Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: foutje in fstab en Ubuntu wil niet meer normaal opstarten  (gelezen 400 keer)

Offline avl

  • Lid
foutje in fstab en Ubuntu wil niet meer normaal opstarten
« Gepost op: 2015/02/24, 18:03:15 »
In een dual boot: w 8.1 en Ub 14.04 heb ik fstab iets willen aanpassen om een map (met Ub files)  in een andere disk aan te wijzen. Daarbij heb ik kennelijk een laatste Enter vergeten.
Bij opstarten wordt het wachtwoord niet herkend.
Zoals elders in het forum aangegeven heb ik via de hersteloptie het ww met succes gewijzigd; wordt nog steeds niet herkend! Ik zie steeds de waarschuwing dat fstab niet is afgesloten met Enter.
Ik krijg het idee, dat die fout de oorzaak is dat ik niet verder kom.
Met een live-cd geprobeerd de fstab file te wijzigen met gksu gedit /etc/fstab: geen toegang. Ook su gedit etc en sudo gedit enz geprobeerd.

Ook via windows geprobeerd erbij te komen: ik zie wel alle files, ook de map /etc/fstab.d maar in die map ziet windows niks, laat staan dat ik iets kan wijzigen.

Moet ik alle data ergens parkeren en opnieuw installeren of ziet iemand een andere uitweg?

Offline jan11000

  • Lid
Re: foutje in fstab en Ubuntu wil niet meer normaal opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/24, 20:42:07 »
Als je opstart vanaf een livecd, dan pak niet de fstab van de livecd, maar van je extra partitie.
Dan in terminal ,
gksudo gedit
Dan naar extra partitie gaan(dus niet van de livecd), dus je ubuntu installatie op de hd, daar de fstab opnenen.

Offline avl

  • Lid
Re: foutje in fstab en Ubuntu wil niet meer normaal opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/24, 20:53:23 »
femke, meteen geprobeerd, door in het herstelmenu te kiezen voor "root" dan kom je vanzelf in de terminal terecht.
Daarin: root@bram-mycom:~# gksudo gedit /etc/fstab gedaan. Antwoord:
(gksudo:686): Gtk-warning **: cannot open display:

Met de opdracht cat /etc/fstab krijg ik wel het file te zien (met de fout) maar ik kan er niets in wijzigen...

Jan 110000: live cd ook gestart, maar ik weet niet hoe ik in de root van de pc kan komen.
als ik de terminal start blijf ik in de cd versie.

Offline jan11000

  • Lid
Re: foutje in fstab en Ubuntu wil niet meer normaal opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/24, 21:08:09 »
Opstarten livecd,
dan zou je links een andere partitie moeten zien, dus je ubuntu op een harde schijf, daar vind je de fstab van ubuntu op je harde schijf.
Dus daar de fstab openen.
dat is dus niet de root van je pc, want je root van je pc daar moet je niet zijn als je via livecd opent.

Offline avl

  • Lid
Re: foutje in fstab en Ubuntu wil niet meer normaal opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/24, 22:54:05 »
morgen verder!

Offline Nero

  • Lid
Re: foutje in fstab en Ubuntu wil niet meer normaal opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/25, 10:34:40 »
femke, meteen geprobeerd, door in het herstelmenu te kiezen voor "root" dan kom je vanzelf in de terminal terecht.
Daarin: root@bram-mycom:~# gksudo gedit /etc/fstab gedaan. Antwoord:
(gksudo:686): Gtk-warning **: cannot open display:

Met de opdracht cat /etc/fstab krijg ik wel het file te zien (met de fout) maar ik kan er niets in wijzigen...
In de herstel modus kan je gebruik maken van nano.nano /etc/fstabWel eerst zorgen dat het filesystem schrijfbaar is:mount -o remount,rw /

Offline avl

  • Lid
Re: foutje in fstab en Ubuntu wil niet meer normaal opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2015/02/25, 16:23:33 »
Nero, dat was de oplossing! Hartstikke bedankt en weer wat geleerd.