Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu draadloos staat toch niet goed op punt  (gelezen 1443 keer)

ubuntu draadloos staat toch niet goed op punt
« Gepost op: 2008/02/02, 10:47:01 »
Ubunteros,

Over het draadloos werken met ubuntu ben ik toch niet onverdeeld tevreden. Zowel op het werk als thuis heb ik er regelmatig problemen mee. Al tijijijden gezocht maar krijg het niet opgelost.

1. Soms werkt mijn draadloos internet en soms ook weer niet. Waarom? I don't know!!
2. Bij opstart niet onmiddellijk verbonden met draadloos internet, dan klik ik op mijn draadloos netwerk. Begint ie heel lang te draaien. Dan vraagt hij de netwerkzin of netwerksleutel. Ik geef die dan en dat blijkt niet te werken!! Soms vraagt hij dat drie keer!! En nog steeds geen resultaat. Toch is dat het juiste wachtwoord waarmee hij vaak automatisch connecteert.
3. Op een dag had ik dringend het internet nodig en heb ik maar (shame on me en tegen mijn principes) geconnecteerd op het onbeveiligd draadloos netwerk van de buren. Dat doet hij steeds zonder probleem. Vanaf dan krijg ik automatisch een verbinding met het netwerk van de buren. Ik moet dan maar steeds handmatig overschakelen op mijn netwerk en dit met wisselend resultaat: soms lukt en dan weer niet. Hoe kan ik ubuntu wijsmaken dat hij het netwerk van de buren mag laten voor wat het is?
4. Ik heb ontdekt dat indien mijn draadloos netwerk (pas op dit wordt wel altijd gedetecteerd) niet werkt ik het toch op een vrij absurde wijze aan de praat krijg. Ik herstart de PC in windows (heb dual boot voor problemen zoals deze) en heb dan altijd onmiddellijk connectie. Ik herstart opnieuw in ubuntu en dan is het probleem opgelost, het netwerk werkt weer naar behoren. Strange isn't it?

Welke geavanceerde gebruiker kan daar eens zijn licht over laten schijnen. Ik denk dat het andere gebruikers ook kan helpen, want de oplossing van dit probleem vond ik niet expliciet in de database van het forum.

Grtz
G

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
ubuntu draadloos staat toch niet goed op punt
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/02, 12:23:16 »
Hoi,

ik heb een vergelijkbaar porbleem gehad met mijn pc. Met name het gedeelte wat jij beschrijft over het rebooten naar windiws etc, wekrt ebij mij net zo.

Ik heb van alles geprobeerd (zoek maar op gebruiker: idzme in het forum) maar uiteindelijk een usb wireless lan adapter gekocht voor 29 euro die wel ondersteund wordt door Ubuntu (dat is waarschijnlijk het probleem).  Bij mij werkt dat nu als een zonnetje, zowel onder xp als onder ubuntu.

Voor mij was dit de beste en achteraf makkelijkste oplossing.

Misschien dat er voor jou andere oplossingen zijn, maar deze eenmalige aankoop scheelt je een hoop deode en ergernis...:)

ps: voor de volledig lijst met ondersteunde wlan adapters, kijk even op deze link:
http://linux-wless.passys.nl/query_alles.php
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

ubuntu draadloos staat toch niet goed op punt
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/02, 12:29:23 »
Citaat van: Idzme
Hoi,

ik heb een vergelijkbaar porbleem gehad met mijn pc. Met name het gedeelte wat jij beschrijft over het rebooten naar windiws etc, wekrt ebij mij net zo.

Ik heb van alles geprobeerd (zoek maar op gebruiker: idzme in het forum) maar uiteindelijk een usb wireless lan adapter gekocht voor 29 euro die wel ondersteund wordt door Ubuntu (dat is waarschijnlijk het probleem).  Bij mij werkt dat nu als een zonnetje, zowel onder xp als onder ubuntu.

Voor mij was dit de beste en achteraf makkelijkste oplossing.

Misschien dat er voor jou andere oplossingen zijn, maar deze eenmalige aankoop scheelt je een hoop deode en ergernis...:)
Welke heb je gekocht?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

ubuntu draadloos staat toch niet goed op punt
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/02, 12:35:04 »
Wanneer jullie Windows afsluiten, ??

Sluiten jullie hem dan helemaal af ??
Zetten jullie Windows in slaap modes ??
OF
Rebooten/herstarten jullie vanuit Windows ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
ubuntu draadloos staat toch niet goed op punt
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/02, 12:46:22 »
Citaat van: Gandyman
Wanneer jullie Windows afsluiten, ??

Sluiten jullie hem dan helemaal af ??
Zetten jullie Windows in slaap modes ??
OF
Rebooten/herstarten jullie vanuit Windows ??
echt rebooten, windows helemala opstarten, dan had ik geen probleem meer, terug naar ubuntu (via reboot) werkte het ook (af en toe, voor een beplaalde tijd)

@maasnet
Sitecom Wireless network USB Adapter 54G Turbo (WL-172 -802.11b/g)
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

ubuntu draadloos staat toch niet goed op punt
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/02, 15:18:15 »
Inderdaad. Ik reboot ook na connecteren via windows, dus geen slaapstand of zo. Nadien ubuntu opstarten en dan gaat het wel.
Ik heb een linksys wrt54g. Indien het an mijn linksys zou liggen lijkt het me vreemd dat het soms wel en soms niet gaat. Denken jullie echt aan en driverprobleem?

ubuntu draadloos staat toch niet goed op punt
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/02, 16:21:47 »
Waarom ik dit vroeg was,
omdat een pc waar Windows in slaap word gezet ( ook al gaat de pc uit en zet je hem weer aan) Dit storingen veroorzaakt als je in Linux opstart.

Ik vermoed dat jullie dit probleem hebben omdat broadcast op jullie wireles Router uit staat.
Dit is harstikke veilig natuurlijk maar kan lastig zijn.

Want indien iets kleins niet goed staat in Ubuntu kan hij zich niet op de juiste manier aanmelden.

indien je de beveiliging op je router nu ook zo hebt staan dan alleen 1 bepaald IP of MAC adres zich mag aanmelden,
en Ubuntu het MAC adres niet goed verzend over het wireles gebeuren jouw pc zich niet KAN aanmelden.

Omdat je de leasetime ook nog laag hebt staan, in de router, is de leasetime verstreken voor dit MAC adres, na een dagje...
Dus bij het minste geringste heb je problemen.

Omdat Windows dit anders doet zal je jouw PC wel goed kunnen aanmelden bij de router met het juiste MAC adres.

Zodra je dan reboot is je leasetime nog niet verstreken en dus meld Ubuntu zichzelf wel goed aan.

Dus kijk in je router en zoek naar leastime ?
Verleng die leasetime naar 7 dagen = 10080 minuten.
Of naar 3 dagen = 4320 minuten.
Hoe langer hoe beter, maar dit is router afhankelijk, of dit mogelijk is.

2e dingetje wat je kan bekijken is booten in Windows.
Vervolgens in het admin gedeelte van je router kijken met welk MAC adres de pc zich aanmeld.

Wanneer je dan reboot in Ubuntu kijk je weer met welk MAC adres aangemeld is.

normaal geproken zou dit altijd hetzelfde moeten zijn omdat het MAC adres in de netwerk chip gebrand zit.

Maar zeg nooit - nooit,
Via software of een OS kan je een MAC adres spoofen en dus met een ander MAC adres jezelf aanmelden.

Stel dat dit gebeurd in Ubuntu zou dit de schuldige zijn die ervoor zorgt dan aanmelden bij een beveiligt nerwerk niet mogelijk is.........
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D