Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pi-Hole (reclame/malware weren op DNS niveau)  (gelezen 16050 keer)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Pi-Hole (reclame/malware weren op DNS niveau)
« Reactie #25 Gepost op: 2019/02/10, 08:57:36 »
Maar on topic. Ik wil eigenlijk kijken of ik de pi-hole functionaliteit aan mijn OpenWRT router toe kan voegen. Er is wel een OpenWRT pakket genaamd Adblock, dat lijkt erop blijkbaar. Iemand ervaring hiermee?

Re: Pi-Hole (reclame/malware weren op DNS niveau)
« Reactie #26 Gepost op: 2019/02/10, 08:58:48 »

Voor de duidelijkheid, het gaat hier om accounts die geen abonnement hebben. Lijkt me van Spotify niet meer dan logisch, gratis bestaat niet...

Klopt en an sich wel logisch natuurlijk, maar... :)

Ik draai een pihole en heb een betaald abbonement, dus niks aan de hand. Tot een vriendje van een van de kinderen met een gratis spotify account aanhaakt en meteen gebanned wordt. Het klonk vrij resoluut wat ik daar las..

Re: Pi-Hole (reclame/malware weren op DNS niveau)
« Reactie #27 Gepost op: 2019/02/10, 09:02:28 »
Door een Pi-hole te gebruiken worden IP-adressen van reclame- (en andere ongewenste-) domeinen niet opgevraagd (effectief geblokkeerd).

Van gewenste domeinen wordt het IP adres opgevraagd bij een externe DNS server, vaak je internet provider of een andere provider zoals Google (8.8.8.8, 8.8.4.4) of Cloudflare (1.1.1.1) enz.
Dus weet je internet/DNS provider precies welke domainen (sites) je gebruikt/bezoekt. Dit kan je ongewenst vinden voor je privacy en is te verbeteren door de Pi-hole te configureren als recursive DNS server met unbound.

De Pi-hole zal dan eerst kijken naar het Topleveldomein (TLD) om vervolgens het IP adres rechtstreeks op vragen bij de DNS server(s) van het TLD.

Zie https://docs.pi-hole.net/guides/unbound/

Omdat Pi-hole iets meer moet doen kan het opvragen van een IP-adres via unbound volgens de documentatie soms (de 1e keer) iets langzamer zijn. In de praktijk merk ik hier helemaal niets van!  :)
(toegegeven, ik heb wel een snelle internetverbinding voor mijn Pi-hole en geen Raspberry Pi maar snellere Ubuntu 18.04 LTS VM)

Ik heb deze ook maar eens geprobeerd. De pihole van de raspberry staat nu uit en ik heb er een ubuntu 18 VM voor ingericht. Dat was ik toch al van plan en dus meteen de ubound optie er in mee genomen. In eerste instantie leek hij wat traag, maar na een paar minuten bleek deze setup heel veel sneller dan via de dns van mijn eigen provider of van een van de andere die in de pihole voorgedefinieerd staan.
Kortom: goede tip! Thanks.

P.S., meteen ook de dnssec optie aangevinkt en dat werkte ook meteen!
« Laatst bewerkt op: 2019/02/10, 09:14:09 door McVries »

Re: Pi-Hole (reclame/malware weren op DNS niveau)
« Reactie #28 Gepost op: 2019/02/10, 12:53:13 »
Internetsites zijn altijd gratis geweest. Ik verdom het om er voor te betalen en anders ga ik naar een andere zelfde site. Ze nemen mijn privacygegevens al, daar hoeft niet ook nog geld bij.
En het lukt me al meer dan 25 jaar prima dat vol te houden, ondanks vele verwoede pogingen betaling in te voeren. En ik heb altijd veel gedaan op internet. ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Pi-Hole (reclame/malware weren op DNS niveau)
« Reactie #29 Gepost op: 2019/02/11, 10:38:48 »
Internetsites zijn altijd gratis geweest. Ik verdom het om er voor te betalen en anders ga ik naar een andere zelfde site. Ze nemen mijn privacygegevens al, daar hoeft niet ook nog geld bij.
En het lukt me al meer dan 25 jaar prima dat vol te houden, ondanks vele verwoede pogingen betaling in te voeren. En ik heb altijd veel gedaan op internet. ;)

Je kan ook gratis naar spotify.com. "Gratis" muziek van Spotify streamen is wat anders... =D

Als jij kan leven met alternatieven dan is dat natuurlijk helemaal prima, maar bedenk wel dat stroom, server, onderhoud, etc nou eenmaal niet gratis kan zijn. Linksom of rechtsom moet er ergens iemand betalen, dat jij dat niet doet doet daar niets aan af. Soms kan je daarom naar mijn mening beter gericht wel betalen voor services/diensten op internet waar je gebruik van maakt. Dit zorgt voor continuïteit van de betreffende dienst/service.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Pi-Hole (reclame/malware weren op DNS niveau)
« Reactie #30 Gepost op: 2019/02/11, 10:42:19 »

Ik draai een pihole en heb een betaald abbonement, dus niks aan de hand. Tot een vriendje van een van de kinderen met een gratis spotify account aanhaakt en meteen gebanned wordt. Het klonk vrij resoluut wat ik daar las..

Zou het binnen pi-hole kunnen dat je internetverkeer van een bepaald netwerk (bv. je gast wifi netwerk waar die kinderen opzitten) niet via de pi-hole loopt en dat dit dus niet kan gebeuren? Of misschien moet je dit in de router regelen?

Re: Pi-Hole (reclame/malware weren op DNS niveau)
« Reactie #31 Gepost op: 2019/02/11, 10:55:55 »
Je kan ook gratis naar spotify.com. "Gratis" muziek van Spotify streamen is wat anders... =D
Als jij kan leven met alternatieven dan is dat natuurlijk helemaal prima, maar bedenk wel dat stroom, server, onderhoud, etc nou eenmaal niet gratis kan zijn. Linksom of rechtsom moet er ergens iemand betalen, dat jij dat niet doet doet daar niets aan af. Soms kan je daarom naar mijn mening beter gericht wel betalen voor services/diensten op internet waar je gebruik van maakt. Dit zorgt voor continuïteit van de betreffende dienst/service.
Helemaal mee eens!

Re: Pi-Hole (reclame/malware weren op DNS niveau)
« Reactie #32 Gepost op: 2019/02/11, 10:58:10 »
Zou het binnen pi-hole kunnen dat je internetverkeer van een bepaald netwerk (bv. je gast wifi netwerk waar die kinderen opzitten) niet via de pi-hole loopt en dat dit dus niet kan gebeuren? Of misschien moet je dit in de router regelen?

Je kunt vrij eenvoudig een whitelist bijhouden in de pihole dus dat is een optie. Maar dan moet je het wel weten ;-).

Re: Pi-Hole (reclame/malware weren op DNS niveau)
« Reactie #33 Gepost op: 2019/02/11, 12:28:36 »
Als jij kan leven met alternatieven dan is dat natuurlijk helemaal prima, maar bedenk wel dat stroom, server, onderhoud, etc nou eenmaal niet gratis kan zijn. Linksom of rechtsom moet er ergens iemand betalen, dat jij dat niet doet doet daar niets aan af. Soms kan je daarom naar mijn mening beter gericht wel betalen voor services/diensten op internet waar je gebruik van maakt. Dit zorgt voor continuïteit van de betreffende dienst/service.

Links en rechts betaal ik ook wel voor een enkele daadwerkelijke service en dienst en soms een vrijwillige donatie uit dank en respect, maar ik ga niet voor alles betalen.
Als ik toch voor de krant moet betalen wil ik hem gewoon in mijn bus. Als ik voor een boek moet betalen wil ik gewoon een boek in mijn hand.
Betalen om mp3's te mogen luisteren? Daar is al zoveel jaren discussie over en dat is ook in vele vormen al toegepast. Als ik voor muziek betaal wil ik een cd. Per liedje is ook nog relatief duur, want je betaald de volle mep aan rechten maar kunt er niet zo veelvuldig gebruik van maken als van een cd.
En ik gebruik geen spotify, ook niet gratis. Wel youtube, en die heeft al zijn verdienmodel rond met reclame en zo en zelfs de auteursrechten, dankzij mijn bijdrages daaraan dus moeten zij blij zijn met mij (zijn ze ook, zij betalen drukbezochte accounts).

Dus is het aan de site zelf om een verdienmodel rond te hebben zodat zijn servers, stroom, onderhoud betaald worden. Dat is niet mijn verantwoordelijkheid. Dat mag zelfs met een abo, wat er serieus toe kan leiden dat ik er dan geen gebruik van zal maken. En dat is weer zijn ondernemersriciso.
Maar uiteindelijk blijft de basis van het internet gratis zoals het internet altijd bedoeld is geweest.

Ik betaal mijn provider, en daarmee financier ik het deel van internet wat ik gebruik. En daarnaast via de belasting die ik betaal waarvan subsidies verstrekt worden voor internet.
En dan betaal ik ook nog met mijn privacy-gegevens, heel vaak ongevraagd. Fb bv verzamelt mijn gegevens terwijl ik geen fb heb, en verdiend daaraan. Net als op vrijwel elke site diverse privacy-grabbers mee draaien. En een site die ongevraagd mijn privacy schendt betaal ik al helemaal niks want die zou mij een aandeel van over mijn rug verdiend geld moeten betalen.

Ik betaal dus al voor internet. Ben geen zotje die graag nóg een keer gaat betalen.
Want je betaald uiteindelijk vaak voor niets, lucht, data. En ik ga niet betalen voor 'niets'.
« Laatst bewerkt op: 2019/02/11, 13:13:45 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: Pi-Hole (reclame/malware weren op DNS niveau)
« Reactie #34 Gepost op: 2019/02/21, 18:56:27 »
Helaas is data geen lucht, maar tegenwoordig duurder dan goud.