Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: libre office scrollen en grijze vlakken  (gelezen 552 keer)

libre office scrollen en grijze vlakken
« Gepost op: 2014/09/15, 17:02:48 »
Goedemiddag,

Libre Office draw doet het bij mij in Kubuntu 14.04 gewoon goed, niets aan de hand op een irritant ding na. Als ik bijvoorbeeld naar beneden scroll en dan weer naar boven, ligt er over het stuk bladspiegel dat ik weer naar boven haal een grijs vlak en dat verschuift dan weer als ik weer ga scrollen. Het is niet zo dat het programma er niet door werkt, maar het is irritant voor het zicht en dus werkt het niet fijn. Ik wil gewoon een volledig witte bladspiegel. Wat kan de oorzaak hier van zijn?
« Laatst bewerkt op: 2014/09/15, 17:23:59 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: libre office scrollen en grijze vlakken
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/15, 20:23:14 »
Misschien eens proberen "hardware acceleration" in Options - Libreoffice - view proberen uitzetten.

Re: libre office scrollen en grijze vlakken
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/15, 21:45:43 »
Probeer ook om niet-afdrukbare tekens (harde returns en zo) in te schakelen en weer uit te schakelen, bij mij helpt dat om een fontprobleem te verhelpen. Dat probleem - opeens lelijke, verwrongen letters - ontstaat ook door scrollen.

Edit. Ik zie nu dat je het over LO Draw hebt, mijn reactie had betrekking op LO Writer. Maar wie weet, proberen kan nooit kwaad! :-)
« Laatst bewerkt op: 2014/09/15, 21:47:30 door Paul Matthijsse »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: libre office scrollen en grijze vlakken
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/16, 00:16:38 »
ATI/AMD proriarity driver nodig ?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: libre office scrollen en grijze vlakken
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/16, 08:05:34 »
Goedemorgen allen,

Libreoffice Writer heeft het probleem niet. Inmiddels heb ik iets ingesteld, ik weet niet meer wat waardoor het probleem niet meer zichtbaar is, maar het is er nog wel. Ik heb het namelijk gecamoufleerd door de toepassingsachtergrond op wit te zetten, maar dan nog zie je dat er e.e.a niet klopt. Dat wil dus zeggen dat ik de gegeven opties ga proberen.

De driver voor AMD / ATI heb ik al gecheckt, de aanbevolen driver draait en zou dus geen problemen moeten geven. Wel opmerkelijk dat het beschreven probleem gelijk met amd in verband wordt gebracht.

Mijn dank tot zo ver.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: libre office scrollen en grijze vlakken
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/16, 13:06:02 »
Beste Lieden,

Het probleem is opgelost. Het was geen soortgelijk probleem van writer en draw. Het lag ook niet aan de hardwareversnelling. Het probleem zat hem in
de anti - aliasing, die heb ik uitgezet en ik zie ook niet echt waarom ik die nodig zou hebben aangezien het hier vectorgeorienteerde afbeeldingen en letters betreft.
Nu is alles weer zoals ik Draw gewend ben.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: libre office scrollen en grijze vlakken
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/16, 15:01:27 »
Dat was ook een instelling waar ik aan gedacht had. Ik had minder verwacht dat het effectief die zou zijn.

Zeker op een hoge resolutiemonitor zal die antialiasing niet echt verschil maken. Als je goed kijkt zal je zien dat kromme lijnen nu iets minder vloeiend zijn. Anderzijds ogen ze wel scherper. Op een monitor van lagere resolutie zou je sterker de "jagging" zien van de lijnen (maar zou bij het aanzetten van anti-aliasing de onscherpte meer opvallen).

Re: libre office scrollen en grijze vlakken
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/17, 10:37:05 »
Inderdaad, ik heb een monitor die een flinke resolutie aan kan. Ik ga ook eens onderzoeken wat e.e.a bij Inkscape doet, maar dat gaf vooralsnog nergens problemen mee.

Dan ben ik vervolgens benieuwd naar de opmerking van DeBaas. Mijn grafische kaart werkt nu op de aanbevolen driver, maar in hoeverre zou een andere driver het probleem ook kunnen hebben opgelost? Hoe weet ik dat? (heeft geen haast en als er geen passend antwoord mogelijk is, denk ik dat ik dat wel snap)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.