Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 18.04 Brother scanner werkt niet  (gelezen 975 keer)

Offline Huib

  • Lid
Ubuntu 18.04 Brother scanner werkt niet
« Gepost op: 2018/11/07, 13:45:32 »
Sinds Ubuntu12.04 ben ik een tevreden Ubuntu gebruiker. Alle LTS versies heb ik gebruikt. Echter in 18.04 krijg ik mijn scanner niet aan het werk. Bij 16.04 ging het ook al moeizaam. Daar was de oplossing uiteindelijk dat de driver bestanden in verkeerde map waren geplaatst door de installatie tool van Brothers solution centre. De driver bestanden moesten naar andere mappen gekopieerd worden . Dat heb ik nu ook weer gedaan, maar zonder resultaat. Eigenlijk alle tips die op ask Ubuntu staan heb ik geprobeerd. Ik heb een Brother MFC5890CN printer / scanner. Het scanner programma (alle scanner programma's in Ubuntu software) ziet de scanner wel en geeft eerst ook aan verbinding met de scanner te maken, echter na een minuut of zo komt het programma toch met de melding dat het niet gelukt is verbinding met de scanner te maken.

Offline peer

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04 Brother scanner werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/09, 07:30:30 »
als het een usb scanner is dan kan het probleem bij de SANE besturings software liggen.

zie http://www.sane-project.org/
"Note 3: The Linux USB3 workaround which was added in version 1.0.25 is now disabled by default. If you have difficulty using a scanner which previously worked, or intermittent scanner availability, try setting the new environment variable SANE_USB_WORKAROUND=1 before starting your frontend. "

Met vuescan (downloaden, niet registreren) kun je kijken of de scanner wil werken. Als die scanner onder vuescan werkt dan zou de oorzaak de workaround kunnen zijn.
Vuescan kun je downloaden en direct uitvoeren. Hoeft niet geïnstalleerd te worden.

Offline wilfried

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04 Brother scanner werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/09, 22:38:56 »
heb je hier wat aan ?
bij mijn Brother scanner en  printer werken deze stappen van Pjotr moeiteloos.
https://sites.google.com/site/computertip/5

in een enkel geval moest ik het proces nog eens herhalen
mogelijk doordat ik de schermpjes die in het proces om actie vragen niet helemaal goed gelezen had
succes