Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ik snap niets van snap  (gelezen 1265 keer)

Offline sminsoc

  • Lid
    • Small Instrument Society
Ik snap niets van snap
« Gepost op: 2019/03/17, 20:13:56 »
Ik heb een laptop met ubuntu 18.04.2 LTS geinstalleerd. Er wordt zonder mij wat te vragen een map met de naam Snap in mijn homedirectory gezet, telkens als ik bijv Audacity opstart. In de map staan enkele lege submappen. Inmiddels hier en daar wat info gezocht over Snap en ik begrijp daaruit, dat je bepaalde pakketten via snap kunt installeren. Maar dat heb ik niet gedaan en ik vind het heel vervelend als er zomaar een map wordt aangemaakt. Ik heb die map een paar keer weggegooid, maar zoals gezegd, bij opstarten Audacity en ook musescore komt die map weer tevoorschijn. Is er een manier waarop ik gevoeglijk deze zinloze map voorgoed kan laten verdwijnen?

Offline EvC

  • Lid
Re: Ik snap niets van snap
« Reactie #1 Gepost op: 2019/03/18, 03:12:37 »
Audacity is bij Software 2x aanwezig.
Eén is een snap en heeft de meest recente versie. De andere is de normale install en loopt qua versie iets achter.
De snap versie kun je verwijderen als je dat wilt en de normale Audacity kun je dan installeren.
Hetzelfde geldt voor MuseScore. MuseScore is de snap en MuseScore 2 is de normale versie.

Mocht de snap-map na het verwijderen van de snaps nog bestaan dan zal die waarschijnlijk leeg zijn en kun je die verwijderen:



Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Ik snap niets van snap
« Reactie #2 Gepost op: 2019/03/18, 03:29:25 »
Hetzelfde geldt voor MuseScore. MuseScore is de snap en MuseScore 2 is de normale versie.

Herstel: MuseScore is waarschijnlijk alleen als snap aanwezig. Wat MuseScore 2 is moet ik schuldig blijven.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ik snap niets van snap
« Reactie #3 Gepost op: 2019/03/18, 08:43:09 »
Snaps is voordelig tav van software die niet in je linux zit.
Dan kunnen software makers dit gemakkelijker verspreiden, en wij gemakkelijker installeren en gebruiken.(ook over de verschillende distributies).
En je hebt normaal gesproken de laatste versie, ook updates wordt automatisch gedaan.
Dit is dus het goede.

Wat wel vervelend is, dat je tijdens installatie geen of bijna geen verschil ziet, tussen oude manier en snaps
Dus google op snaps en hoe via terminal te zien is wat geïnstalleerd is, en andere info.

Denk zelf wel dat dit de toekomst is , omdat installeren op diverse linux soorten veel gemakkelijker is, voor software makers, en wij de gebruikers meer software beschikbaar komt.

Er is ook nog flatpak, is vergelijkbaar met snaps, snaps is door ubuntu uit gevonden dacht ik.
« Laatst bewerkt op: 2019/03/18, 08:45:55 door jan11000 »

Offline sminsoc

  • Lid
    • Small Instrument Society
Re: Ik snap niets van snap
« Reactie #4 Gepost op: 2019/03/18, 08:52:13 »
Dank je, ik ga dat eens proberen!

Ik blijf er bij, dat ongevraagd mappen plaatsen meer hoort bij win doos  of zo.

Offline loti

  • Lid
Re: Ik snap niets van snap
« Reactie #5 Gepost op: 2019/03/18, 09:02:20 »

Offline peer

  • Lid
Re: Ik snap niets van snap
« Reactie #6 Gepost op: 2019/03/18, 09:18:50 »
bij mij in Kubuntu 18.10 zie ik geen Snaps in Discovery of Synaptic.
Snap heb ik een tijd geleden ook verwijderd van mijn pc omdat ik dat toch niet gebruik.

Ik zie in Synaptic Audacity versie 2.2.2-1build1 en Musescore  2.3.2+dfsg1-2.
Musescore heet in Discover overigens Musescore 2

Ik denk dat bij mij geen snap-packages gezien worden in Discover omdat de Discover --Snap backend niet is geïnstalleerd

Offline sminsoc

  • Lid
    • Small Instrument Society
Re: Ik snap niets van snap
« Reactie #7 Gepost op: 2019/03/18, 09:41:37 »
Dank allen. Ik heb de andere versies van audacity en musescore geinstalleerd en joepie: probleem opgelost.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Ik snap niets van snap
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/06, 14:26:55 »
Hier kan je meer informatie vinden over Snap.

https://computerworld.nl/development/105774-software-in-linux-makkelijker-te-beheren-met-snaps
Weet iemand of de genoemde tekst nog ergens beschikbaar is? De link werkt niet meer.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.


Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Ik snap niets van snap
« Reactie #10 Gepost op: 2020/05/06, 16:32:27 »
Dank je!
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

FrSu

  • Gast
Re: Ik snap niets van snap
« Reactie #11 Gepost op: 2020/05/06, 18:06:59 »
Jammer dat die plaatjes niet zichtbaar zijn, zou er graag wat meer van weten.

En waarom nou weer 2 systemen? Flatpack en Snap? Welke wordt nu bij Ubuntu gebruikt? Flatpack in Mint, geloof ik.

Verwarrend allemaal.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/06, 18:09:55 door FrSu »

Re: Ik snap niets van snap
« Reactie #12 Gepost op: 2020/05/06, 18:16:48 »
Jammer dat die plaatjes niet zichtbaar zijn, zou er graag wat meer van weten.

En waarom nou weer 2 systemen? Flatpack en Snap? Welke wordt nu bij Ubuntu gebruikt? Flatpack in Mint, geloof ik.

Verwarrend allemaal.

Lees dit maar eens door dan wordt het wel helder https://tweakers.net/reviews/7010/4/ubuntu-1904-wat-is-nieuw-in-disco-dingo-verpakkingen-snaps-flatpaks-en-appimages.html
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline rico70

  • Lid
Re: Ik snap niets van snap
« Reactie #13 Gepost op: 2020/05/06, 18:34:34 »
@FrSu eigenlijk 3 systemen, appimage ook nog. En het word er idd niet  duidelijker op

Offline ajjp

  • Lid
Re: Ik snap niets van snap
« Reactie #14 Gepost op: 2020/05/06, 22:39:23 »
Citaat
En waarom nou weer 2 systemen?
En waarom zijn er 100 soorten Linux? Simpelweg omdat alles open-source is en ieder voor zich denkt het nóg beter/sneller/gebruiksvriendelijker/of vul maar in, te kunnen maken.

FrSu

  • Gast
Re: Ik snap niets van snap
« Reactie #15 Gepost op: 2020/05/07, 16:24:44 »
@Maasnet: Dank! :)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Ik snap niets van snap
« Reactie #16 Gepost op: 2020/05/07, 17:03:49 »
Lees dit maar eens door dan wordt het wel helder https://tweakers.net/reviews/7010/4/ubuntu-1904-wat-is-nieuw-in-disco-dingo-verpakkingen-snaps-flatpaks-en-appimages.html
@maasnet, ook voor mij heeft het verhelderend gewerkt. Ik ben er nu uit. Ik heb de ppa verwijderd en heb de snap geinstalleerd. Dank.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Ik snap niets van snap
« Reactie #17 Gepost op: 2020/05/07, 17:27:34 »
Deze site al gezien  https://flathub.org/home ?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"