Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: van netbook naar desktop.  (gelezen 1451 keer)

Offline WouterXL

  • Lid
van netbook naar desktop.
« Gepost op: 2010/02/12, 22:06:09 »
Vraag van een wannabee Linuxer :)

Ik heb een paar maanden geleden de netbook remix op mijn laptop gezet, die kon ik makkelijk via een stick installeren. Nu ik ondertussen blij ben met Ubuntu wil ik overstappen op de desktop versie. (tenminste, dat denk ik. Heb een Asus A7SV dus eigenlijk geen reden voor de netbookversie, toch)
Wat is de handigste manier? Moet ik alles opnieuw installeren of kan ik ook 'upgraden'?

Gister opende opeens een update venster. Ik kon upgraden naar versie 9.10 maar dat zou een paar uur kunnen duren. Daar had ik niet direct tijd voor, dus ik heb geannuleerd. Nu kan ik nergens vinden hoe ik die upgrade zelf kan starten.


Nog een laatste vraagje.. Toen ik nog Windows Vista Home op dit ding had zat daar Media Centre in. Daarmee kon ik de TV kabel ingang gebruiken en rechtstreeks tv opnemen. Is dat ook mogelijk met Ubuntu?

Dankjulliewel!!!
Wouter
« Laatst bewerkt op: 2010/02/14, 00:38:37 door WouterXL »

Re: van netbook naar desktop.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/13, 00:52:37 »
Zoals je zelf al aangeeft een upgrade kan wel even duren. De upgrade zelf starten Systeem>Beheer>Upgrade-manager nu krijg je een scherm waar rechtsboven een knop Upgrade staat aanklikken, je wachtwoord invullen en upgraden maar. Het snelste is om je persoonlijke gegevens te backuppen en een verse installatie te doen, een uurtje werk wat je wilt.

Wat je tv-kaart betreft weet je welke het is en of deze analoog of digitaal is? Nee, open een terminalvenster, onder hulpmiddelen, en type lspci kan je de uitkomst hier plaatsen?
Ik heb zelf een analoge tv-kaart tot op heden heb ik nog geen programma gevonden wat het signaal op kan nemen. Mythtv en Freevo zijn er wel, alleen heb ik deze nog niet aan de praat gekregen, misschien dat het jou wel lukt?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: van netbook naar desktop.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/13, 05:18:17 »
Om over te stappen naar de "Desktop-versie" moet je "enkel" maar een andere window-manager installeren. Aan de programma's zelf verandert er eigenlijk niets. Je kan dat volgens mij best doen, nà de upgrade naar 9.10. Dan vermijd je om eerst een oude versie van de desktop te installeren die je dan nadien moet upgraden, terwijl je beter eerst de versie verhoogt van UNR en dan het extra pakket installeert (overigens komen er een hoop andere pakketten automatisch mee).
Daarvoor open je een terminal en je plakt daarinsudo apt-get install ubuntu-desktopAls je kiest voor een verse installatie, dan installeer je best ineens de "gewone" desktop-versie. Die vind je HIER.

EDIT: Overigens heb jij de eer om het 19.000ste lid te zijn van Ubuntu-nl. Als prijs denk ik dat er net een gratis update is voorzien, dus je boft... XD
« Laatst bewerkt op: 2010/02/13, 05:21:14 door Prosper »
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: van netbook naar desktop.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/13, 10:40:03 »
Mocht voornoemde prijs niet bevallen, ik heb nog een volledig pakket Suse 7.3 professional
(lijkt Windows wel.  XD) op de plank liggen, al jaren, tot op heden heb ik het niet kunnen slijten aan een winnaar, wel een beetje vreemd nu ik er over nadenk, het zijn toch allemaal linuxofielen hier ???
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: van netbook naar desktop.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/13, 19:13:21 »
7.3 ?
Lijkt me nou net een beetje te belegen XD

Maar we vervuilen het topic... Hopelijk komt WouterXL nog eens terug... En heel misschien wilt ie dan ook verklaren wat die XL in zijn nickname is... XD
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: van netbook naar desktop.
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/13, 19:39:12 »
Ik heb ook nog wel 8.1 liggen, alleen cd's. XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline WouterXL

  • Lid
Re: van netbook naar desktop.
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/14, 00:35:32 »
Sorry jongens dat ik niet eerder langs kon komen, ik heb jonge kinderen en een werkweek van 60 uur, anders zou ik na een klein half jaar ook niet van die suffe vragen stellen :P

Want hier komt de meest suffe vraag die ik kan bedenken:
Gijsbert, waar vind ik de knop 'systeem'?

Het is een echte analoge tuner, moet worden aangesloten op een ouderwetse coax. ATI Mobility Radeon HD2400  videokaart, ik kan nergens vinden of die ook voor tuner speelt.

Dankjullie!

P.S. XL heette ik al ruim voor m'n pubertijd. Ben niet zo groot XL is geboren uit zelfspot ;)

Re: van netbook naar desktop.
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/14, 12:46:57 »
Wouter,

Ik heb net het standaardfilmpje bekeken van UNR. Je vindt het terminaalvenster waarschijnlijk door in de linkerkolom te klikken op Accessories of Hulpmiddelen.
Dan kun je daarin alle commando's intikken die je wil.
Je moet dan wel eerst besluiten wat je wil.
De snelste manier om aan een volledige 9.10 desktop te geraken is een verse installatie. Zie mijn eerder antwoord.
Wil je gewoon deze boel upgraden, doe dan eerst de upgrade van UNR en installeer dan het meta-pakket ubuntu-desktop.
Open dus die terminal en tik achtereenvolgenssudo apt-get update && sudo apt-get upgradeGeef je wachtwoord in, laat 'm even draaien en dan stelt ie de gewone updates voor. Aanvaarden.
Als dat allemaal klaar is, tik je ingksu update-manager -dAls het vorige commando nie te lang heeft geduurd, moet je geen wachtwoord meer invullen, anders wel. Je krijgt nu het scherm van de update-manager, met bovenaan de mededeling dat er een nieuwe versie is. Daarop klikken en alles volgen.
Dit kan wel even duren....
Als ie helemaal rond is, zal je waarschijnlijk moeten herstarten. Eens je terug in je gewone systeem bent, open je weer die terminal en je tikt nu in:sudo apt-get install ubuntu-desktop
Over die "suffe" vraag: ik ken zelf helemaal niks van video en zo, maar als je dan toch (in het begin) die terminal hebt opengekregen, vul dan eerst eens dat commandoke van Gijsbert in ("lspci", zonder aanhalingstekens en met een kleine letter L in het begin) en post de uitvoer daarvan hier.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: van netbook naar desktop.
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/14, 12:53:42 »
Om over te stappen naar de "Desktop-versie" moet je "enkel" maar een andere window-manager installeren. Aan de programma's zelf verandert er eigenlijk niets.

Ik zou een verse install doen van U9.10. Het installeren van bv. ubuntu-desktop bovenop UNR brengt een aantal probleempjes met zich mee. Zoals bijvoorbeeld het programma 'maximus' dat zich laat gelden (automatisch elk programma maximaliseren), en nog een aantal zaken. Waardoor je bepaalde instellingen via gconf-editor moet goedstellen. Niet onoverkomelijk, maar je moet het weten zitten, en weten welke instellingen je moet aanpassen. Zou ik voor een beginner niet aanraden.

Re: van netbook naar desktop.
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/14, 12:56:30 »
Je legt de vinger op de zere plek, schwartzproductions. Ik weet dat het technisch en theoretisch mogelijk is, maar UNR blijft een zwaar getweakte versie en het zal effectief niet simpel zijn om dat er terug uit te slopen...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: van netbook naar desktop.
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/14, 18:44:28 »
Sorry jongens dat ik niet eerder langs kon komen, ik heb jonge kinderen en een werkweek van 60 uur, anders zou ik na een klein half jaar ook niet van die suffe vragen stellen :P

Want hier komt de meest suffe vraag die ik kan bedenken:
Gijsbert, waar vind ik de knop 'systeem'?


Het is een echte analoge tuner, moet worden aangesloten op een ouderwetse coax. ATI Mobility Radeon HD2400  videokaart, ik kan nergens vinden of die ook voor tuner speelt.

Dankjullie!

P.S. XL heette ik al ruim voor m'n pubertijd. Ben niet zo groot XL is geboren uit zelfspot ;)
Suf waarom suf? Wij hebben het ook niet in een uurtje geleerd( nou vooruit een half uur. XD )
Gewoon blijven vragen, onder het hoofdmenu zit de optie Systeem, dan kan je kiezen voor Voorkeuren, beeldscherm instellingen etc. of Beheer voor instellingen van het systeem als beheerder, Upgrade-mager etc.
Even over de kaart, jij schrijft dat het een ATI Mobility Radeon HD2400  videokaart is, ik heb nog even gezocht maar ik kom alleen kaarten tegen met een S-Video out of een DVI out tegen, maar geen met coax.
Kan je een plaatje uploaden? Ik heb nog nooit een gecombineerde video/tv kaart gezien.
En kan je onder Hulpmiddelen een terminal venster openen en intypen lspci , de eerste letter is een kleine L.
En kan je de uitkomst middels kopiëren en plakken hier plaatsen?
Als het te lastig is om dingen te vinden, zal ik wel wat plaatjes plaatsen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.