Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sun xVM Virtualbox mappen maken die eveneens toegankelijk is op Ubuntu  (gelezen 4720 keer)

Offline icehawk

  • Lid
Hallo allen,

Ik ben sinds een maand overgestapt van Windows naar Ubuntu, en heb al heel wat problemen kunnen oplossen. Mede dankzij jullie forum waarin ik vergelijkbare problemen ben tegengekomen. Dus dit forum heeft zeker een grote meerwaarde voor mij! :)

Genoeg inleiding, nu het "probleem" !!

Ik zou graag in Virtualbox (waarin XP opstaat) een map kunnen maken (bijvoorbeeld "mijn documenten") die als share kan werken. M.a.w. 1 map aanmaken die in Ubuntu zelf en in Virtualbox benaderbaar is?

Verder is Virtualbox een geweldige tussenoplossing voor een paar programma's die helaas (nog niet) op Ubuntu draait. Is gelukkig wel heel weinig!
Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.

Sun xVM Virtualbox mappen maken die eveneens toegankelijk is op Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/24, 22:54:33 »
Kijk eens in de virtualbox user manual (staat in hun download sectie normaal). Daarin staat perfect beschreven hoe ge shared folders aanmaakt tussen linux host en windows guest.
Waarschijnlijk dat even  zoeken op het forum ook een antwoord opleverd, het is hier al meermaals over gehad.

Offline Xirtam

  • Lid
    • Ubuntu 4 You
_/_/_/ I took an IQ test and the result was negative... :cool:
_/_/_/ Ubuntu user #24348
_/_/_/ HP 6820 - Ubuntu 9.04 - Compiz - Virtualbox XP

Offline icehawk

  • Lid
Sun xVM Virtualbox mappen maken die eveneens toegankelijk is op Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/25, 00:19:47 »
tnx voor jullie bijdrage!

Is een hoop leesvoer, maar ik zal zeker in het weekeind aan "pielen" :)
Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.

Sun xVM Virtualbox mappen maken die eveneens toegankelijk is op Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/25, 00:28:56 »
Citaat van: icehawk
Is een hoop leesvoer
Ge moet gewoon het stukje lezen dat nodig is he :). Het is maar 5 zinnen lang ofzo.


Edit: Allez, hier is het ;):
Citaat van: Virtualbox manual
In a Windows guest, starting with VirtualBox 1.5.0, shared folders are
browseable and are therefore visible in Windows Explorer. So, to attach the
host’s shared folder to your Windows guest, open Windows Explorer and look
for it under “My Networking Places

Offline icehawk

  • Lid
Sun xVM Virtualbox mappen maken die eveneens toegankelijk is op Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/25, 13:44:48 »
Citaat van: Nunslaughter
Citaat van: icehawk
Is een hoop leesvoer
Ge moet gewoon het stukje lezen dat nodig is he :). Het is maar 5 zinnen lang ofzo.


Edit: Allez, hier is het ;):
Citaat van: Virtualbox manual
In a Windows guest, starting with VirtualBox 1.5.0, shared folders are
browseable and are therefore visible in Windows Explorer. So, to attach the
host’s shared folder to your Windows guest, open Windows Explorer and look
for it under “My Networking Places�  -> “Entire Network�  -> “VirtualBox Shared
Folders� . By right-clicking on a shared folder and selecting “Map network drive�
from the menu that pops up, you can assign a drive letter to that shared folder.
Alternatively, on the Windows command line, use the following:
net use x: \\vboxsvr\sharename
While vboxsvr is a fixed name (note that vboxsrv would also work), replace
“x:“ with the drive letter that you want to use for the share, and sharename
with the share name specified with VBoxManage.
Dus eerst even bij de settings van uw virtuele machine de folders instellen die ge wilt hebben. Dan deze opstarten. Start=>uitvoeren, cmd intypen en daarin typt ge net use x: \\vboxsvr\sharename.
Nu zal de gedeelde map gewoon in de windows verkenner staan.
Ik heb tot nu toe wel voor elkaar gekregen om een map als gedeelde map aan te wijzen in ubuntu. Eveneens heb ik GSAMAD geïnstaleerd. Of moest dat nou juist niet? Echter krijg ik nog steeds in Windows (in Virtualbox) geen netwerk shares te zien. Ook geen host pc. Uiteraard heb ik tussen de host en de cliënt de netwerkinstellingen (domein groepen) hetzelfde gemaakt.
In de instellingen van virtualbox heb ik wel de betreffende map kunnen instellen als share.

Wat heb ik nog over het hoofd gezien?
Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.

Sun xVM Virtualbox mappen maken die eveneens toegankelijk is op Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/25, 14:15:42 »
Geen idee wat gsamad is. Het zijn maar 2 stappen wat ge moet doen:

Bij de settings van uw virtuele machine (dus nog voor windows is opgestart) de gewenste gedeelde mappen instellen (settings=>shared folders).
Dan start ge windows op en gaat ge naar start=>uitvoeren en daar typt ge cmd. In de commandprompt die verschijnt typt ge: x: \\vboxsvr\sharename , waar "sharename" vervangt door de naam die ge die map hebt gegeven in de settings.
Nu zal deze map als schijf x in uw verkenner staan. Misschien moet ge even rebooten, maar denk het niet.

Offline icehawk

  • Lid
Sun xVM Virtualbox mappen maken die eveneens toegankelijk is op Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/26, 15:21:36 »
In ieder geval bedankt voor jullie bijdrages, maar het is helaas niet gelukt.

Op zich is het gelukkig geen ramp. Want ik kan altijd nog via de USB stickie de gegevens onderling met elkaar uitwisselen.

PS: Superforum! ga vooral zo door!
Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.

Sun xVM Virtualbox mappen maken die eveneens toegankelijk is op Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/26, 15:58:28 »
Ik had pas een windows guest waarbij er geen gedeelde map in het netwerk wou verschijnen. Nadat ik de guest additions opnieuw had geïnstalleerd lukte het wel.

Offline icehawk

  • Lid
Sun xVM Virtualbox mappen maken die eveneens toegankelijk is op Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/26, 18:08:53 »
Citaat van: tommie74
Ik had pas een windows guest waarbij er geen gedeelde map in het netwerk wou verschijnen. Nadat ik de guest additions opnieuw had geïnstalleerd lukte het wel.
Heb precies hetzelfde gedaan zoals jij het ook hebt gehad. Nu werkt alles als het zonnetje!
 
Problem solved!
Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.

Offline Pfoeh

  • Lid
Sun xVM Virtualbox mappen maken die eveneens toegankelijk is op Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/28, 23:13:58 »
Werkt hier inmiddles ook.
Bedankt allen.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.