Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden  (gelezen 11441 keer)

swake

  • Gast
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #75 Gepost op: 2017/10/11, 00:24:35 »
Was eigenlijk maar een grapje hoor partyrabbit  :D .

Offline h2o

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #76 Gepost op: 2017/10/11, 07:42:28 »
(...)Secure Boot is nu een verplichting, maar het is een optie om die uitschakelbaar te maken. En Microsoft wil graag dat die optie niet aanwezig is, dus zodat de Secure Boot absoluut niet uitschakelbaar is. Computerfabrikanten die de wil van Microsoft volgen, krijgen een "incentive" (aanmoediging): lagere licentiekosten. Dus wat doet zowat iedere computerfabrikant? Die zorgt netjes dat de Secure Boot niet uitschakelbaar is.  (...)
Heb je die link van Swake gevolgd? Die is van 5-2-2017, van dit jaar dus en al een hele tijd na het verschijnen van Windows 10. Het is note bene van Microsoft zelf. Daar staat heel duidelijk wat ik aanhaalde dat Secure uitgezet kan worden om bijv. Linux te draaien of bepaalde hardware werkend te krijgen.
Als dat  onmogelijk moet worden, kan Windows 10 dus niet eens draaien op bepaalde hardware en ook geen eerdere versies van Windows. Dat lijkt -mij- dus in tegenspraak met wat jij hierboven schrijft.
Kijk, Microsoft kan wel wat willen, maar wat ik op het web lees is eigenlijk dat Microsoft wil dat kun -DIENSTEN- overal op draaien, zelf op Android waar de binnenkort Edge willen pushen. Nadella is geen Balmer, Nadella is slim en wil Microsofts spullen overal op laten werken. Ik lees ook wel eens dat Microsoft eigenlijk van Windows af wil omdat het steeds minder opbrengt, hun diensten des te meer. In hoeverre de laatste zin klopt kan ik niet verifiëren, maar het duikt wel eens op.

Verder over Debian: Bij de installatie van Grub krijg je daar ook de mogelijkheid op UEFI dingen aan te zetten. Ik geef toe dat ik er zelf nog niet mee te maken heb gehad, maar dat sla ik automatisch over omdat ik 'ouderwetse' degelijke HP spullen gebruik.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/11, 07:46:35 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #77 Gepost op: 2017/10/11, 11:35:07 »
Secure Boot heeft maar één doel: eindgebruikers ervan weerhouden een willekeurige Linux op zo'n computer te kunnen draaien.
Was dat maar waar – Ubuntu (grub2) kan, ook op mijn dualboot laptop, prima worden gestart met Secure Boot (zie https://wiki.ubuntu.com/SecurityTeam/SecureBoot) maar Ubuntu (grub2) maakt geen gebruik van de beveiligingsmogelijkheden van Secure Boot, wat een risico is voor UEFI computers ongeacht het besturingssysteem (zie bug#1401532).
Als dit niet wordt opgelost kan “een slimme fabrikant van UEFI computers voor Windows 10” een veiligere computer aanbieden door de mogelijkheid Linux te gebruiken maar helemaal weg te laten.
If those signed Linux bootloaders represent a potential security threat, it could give Microsoft and PC manufacturers a reason to stop making things easy for Linux users.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Bloom

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #78 Gepost op: 2017/10/11, 12:11:43 »
Zoals ik al eerder schreef hebben drie Linux distributies ervoor betaald en dus een UEFI-beveiligingskey van Microsoft gekocht zodat hun systeem erkend wordt als "veilig" net als Windows. Die drie zijn: Ubuntu, Red Hat en SuSE. Die kun je dus wel degelijk installeren op een UEFI-systeem met permanent vergrendelde Secure Boot. Maar Debian dus niet. Debian heeft net als andere niet-commerciële makers van Linux distributies geweigerd om Microsoft te gaan betalen voor het recht geboot te mogen worden op een pc of laptop.

En UEFI en Secure Boot zijn niet hetzelfde. Debian ondersteunt UEFI prima, maar kan niet gebruikt worden met een onuitschakelbare Secure Boot.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #79 Gepost op: 2017/10/11, 12:48:03 »
Zoals ik al eerder schreef hebben drie Linux distributies ervoor betaald en dus een UEFI-beveiligingskey van Microsoft gekocht zodat hun systeem erkend wordt als "veilig" net als Windows. Die drie zijn: Ubuntu, Red Hat en SuSE. Die kun je dus wel degelijk installeren op een UEFI-systeem met permanent vergrendelde Secure Boot. Maar Debian dus niet. Debian heeft net als andere niet-commerciële makers van Linux distributies geweigerd om Microsoft te gaan betalen voor het recht geboot te mogen worden op een pc of laptop.

En UEFI en Secure Boot zijn niet hetzelfde. Debian ondersteunt UEFI prima, maar kan niet gebruikt worden met een onuitschakelbare Secure Boot.
Microsoft heeft dus duidelijk een monopolie positie, en mag allemaal van de EU Commissie. Kunnen we net zo goed eruit stappen.
Jammer dat Linux niet groter is dan kun je met z'n allen de hardware fabrikanten boycotten :evil:.
Wat kunnen we nog meer doen :-[?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #80 Gepost op: 2017/10/11, 12:59:16 »
Citaat
Microsoft heeft dus duidelijk een monopolie positie, en mag allemaal van de EU Commissie. Kunnen we net zo goed eruit stappen.
Jammer dat Linux niet groter is dan kun je met z'n allen de hardware fabrikanten boycotten :evil:.
Wat kunnen we nog meer doen :-[?

Door een computer te kopen zonder OS zie o.a. post #60.

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

swake

  • Gast
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #81 Gepost op: 2017/10/11, 13:12:08 »
Citaat
Microsoft heeft dus duidelijk een monopolie positie, en mag allemaal van de EU Commissie.

Het is maar een hint .



Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #82 Gepost op: 2017/10/11, 15:19:42 »
Was eigenlijk maar een grapje hoor partyrabbit  :D .

Ach meneer Swake toch. U weet toch dat ik u altijd serieus neem.  =D
Als dat niet zo was zou ik zeker en vast snel een trap tegen mijnen poep krijgen van u.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline h2o

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #83 Gepost op: 2017/10/11, 15:39:07 »
@Bloom. Niet om flauw te wezen, maar waarom ga je niet in op het artikel waar Swake naar verwijst, het artikel van Microsoft zelf waarin ze documenteren dat Secure Boot uitgezet kan worden en legacy kan worden gewerkt. Daarin staat toch zwart op wit dat er dan ook Linux kan worden gedraaid.
Verder kom ik wat jij schrijft niet op het web tegen. Als dat namelijk waar zou wezen zou de hele Linux community in rep en roer wezen en op diverse fora lees ik er niets over. Wel dat de soep niet zo heet is als hij wordt opgediend.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Bloom

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #84 Gepost op: 2017/10/11, 17:49:58 »
Koop maar eens een willekeurige desktoppc of notebook in een winkel met Windows 10 erop. En probeer dan Debian erop te installeren in plaats van die Windows. ONMOGELIJK!
Officieel is de Secure Boot inderdaad uitschakelbaar want een beschikbare optie. Maar wat Microsoft stil wil houden, is dat ze computerfabrikanten die die optie niét voorzien een korting op de licenties geven. En daarom is de Secure Boot bij merken zoals Acer en vele andere niet meer uitschakelbaar.

Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #85 Gepost op: 2017/10/11, 17:56:08 »
Koop maar eens een willekeurige desktoppc of notebook in een winkel met Windows 10 erop. En probeer dan Debian erop te installeren in plaats van die Windows. ONMOGELIJK!
Officieel is de Secure Boot inderdaad uitschakelbaar want een beschikbare optie. Maar wat Microsoft stil wil houden, is dat ze computerfabrikanten die die optie niét voorzien een korting op de licenties geven. En daarom is de Secure Boot bij merken zoals Acer en vele andere niet meer uitschakelbaar.

Even een vraagje voor de duidelijkheid. Dan werkt de live usb/dvd dan ook niet? (zou een simpele check zijn)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline sidonia

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #86 Gepost op: 2017/10/11, 18:24:04 »
Secure Boot is bij Acer nog steeds uit te schakelen, maar dan moet je een administrator password aanmaken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #87 Gepost op: 2017/10/11, 18:32:06 »
Wanneer ik een laptop koop, dan wil ik deze eerst in de winkel zien werken met *ubuntu.
Gewoon een DVD meenemen en vragen of het mag.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #88 Gepost op: 2017/10/11, 18:33:01 »
Secure Boot is bij Acer nog steeds uit te schakelen, maar dan moet je een administrator password aanmaken.
Klopt. Je moet eerst zo'n administrator-wachtwoord instellen in het UEFI, en daarna pas is de optie om Secure Boot uit te schakelen, niet langer "grijs". Ik ben daar een keer bij toeval achter gekomen.   :(

Overigens is dat niet bij alle Acers zo. Verder is het soms ook zo bij spul van andere fabrikanten.

Offline h2o

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #89 Gepost op: 2017/10/11, 18:35:46 »
Koop maar eens een willekeurige desktoppc of notebook in een winkel met Windows 10 erop. En probeer dan Debian erop te installeren in plaats van die Windows. ONMOGELIJK!
Officieel is de Secure Boot inderdaad uitschakelbaar want een beschikbare optie. Maar wat Microsoft stil wil houden, is dat ze computerfabrikanten die die optie niét voorzien een korting op de licenties geven. En daarom is de Secure Boot bij merken zoals Acer en vele andere niet meer uitschakelbaar.
Ik ga dit verder uitzoeken, maar vond dit zojuist: https://github.com/jimdigriz/debian-mssp4 Debian op een Surface 4 pro (van Microsoft zelf).
En deze https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2282197 vind ik ook erg interessant...
« Laatst bewerkt op: 2017/10/11, 18:37:41 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

youpie123

  • Gast
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #90 Gepost op: 2017/10/11, 18:41:56 »
Koop maar eens een willekeurige desktoppc of notebook in een winkel met Windows 10 erop. En probeer dan Debian erop te installeren in plaats van die Windows. ONMOGELIJK!
Officieel is de Secure Boot inderdaad uitschakelbaar want een beschikbare optie. Maar wat Microsoft stil wil houden, is dat ze computerfabrikanten die die optie niét voorzien een korting op de licenties geven. En daarom is de Secure Boot bij merken zoals Acer en vele andere niet meer uitschakelbaar.
@Bloom,

Ze maken het steeds moeilijker maar niets is onmogelijk. Overigens is secure boot uitgevonden door Microsoft om te voorkomen dat een onbekende bootlader (virus e.d.) Windows kan beschadigen.... omdat het systeem zelf zo lek is als een mandje  =D

Wil een computerbouwer een gecertificeerde W10 machine maken dan moet secure boot aan staan, vandaar!

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #91 Gepost op: 2017/10/11, 21:52:05 »
Gelukkig kan een hacker via de netwerkaansluiting bij een niet spanningsloze machine bij het UEFI komen.......
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #92 Gepost op: 2017/10/12, 12:39:37 »
Wanneer ik een laptop koop, dan wil ik deze eerst in de winkel zien werken met *ubuntu.
Gewoon een DVD meenemen en vragen of het mag.

Daarom vroeg ik ook: Live wordt dan ook geblokkeerd en werkt niet bij secure boot?? Ik zou dit graag even weten.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline palm

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #93 Gepost op: 2017/10/12, 16:38:11 »
Wanneer ik een laptop koop, dan wil ik deze eerst in de winkel zien werken met *ubuntu.
Gewoon een DVD meenemen en vragen of het mag.

Daarom vroeg ik ook: Live wordt dan ook geblokkeerd en werkt niet bij secure boot?? Ik zou dit graag even weten.
Dat weet je niet op voorhand. Soms is de cd/dvd(als er nog één aanwezig is) geblokkeerd, soms de usb poorten. Bij sommige notebooks kan je enkel booten via de windows boot manager en/of een herstelpartitie.
Ik vrees dat je in de winkel enkele notebooks zal moeten afgaan om één te vinden waar alles werkt. (als je dit mag en kan, want meestal zal je de bios niet zien en moet de windows gestart worden om de pc volledig uit te zetten)
Of je gaat voor een pre-installed zoals bij ubuntushop.eu. Enkel daar kan je zeker zijn dat alles werkt.

Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #94 Gepost op: 2017/10/12, 17:09:11 »
(als je dit mag en kan, want meestal zal je de bios niet zien en moet de windows gestart worden om de pc volledig uit te zetten)

Zeker de tweede keer dat ik dit hier nu lees. "Mag" pffff, da denk.
Ze moeten blij zijn dat ze aan me mogen verkopen.  :P

Als ik in een auto geen proefrit mag maken koop ik hem ook niet. En je wilt niet weten hoe ik proefritten rijdt. Ik heb wel eens een auto kapot weer binnen gebracht  =D "Die hoeven we nie, die is nie goed. Dagge me daar in weg durft te sturen. Nie normaal!" LOL
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #95 Gepost op: 2017/10/12, 17:25:20 »
Gelukkig heeft Ubuntu nu de Gnome desktop omgeving gekregen en kan ik virtualiseren met alle distributies.
Mijn volgende notebook aanschaf staat dus niets in de weg om te doen wat ik wil.

Zonder dollen, als dit echt waar is dan staat Microsoft weer een flinke EU-boete te wachten als dit zo door blijft gaan.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #96 Gepost op: 2017/10/12, 17:50:35 »
En stel dat de EU gevrijwaard wordt van dit schandaal, dan is de EU nog maar een klein stukje van de rest van de wereld.
Per saldo blijft Microsoft dan nog de winnaar.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

youpie123

  • Gast
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #97 Gepost op: 2017/10/12, 21:19:34 »
Zeker de tweede keer dat ik dit hier nu lees. "Mag" pffff, da denk.
Ze moeten blij zijn dat ze aan me mogen verkopen.  :P

Als ik in een auto geen proefrit mag maken koop ik hem ook niet. En je wilt niet weten hoe ik proefritten rijdt. Ik heb wel eens een auto kapot weer binnen gebracht  =D "Die hoeven we nie, die is nie goed. Dagge me daar in weg durft te sturen. Nie normaal!" LOL

Hihi ja  :D Daarom rij ik ook een oude auto uit 1989 (zonder sjoemelsoftware) en werk ik op een oude computer  :evil: