikelen lees? Ik las ook dat het gebruikt kan worden om de hele inhoud van je OS over te hevelen naar een nieuwe pc. Is die bewering terecht? Het schijnt wel een schijfruimteslurper te zijn? Iemand een idee hoeveel ruimte er ongeveer per snapshot wordt opgesoupeerd?
Kortom, meningen over deze software zijn zeer welkom.

Alvast bedankt.
 
 
« Laatst bewerkt op: 2019/04/27, 21:19:13 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

DarkEra

  • Gast
Re: Timeshift
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/27, 22:26:21 »
os = Xubuntu 18.04

Heb het nodige over Timeshift gelezen (bv https://itsfoss.com/backup-restore-linux-timeshift/) en begrijp dat het voor Mint in de repos zit. Voor (X)Ubuntu (nog?) niet, waardoor ppa overblijft.


Timeshift zit wel al in de repos van 19.04 en denk zelf dat het niet toegevoegd gaat worden aan 18.04. Dus blijft er niets anders over dan inderdaad een PPA toe te voegen welke geheel op eigen risico is.

Zelf maak ik geen gebruik van Timeshift of andere systeem snapshot of backup applicaties en geef er ook weinig om.
« Laatst bewerkt op: 2019/04/27, 22:32:37 door Maik »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Timeshift
« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/28, 08:33:52 »
Timeshift komt standaard met Linux Mint. Ik denk dat dat al vertrouwen moet geven in de kwaliteit van het programma. Het werkt met rsync en maakt incrementele snapshots van je systeembestanden, d.w.z., enkel de sinds de vorige backup gewijzigde bestanden worden gekopieerd. Op termijn levert dat uiteraard op dat heel wat versies van systeembestanden op je schijf blijven bestaan, wat schijfruimte kost.

Middel erger dan de kwaal? Hangt van je voorkeur af. Zelf doe ik niet de minste moeite mijn systeem te backuppen. De kans dat het met een upgrade fataal afloopt, is zeer klein bij Ubuntu. De kans dat het door iets anders fataal afloopt, hangt van de systeembeheerder af. En als het dan nog gebeurt: de installatie USB ligt binnen bereik en binnen het uur zijn we weer in business.

Re: Timeshift
« Reactie #3 Gepost op: 2019/04/28, 08:53:22 »
Na iedere schone installatie en als ik klaar ben met de inrichting er van installeer ik gelijk TimeShift ( ppa) omdat ik met enige regelmaat aan het prutsen ben en dingen niet goed gaan.
Ik bewaar voor iedere dag één herstelpunt en tot nu toe is het terugzetten van een herstelpunt altijd goed gegaan.
Mijn snapshots zijn gemiddeld 4GB groot.
Met dank aan Foss
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Timeshift
« Reactie #4 Gepost op: 2019/04/28, 15:17:13 »
Mijn snapshots zijn gemiddeld 4GB groot.

Zo, die zijn behoorlijk van omvang ??? Ik neem aan dat ik ze ook op bv een extern opslagmedium kan zetten ipv enkel de ssd te gebruiken waarop ook het OS staat?

Bedankt voor de reacties trouwens. Ik kan me goed in de opmerkingen van Vanadium vinden. Ben zelf altijd zeer voorzichtig en test iets eerst altijd op een Virtualbox VM uit wanneer ik twijfel.
Het opnieuw installeren van het OS is een fluitje van een cent en gaat razendsnel. Alleen het 'afconfigureren', het volledig aan mijn eigen wensen inrichten, kost aardig wat tijd.
Tja, tijfelgevalletje hier  =D

Meer reacties van gebruikers zijn van harte welkom. Er zal wel geen onderzoek naar zijn gedaan, maar ik zou wel benieuwd zijn naar ongeveer hoeveel % van de Linux-gebruikers er eigenlijk gebruik maakt van Timeshift.
Een boek doet het altijd...

Offline EvC

  • Lid
Re: Timeshift
« Reactie #5 Gepost op: 2019/04/28, 16:02:41 »
In een Virtuele Machine kan volop geëxperimenteerd worden. In een hoofdbesturingssysteem ga ik voor zeker- en betrouwbaarheid.
Daardoor ook nooit een GRUB probleem (zoals bij de dual- of multiboot methode).

Een brandschone (minimale) installatie is - indien nodig - zo gemaakt. Dat voelt voor mij beter dan een applicatie die in een distributie zit te wroeten en veel ruimte in beslag neemt.
Oorzaak / gevolg, kip / ei? Nee, voor mij geen Timeshift.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Timeshift
« Reactie #6 Gepost op: 2019/04/28, 16:45:45 »
Als je timeshift gebruikt ZONDER instellingen, slaat deze je systeem bestanden op in de map /timeshift
Als je een aparte / en /home partitie gebruikt zorg dan dat de systeempartitie groot genoeg is.
Persoonlijk hou ik daar 50G voor aan omdat ik wel eens tegen ruimtegebrek ben aangelopen.
Deze ruimte is groot genoeg om zelfs een versie upgrade te kunnen herbergen.
Tijdens zo'n upgrade heb je 3 x de standaard ruimte nodig tijdens het downloaden en installeren.
Na installatie krijg je deze ruimte weer terug.
Timeshift kan de backup niet opslaan op FAT of NTFS partities alleen op Linux extfs2,3,4.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Timeshift
« Reactie #7 Gepost op: 2019/04/28, 18:24:40 »
Dat voelt voor mij beter dan een applicatie die in een distributie zit te wroeten en veel ruimte in beslag neemt.

Mooi geformuleerd EvC =D

Ik denk dat ik voldoende weet en laat Timeshift aan mij voorbij gaan...

Bedankt allen!

Een boek doet het altijd...

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Timeshift
« Reactie #8 Gepost op: 2019/04/29, 17:08:40 »
Op Mint 19.1 XFCE heb ik de standaardinstellingen voor timeshift. Dus dagelijkse backups en 5 momentsopnames behouden. Maar ik heb nu 9 momentsopnames. (paar met de hand gemaakt) systeem is eergisteren geïnstalleerd. Is dit een bug? Hij zou er toch maar 5 moeten horen te behouden?

Re: Timeshift
« Reactie #9 Gepost op: 2019/05/01, 21:01:22 »
Op Mint 19.1 XFCE heb ik de standaardinstellingen voor timeshift. Dus dagelijkse backups en 5 momentsopnames behouden. Maar ik heb nu 9 momentsopnames. (paar met de hand gemaakt) systeem is eergisteren geïnstalleerd. Is dit een bug? Hij zou er toch maar 5 moeten horen te behouden?

Lijkt mij dat zelf gemaakte back-ups niet geteld worden door timeshift.  Denk een bug.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Timeshift
« Reactie #10 Gepost op: 2019/05/02, 16:36:45 »
Op Mint 19.1 XFCE heb ik de standaardinstellingen voor timeshift. Dus dagelijkse backups en 5 momentsopnames behouden. Maar ik heb nu 9 momentsopnames. (paar met de hand gemaakt) systeem is eergisteren geïnstalleerd. Is dit een bug? Hij zou er toch maar 5 moeten horen te behouden?

Lijkt mij dat zelf gemaakte back-ups niet geteld worden door timeshift.  Denk een bug.

Dat dacht mijn collega ook. Doordat je zelf met de hand die backups maakt dat die niet automatisch verwijderd worden. Dus dat alleen de ''automatische backups''  automatisch verwijderd worden als de limiet wordt overschreden.