Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grubprobleem met 2 x Windows 10  (gelezen 1064 keer)

Offline tryer

  • Lid
Grubprobleem met 2 x Windows 10
« Gepost op: 2015/08/09, 11:52:04 »
Ik heb mijn windows 8.1 ge-upgraad naar Windows 10. Daarna heb ik een "schone" installatie naast de oude partitie gedaan op een nieuwe SSD voor snelle opstart. Vervolgens was de grub verdwenen en kreeg ik bij opstart de keuze uit 2 Windows 10 versies. Vervolgens heb ik GRUB opnieuw geïnstalleerd. Nu krijg ik in het GRUB-startmenu 1 x Windows 10. Als ik die opstart, krijg ik de keuze welke van de twee Windows 10 versie ik moet starten. De Windows 10 versies staan op twee verschillende partities. Ik gebruik geen UEFI.

Ik zou graag de twee versies van Windows 10 beiden in het startmenu willen zien, voor snellere opstart, zodat ik niet twee keer keuze moet maken. Ik wil beide versies van Windows behouden, één als Backup. By the way: ik gebruik meestal liever Ubuntu, maar heb Windows nodig voor mijn werk.


Offline EZ-man

  • Lid
Re: Grubprobleem met 2 x Windows 10
« Reactie #1 Gepost op: 2015/08/09, 11:57:15 »
Dat is een win-probleem. In GRUB staat een verwijzing naar de win-bootloader. Die staat op één van de windows partities. Wil je dat veranderen dan moet je twee win-bootloaders hebben, op elke win-versie een. Dan kan je daarna in grub twee menu-items opnemen.

Offline tryer

  • Lid
Re: Grubprobleem met 2 x Windows 10
« Reactie #2 Gepost op: 2015/08/09, 12:11:33 »
misschien een Win-probleem, maar ook een Grubprobleem. Hoe kan ik beide Windowsversies een bootloader geven ?

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Grubprobleem met 2 x Windows 10
« Reactie #3 Gepost op: 2015/08/09, 12:14:06 »
Nee, als je maar een actieve win-booloader hebt, dan is dat een win probleem.
Mogelijk dat os-prober + update-grub in linux nog soelaas biedt.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Grubprobleem met 2 x Windows 10
« Reactie #4 Gepost op: 2015/08/09, 13:28:30 »
Wil je het aanpassen in grub, dan zal je wat handwerk moeten verrichten, een variatie toepassen op onderstaande link  :
    http://askubuntu.com/questions/564496/trying-to-dual-boot-ubuntu-14-10-with-windows-10-last-one-not-detected