Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) pdf bestand passend afdrukken.  (gelezen 5445 keer)

Offline Gamer

  • Lid
(OPGELOST) pdf bestand passend afdrukken.
« Gepost op: 2012/04/22, 17:20:29 »
Hallo,

Ik zit met het volgende: Ik moet tickets afdrukken, alleen zijn deze groter dan het standaart A4 formaat (8.3x11.7 inc)
Dus nu mis ik een stukje. En wel het belangrijkste stukje, namelijk de streepjes code.
Hoe kan ik het betreffende pdf-je nu passend op een standaart A4-tje krijgen.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/24, 18:28:01 door Gamer »

Re: pdf bestand passend afdrukken.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/22, 23:49:28 »
Kan u meer uitleg geven?
A4 is 8,267 op 11,693 inch. Zoveel verschil met uw origineel van 8,3 op 11,7 inch lijkt er mij niet te zijn of ik interpreteer de door u verstrekte gegevens verkeerd?
Als u via Ctrl P iets afdrukt, ziet u naast het tabblad algemeen ook het tabblad Paginainstellingen. U kan uw afdruk daar toch schalen indien gewenst?

Offline Roc.am

  • Lid
Re: pdf bestand passend afdrukken.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/23, 01:14:42 »
Een streepjescode mag je niet verkleinen, want dan klopt de code niet meer.
Staat er witruimte om de tekst, dan kun je de pagina misschien bijsnijden om het passend te maken.

- Roc

Re: pdf bestand passend afdrukken.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/23, 08:00:17 »
Een streepjescode mag je niet verkleinen, want dan klopt de code niet meer.
Het is de eerste keer dat ik zoiets lees? Heeft u enige aanwijzing voor deze woorden?

Offline Roc.am

  • Lid
Re: pdf bestand passend afdrukken.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/23, 08:02:35 »
Streepjescode werkt toch op de breedte van de streep ?
Als je vergroot of verkleint veranderert ook de breedte van de streep, dus ook de code.

- Roc

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: pdf bestand passend afdrukken.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/23, 08:15:06 »
Het werkt toch via de verhoudingen tussen de streepjes? Want de grootte verandert ook voor het leesapparaat als je van verderaf of dichtbij scant.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: pdf bestand passend afdrukken.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/23, 08:25:33 »
Je kan die pdf in de afdruk opties toch laten passen op het papierformaat?

Andere mogelijkheden:

Je kan de pdf openen in GIMP, dan vervolgens bijsnijden of schalen naar wens. Openslaan als pdf weet ik zo uit het hoofd even niet, maar dan kan je hem iig afdrukken als pdf. Dan ben je er ook uit.

Dan verder kan je een pdf ook openen in Inkscape en daar bewerken. Dan kan je waarschijnlijk die hele streepjescode er afzonderlijk helemaal uitplukken en ergens anders in zetten.

Dan verder kan je volgens mij die streepjescode straffeloos kleiner en groter maken. Dat is helemaal niet zo maatgebonden. Dat  kan je desgewenst via GIMP en Inkscape uittesten door verschillende maten van dezelfde code op één blad te printen. Niet doen bij een theaterticket, want dan moet je na de eerste herkenning gelijk naar binnen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: pdf bestand passend afdrukken.
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/23, 09:24:55 »
Het werkt toch via de verhoudingen tussen de streepjes? Want de grootte verandert ook voor het leesapparaat als je van verderaf of dichtbij scant.

Inderdaad.

Offline Gamer

  • Lid
Re: pdf bestand passend afdrukken.
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/23, 19:43:32 »
Kan u meer uitleg geven?
A4 is 8,267 op 11,693 inch. Zoveel verschil met uw origineel van 8,3 op 11,7 inch lijkt er mij niet te zijn of ik interpreteer de door u verstrekte gegevens verkeerd?
Als u via Ctrl P iets afdrukt, ziet u naast het tabblad algemeen ook het tabblad Paginainstellingen. U kan uw afdruk daar toch schalen indien gewenst?

Het orgineele formaat in het pdf bestand is 9.17 x 11.81 inch.
standaart A4 papier is 8.3 x 11.7 inch. Op gezocht, info van wikipedia.

Als ik het pdf bestand open. Dan opend dit met: Document viewer.
Als ik dan op ctrl+p druk. En op tabblad page setup kijk staat daar bij paper size A4.
En bij voorbeeld papiertje staat 8.27 x 11.69 inch.
Als ik dan op tabblad advanced kijk staat daar bij Shrink page if necessary to fit borders: Shrink (print the whole page)
Ook de andere instellingen heb ik geprobeerd maar steeds het zelfde resultaat.
Andere instellingen zijn: Crop (preserve dimensions) en Expand (use maximum page area)

Offline Gamer

  • Lid
Re: pdf bestand passend afdrukken.
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/23, 20:09:01 »
Je kan die pdf in de afdruk opties toch laten passen op het papierformaat?

Naar die optie was ik al opzoek geweest. Heb hem nu eindelijk gevonden.
Ik krijg het nu eindelijk ook voor elkaar. Om het netjes op papier te krijgen.
Jammer dat dit niet als standaart is ingesteld.

Allen bedankt voor de hulp.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: pdf bestand passend afdrukken.
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/23, 21:04:19 »
Hallo Gamer,

Fijn dat je er uit bent.

Ik moet bekennen dat ik juist om dit soort kleine toestanden toch Adobe Acrobat Reader voor Linux installeer. Het werkt gewoon beter. Er zijn wel tal van Linux programma's om een pdf bestand te lezen, maar toch ...

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Gamer

  • Lid
Re: pdf bestand passend afdrukken.
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/23, 23:42:56 »
Dat ik voor de eerste keer linux gebruikte ging er een nieuwe wereld voor mij open.
Voor het eerst lukte mij het om in pdf bestanden te zoeken naar text. En deze te selekteren en vervolgens te kopiëren en in een ander document te plakken.
Dit was mij nog nooit gelukt met Adobe Acrobat Reader voor windows.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: (OPGELOST) pdf bestand passend afdrukken.
« Reactie #12 Gepost op: 2012/04/27, 09:17:16 »
Als het echt moeilijk wordt en je moet beslist resultaat, kieper een pdf in Inkscape!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021