Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VMWare Tools installeren Grafisch en in 't Nederlands  (gelezen 12655 keer)

Offline Jelle

  • Lid
VMWare Tools installeren Grafisch en in 't Nederlands
« Gepost op: 2007/02/21, 21:16:26 »
Ik heb zojuist via een aantal links en wat uitproberen VMware Tools geïnstalleerd in WMware player. Eerlijk gezegd vind ik dat het best wat eenvoudiger uitgelegd kan worden, dus hier mijn poging hiertoe:

Ik ga er vanuit dat VMware Player al is geïnstalleerd en dat je ook al een .vmx hebt met daarin een Windows versie geïnstalleerd.

Ik ga er vanuit dat je .vmx bestand in /home/jouwnaam/vmware/XP/ staat.

Dan nu de stapjes:

1) Download VMware Workstation van http://www.vmware.com/download/ws/
    Kies VMware Workstation for Linux. Je moet wat gegevens invullen, maar het kost je verder niets. Download het tar.gz bestand.

2) Verplaats het bestand naar /home/jouwnaam/vmware

3) Klik op het bestand met de rechtermuisknop en kies HIER UITPAKKEN
    Er verschijnt nu een nieuwe map met de naam [vmware-distrib]

4) Ga naar /home/jouwnaam/vmware/vmware-distrib/lib/isoimages

5) Kopieer het bestand [windows.iso] en plak het in /home/jouwnaam/vmware/XP/
    (hier staat o.a. het .vmx bestand, bijvoorbeeld [winxp.vmx] of [my_virtual_machine.vmx])

6) Klik met je rechtermuisknop op het bestand [windows.iso] en kies VERWIJZING MAKEN

7) Klik met je rechermuisknop op het bestand [verwijzing naar windows.iso] en kies HERNOEMEN. Geef de verwijzing deze naam: cd0.iso (de 0 is een nul)

8) Nu gaan we de virtuele machine wijsmaken dat deze verwijzing zijn cdromspeler is.
   
(mocht je hier helemaal geen zin in hebben, dan kun je windows.iso ook naar cd branden en in je cd lade doen, het gaat erom dat je straks in Windows op deze computer kunt klikken en dan op D:(cdrom) om dan een installer file te ontdekken)

vervolg van 8) Open een terminal en type gksudo gedit (en daarna je wachtwoord)

9) Zo, nu kunnen we weer grafisch verder. Klik in Gedit op openen en ga naar /home/jouwnaam/vmware/XP en open (dubbelklik) het .vmx bestand.

10) Ga naar beneden totdat je dit ziet staan:
# Settings for physical CDROM drive
ide1:0.present = "TRUE"
ide1:0.deviceType = "cdrom-raw"
ide1:0.startConnected = "FALSE"
ide1:0.fileName = "auto detect"
ide1:0.autodetect = "TRUE"
11) Zet een # voor deze regels en voeg 3 nieuwe toe, zodat dit er komt te staan:

# Settings for physical CDROM drive
#ide1:0.present = "TRUE"
#ide1:0.deviceType = "cdrom-raw"
#ide1:0.startConnected = "FALSE"
#ide1:0.fileName = "auto detect"
#ide1:0.autodetect = "TRUE"

# settings voor cd-rom image ipv physical cd rom
# uncomment de onderstaande regels en comment de bovenstaande regels
ide1:0.present = "TRUE"
ide1:0.fileName = "cd0.iso"
ide1:0.deviceType = "cdrom-image"
(wanneer je straks weer je echte cd rom drive wilt gebruiken, zet je een # voor deze nieuwe regels en haal je de ## weer weg die je zelf geplaatst hebt)

12) Start de virtuele machine, klik op DEZE COMPUTER
      Als het goed is staat onder het icoontje voor de cdrom speler nu: VMware Tools(D: )

(Zo niet, dan is er iets niet goed gegaan bij het maken van de verwijzing naar [windows.iso] of dit bestand staat niet in dezelfde directory als de .vmx of de aanpassing in de .vmx is niet helemaal zoals hierboven)

13) Dubbelklik op het icoon voor de cdspeler, dubbelklik op de installer, dat is het bestand met de naam [VMware Tools].
(De installer is NIET het bestand met de naam SETUP, maar dat plaatje van een computer_met_een_beeldscherm_en_een_cd)

De installatie wijst verder zichzelf. De virtuele Windows start opnieuw op en nu denk je wellicht: "en waar zijn nu die VMware Tools?" Die staan in de taskbar en in je configuratiescherm. Maar dat is niet alles. Ga maar eens naar START/configuratiescherm/beeldscherm en ontdek dat je daar nu veel meer mogelijkheden hebt. Ik had bijvoorbeeld plots een heel scala aan beeldschermresoluties ter beschikking. Bovendien kun je nu heel eenvoudig met je muiswijzer heen en weer tussen je Fysieke en je Virtuele Computer.

Zo, dat was dat. Om nu weer je fysieke cd speler te kunnen gebruiken ga je weer met Gedit naar je .vmx en zet een # voor de 3 zelf ingevoegde regels en haalt de ## weg waar je ze zelf gezet had.

Laat 'ns weten wat je van deze instructie vindt. Ontdek je fouten of heb je verbeteringen of aanvullingen. Post ze, dan kan ik de instructie aanpassen.

Ook zou het leuk zijn wanneer iemand hieronder zou weten te melden wat je zoal met VMware Tools kunt. Ik heb het alleen geïnstalleerd om een normaal beeldscherm te krijgen.

Offline nor

  • Lid
VMWare Tools installeren Grafisch en in 't Nederlands
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/21, 21:32:30 »
Mooi uitleg :)

Volgens mij is VMware Workstation niet gratis, en VMware Server wel. Vmplayer wordt automatisch geinstalleerd als je Vmware Workstation installeert.

Offline Jelle

  • Lid
VMWare Tools installeren Grafisch en in 't Nederlands
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/21, 21:50:03 »
Workstation is inderdaad niet gratis, maar je installeert zo ook niet Workstation.
Je installeert slechts de Tools in je WMware Player.

Workstation download je in dit geval alleen maar om aan de windows.iso van de Tools te komen.
Wanneer je die windows.iso er eenmaal uitgehaald hebt, kun je verder de hele map [vmware-distrib] weggooien.

Offline woteb

  • Lid
VMWare Tools installeren Grafisch en in 't Nederlands
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/21, 22:48:11 »
Citaat van: Jelle
Ook zou het leuk zijn wanneer iemand hieronder zou weten te melden wat je zoal met VMware Tools kunt. Ik heb het alleen geïnstalleerd om een normaal beeldscherm te krijgen.
Een groot voordeel: Je muiscursor zit niet gevangen in je player, maar kan ook in Linux werken en omgekeerd. Zonder de VMware tools moet je telkens met je muiscursor uit het venster halen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline nor

  • Lid
VMWare Tools installeren Grafisch en in 't Nederlands
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/22, 17:00:15 »
Als ik me niet vergis, kan je met de behulp van VMware tools een virtuale netwerk tussen Host en Guest aanleggen. Zodat je de bestanden makkelijk kan benaderen.

Offline Jelle

  • Lid
VMWare Tools installeren Grafisch en in 't Nederlands
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/23, 08:27:13 »
Dat kan gewoon zonder de Tools, met Samba.
Ik had al voordat ik de Tools installeerde een snelkoppeling op het windows bureaublad naar m'n Home directory.

GWX

  • Gast
VMWare Tools installeren Grafisch en in 't Nederlands
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/02, 10:13:45 »
Nu past hij zich tenminste mooi aan aan de schermgrootte! Voorheen was het óf 800x600 (te klein) of 1024x768 (te groot, paste niet). Nu beslaat ie mooi het hele venster. Dat kan natuurlijk ook wel met VMWare Server, maar VMWare Player werkt een stuk makkelijker en is een stuk "lichter". Hartstikke bedankt!