Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Text installation  (gelezen 984 keer)

Offline strike

  • Lid
Ubuntu Text installation
« Gepost op: 2008/07/29, 13:56:07 »
Hallo,

Ik heb gisteren Ubuntu 6.06 geïnstalleerd in text mode op een nogal oude pc (p2, 500 mhz met 192 ram erin).
Ik heb tijdens de installatie ook gekozen om het NL Language Pack mee te installeren, maar dat heeft blijkbaar heel wat meer geïnstalleerd dan de bedoeling was.

Er werd ondermeer ook nog Gnome en bijhorende applicaties geïnstalleerd. Bedoeling was dat ik na installatie zelf nog een Window manager, browser etc kon installeren. Gebaseerd op deze handleiding:

https://help.ubuntu.com/community/Installation/LowMemorySystems

Kan ik al deze 'overbodige troep' (gnome met al zijn componenten) nog manueel verwijderen, eventueel met één commando? Nadat ik er bijvoorbeeld xfce opgezet heb met één of andere filemanager, browser etc?

Groeten,
Pieter

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Ubuntu Text installation
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/29, 20:00:02 »
en je kan het beste hardy (8.04) installeren..

Offline woteb

  • Lid
Ubuntu Text installation
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/29, 20:20:08 »
Of neem hier http://forum.ubuntu-nl.org/topic/28192 eens een kijkje. Speciaal voor dit soort systemen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline strike

  • Lid
Ubuntu Text installation
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/03, 09:22:10 »
Heb het systeem nog niet opnieuw geïnstalleerd omdat ik al links en rechs gelezen heb dat een eerste installatie toch maar 'prutsen is', en je beter achteraf maar eens tegoei vanaf het begin opnieuw begint....

Ik heb dus een situatie waarin eerst gnome werd geïnstalleerd, ik heb er nadien xfce opgezet. Als ik deze grafische omgeving nu opstart, dan zie ik in de processes toch nog altijd sporen van gnome. Zijn die noodzakelijk? Kan ik gnome op een eenvoudige manier volledig verwijderen?

Ubuntu Text installation
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/03, 10:02:27 »
Met een vraagteken !!! dus nog niet eerst proberen.
sudo apt-get --purge remove gdmJe kan het natuurlijk wel even invoeren, zien wat hij allemaal voorstelt en dan, als hij vraagt "continue ?" op n(ee) drukken... dan kun je altijd het lijstje hier eens posten...
PAS OP: ik ben niet 100 % zeker dat hij wel om bevestiging zal vragen... Het zou ook kunnen dat hij gewoon desinstalleert...  

Enfin, nu is dat niet echt een probleem: je kan altijd terug installeren met: sudo apt-get install gdmMaar wacht misschien toch maar op nog wat uitleg.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu Text installation
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/03, 12:47:05 »
Citaat van: strike
Heb het systeem nog niet opnieuw geïnstalleerd omdat ik al links en rechs gelezen heb dat een eerste installatie toch maar 'prutsen is', en je beter achteraf maar eens tegoei vanaf het begin opnieuw begint....

Ik heb dus een situatie waarin eerst gnome werd geïnstalleerd, ik heb er nadien xfce opgezet. Als ik deze grafische omgeving nu opstart, dan zie ik in de processes toch nog altijd sporen van gnome. Zijn die noodzakelijk? Kan ik gnome op een eenvoudige manier volledig verwijderen?
Xfce gebruikt volgens mij ook wat onderdelen die ook in Gnome gebruikt worden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu Text installation
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/03, 12:49:07 »
Citaat van: strike
Heb het systeem nog niet opnieuw geïnstalleerd omdat ik al links en rechs gelezen heb dat een eerste installatie toch maar 'prutsen is', en je beter achteraf maar eens tegoei vanaf het begin opnieuw begint....

Ik heb dus een situatie waarin eerst gnome werd geïnstalleerd, ik heb er nadien xfce opgezet. Als ik deze grafische omgeving nu opstart, dan zie ik in de processes toch nog altijd sporen van gnome. Zijn die noodzakelijk? Kan ik gnome op een eenvoudige manier volledig verwijderen?
Zoals Arie al aanried: installeer gewoon Xubuntu. Pats, boem, klaar.