Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Veel slotjes  (gelezen 1768 keer)

Offline Jos

  • Lid
Veel slotjes
« Gepost op: 2014/01/10, 09:11:31 »
Beste forummers,
Ik heb op een van mijn computers PCLinuxOS vervangen door Ubuntu. In deze computer zit een tweede HD voor de data waarop ik o.a. een website heb staan en e-mail. Nu blijkt er op veel mappen en bestanden een slotje te staan (een rechten kwestie dus). Onder PCLinuxOS had ik op de data HD gewoon alle rechten. Niet overal staat er een slotje. Op mappen en bestanden die ik direct nodig had heb ik die slotjes al weggehaald*, maar om de hele tweede HD op die manier na te lopen is vreselijk veel werk.

*In Terminal: gksudo nautilus, ENTER, wachtwoord invullen, ENTER, nu opent Nautilus zich in de root mode. Navigeren naar de betreffende map, rechts op klikken met de muis,
nu opent zich een menuutje, onderaan Eigenschappen aan klikken, derde tabje Rechten en de rechten veranderen bijv. eigenaar nobody. Afsluiten en nu kan iedereen erin.

Wat is er aan de hand en hoe pak ik dit aan?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Veel slotjes
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/10, 09:25:41 »
Op welke harde schijf staan die slotjes? Op een schijf met je gewone Ubuntu besturingssysteem?
Benader je Ubuntu besturingssysteem, vanuit een andere schijf waar ook Ubuntu geinstalleerd staat?
Heb je gekozen voor full harddisk encryptie? (tijdens de installatie?)

Offline Jos

  • Lid
Re: Veel slotjes
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/10, 09:36:24 »
Soul-Sing,
Ubuntu heb ik op de ene hd staan en mijn date op een tweede hd. Die slotjes staan op de tweede hd waarop geen OS staat maar alleen data zoals een website en e-mail. Bij het installeren van Ubuntu heb ik die de hele hd laten gebruiken dus verder staat er niets op. Ik heb niet gekozen voor een full hd encryptie.

P.S. Bij de installatie van Ubuntu heb ik geen bijzondere dingen gedaan maar een gewone standaard installatie uitgevoerd.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/10, 09:46:21 door Jos »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Veel slotjes
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/10, 10:01:04 »
Wanneer de 'slotjes'harde schijf benadert vanuit het besturingssysteem Ubuntu, tref bij mijn computers die hard schijf aan.
Wanneer je er op  klikt vraagt ubuntu om een pass, dan zou alles zonder slotjes zichtbaar moeten zijn.

Offline Jos

  • Lid
Re: Veel slotjes
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/10, 10:09:49 »
Soul-Sing,
Sorry, het is mij niet helemaal duidelijk hoe je dat bedoelt.

P.S. Ik denk dat wij een verschillende interface voor ogen hebben. Ik heb een Ubuntu met aan de linkerkant iconen, als je begrijpt wat ik bedoel. Dus geen menu bovenaan.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/10, 10:11:24 door Jos »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Veel slotjes
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/10, 10:34:49 »
Ubuntu/Debian en afgeleiden geven zijn/haar eerste gebruiker het nummer 1000.
PCinuxOS/Mandrake/Mandriva begint met 500.
De door beide systemen gemaakte mappen/bestanden zijn dus niet voorzien van gelijke rechten.
Je zou de eigenschappen van de disk kunnen wijzigen als je specifiek voor een OS gaat.
Rechter muisklik op de disknaam op /mnt/disknaam of /media/disknaam en alle rechten ook op de onderliggende mappen toepassen.
Zo hoef je dan niet iedere map afzonderlijk langs.

Je zou ook kunnen overwegen de gebruikers 500 en 1000 aan elkaars groepen toe te voegen.

Op NTFS, FAT en exFAT bestandssystemen worden door Linux geen gebruikersrechten toegepast.

Gezien externe HDD's meestal voor Windows zijn ingericht kom je daar in Linux geen specifieke gebruikersrechten tegen. In Windows kan het echter voorkomen dat op NTFS partities van de een naar andere PC je ineens tegen gebruikersrechten aanloopt.
Windows leest standaard geen Linux partities.

Hoop je zo op het spoor gezet te hebben,
Ed
« Laatst bewerkt op: 2014/01/10, 10:42:22 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Jos

  • Lid
Re: Veel slotjes
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/10, 10:50:02 »
Rechter muisklik op de disknaam op /mnt/disknaam of /media/disknaam en alle rechten ook op de onderliggende mappen toepassen.
Zo hoef je dan niet iedere map afzonderlijk langs.

Ik zie even niet waar ik de disk kan vinden. Ik heb bovenaan geen menu zoals op een andere Ubuntu computer. Op de computer waarop het probleem speelt heb ik de interface met de iconen aan de linkerkant boven elkaar.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Veel slotjes
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/10, 11:07:25 »
Soul-Sing,
Sorry, het is mij niet helemaal duidelijk hoe je dat bedoelt.

P.S. Ik denk dat wij een verschillende interface voor ogen hebben. Ik heb een Ubuntu met aan de linkerkant iconen, als je begrijpt wat ik bedoel. Dus geen menu bovenaan.

Error van mij inderdaad. Ik gebruik alweer erg lang Lubuntu.

Offline Jos

  • Lid
Re: Veel slotjes
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/10, 11:13:02 »
DeBaas,
Ik had niet lang genoeg gepiekerd over wat je bedoelde  :) en heb alsnog iets gevonden.
Toen ik "/mnt/disknaam" deed kwam het voortgangsbalkje van Rechten Toekennen een poos in beeld en dat beloofde wat. Maar nog zie ik op veel plaatsen op die hd slotjes staan.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/10, 11:14:50 door Jos »

Offline Jos

  • Lid
Re: Veel slotjes
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/10, 11:42:58 »
DeBaas,

Het is alsnog gelukt. Ik had "media/disknaam" moeten hebben. Bovendien had ik de rechten toch nog niet goed gezet. Nu zijn alle slotjes op de data hd weg.

P.S. Heb jij al eens een lintje gehad ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/01/10, 11:54:00 door Jos »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Veel slotjes
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/10, 16:26:09 »
 O0 Je kan het.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Jos

  • Lid
Re: Veel slotjes
« Reactie #11 Gepost op: 2014/01/10, 18:13:24 »

Koning Ubuntu
(zelfportret)
« Laatst bewerkt op: 2014/01/10, 18:58:32 door Jos »