Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop voor oma zonder windows tax  (gelezen 5107 keer)

Laptop voor oma zonder windows tax
« Gepost op: 2011/11/09, 16:09:05 »
Hallo iedereen,

De laptop van een oma is zo traag dat ze er niet meer mee kan werken (5 jaar oud, dus wrs 256MB RAM met XP erop). Nu nam ik dus de taak op me om een laptop voor haar te vinden die aansluit bij haar eisen (films kijken en online mahjong met anderen spelen) en niet te duur is.
Ik liet mijn oog vallen op de Acer 5349-B803G32Mi die € 350 kost, maar het is de kunst om het nog goedkoper te krijgen. Ik had gezien dat sommigen hier met aftrek van verzendkosten € 10 overhouden, maar het gaat dus om het principe: niet betalen voor rommel die toch niet wordt gebruikt.

Heeft iemand nog suggesties voor een goedkoop instapmodel of ervaringen met de teruggaveregeling van Acer?

Mvg,
Peter

Re: Laptop voor oma zonder windows tax
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/09, 16:46:32 »
(5 jaar oud, dus wrs 256MB RAM met XP erop)

Als het niet veel mag kosten, zou ik dat eerst eens fatsoenlijk uitzoeken. Want mijn vorige laptop, model van 2006, had een core2duo en 2gb ram. Zo oud is 5 jaar nu ook weer niet dat er waarschijnlijk maar 256mb inzit, het kan, maar niet noodzakelijk.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Laptop voor oma zonder windows tax
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/09, 16:47:55 »
Mijn klaptop is 5 jaren oud, met 1 gig en windows vista uit de fabriek gekomen. Ik zou eerst eens naar een memory upgrade kijken, als ik jou was :)

Re: Laptop voor oma zonder windows tax
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/09, 17:00:04 »
Ik zal het eerst eens bekijken met een Live CD :p Om eerlijk te zijn heb ik die laptop zelf nog niet gezien, maar als ze klaagt dat haar machine zo traag is dat haar tegenspeelsters weglopen omdat ze zo traag is (de laptop dus) denk ik dat er meer aan de hand is.

Maar heeft er iemand nog ervaring met MS belastingteruggave? Het doel van deze topic is meer informatieinwinning zodat ik meteen aanbevelingen kan doen als ze langskomt met haar laptop.

Re: Laptop voor oma zonder windows tax
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/09, 17:05:10 »
Ik weet dat je met windows teruggave van packard bell het in ieder geval niet moet proberen, die zegt van niks te weten, en als ik ze meld dat volgens de wet koppelverkoop verboden is, kom ik nog geen steek verder...

zelf een tijdje aangekloot voor de laptop van mn broertje.

linkje naar het topic:
http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/laptop-met-windows-maar-niet-gebruiken-gt-geld-terug/

succes!


dex
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Re: Laptop voor oma zonder windows tax
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/09, 17:13:36 »
Dankje dex, die kwam ik vandaag al eerder tegen. Ik denk dat het probleem niet zo zeer ligt bij het feit dat er niemand is die MS wilt weigeren, maar dat er geen organisatie is waar men zich bij kan aansluiten. Individuen maken minder indruk als een groep natuurlijk.

Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Dave

  • Lid
Re: Laptop voor oma zonder windows tax
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/09, 17:38:31 »
maar als ze klaagt dat haar machine zo traag is dat haar tegenspeelsters weglopen omdat ze zo traag is (de laptop dus) denk ik dat er meer aan de hand is.



Was dat altijd al zo of is het ding na verloop trager geworden?
Dat laatste komt nogal eens voor met windows namelijk.
En zo'n snel monster hoef je nu ook niet te hebben voor een online spelletje.

Re: Laptop voor oma zonder windows tax
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/09, 17:47:58 »
http://tweakers.net/pricewatch/292675/acer-aspire-5349-b803g32mi.html

Hey, bedankt voor de tip. Op HWI stond alleen onbekende internetwinkel bovenaan maar BCC is ook nog in de buurt.

@Dave: ik geloof dat het al wat langer was. Ik bedenk net dat de laptop niet 5 jaar geleden nieuw was gekocht, maar 2e hands.

Offline Dave

  • Lid
Re: Laptop voor oma zonder windows tax
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/09, 20:48:22 »
Ja oke dan zal het tijd worden voor wat nieuwers

Offline jabuca

  • Lid
Re: Laptop voor oma zonder windows tax
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/11, 11:52:49 »
Ik weet niet wat oma allemaal met de laptop doet, maar is anders een lichte Linux distro een optie?
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Re: Laptop voor oma zonder windows tax
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/11, 13:46:34 »
Zoals ze het zelf zegt "internetten", maar dat begrip is erg breed en kan varieren van nieuws lezen tot videos kijken. Ik ga maandags bij haar langs en zal eens zien of een installatie van Kubuntu helpt, of dat er echt iets nieuws nodig is. Wat voor lichte distro/ flavor raad je aan? Bedenk wel dat het haar eerste keer zal zijn met Linux distros en dat ik haar niet meteen wilt opschepen met een apparaat van duizend knopjes ;)

Re: Laptop voor oma zonder windows tax
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/11, 14:10:14 »
Xubuntu is al lichter dan Ubuntu, Kubuntu kost echter net wat meer geheugen, dus ik denk dat die niet helpt.
de lichtste Ubuntu-variant is Lubuntu, met LXDE desktop en Chromium en heeft officieel genoeg aan 265MB (maar wel met 384MB aanbevolen)

Ubuntu en kubuntu zijn al vrij snel net zo zwaar als of mogenlijk iets zwaarder dan Windows XP, dat hankt ook van het systeem af, i.v.m. drivers die geladen moeten worden (en/of configuratie software, zo heeft de audio kaart in mijn desktop in Windows 7 en los programma nodig waar de driver letterlijk in zit), XP moet nu eigenlijk wel 1GB RAM hebben met alle Service packs en updates, voor Ubuntu geld echter ook een aanbevolen minium van 1GB (minder werkt, maar is traag (geld voor Ubuntu en XP btw)).

als het ECHT licht moet: http://www.damnsmalllinux.org/ maar die is niet erg makkenlijk.
licht wel, ik heb hem zelf een keer op een Wyse S10 gedraait, let wel, dat is dus een winterm ("soort terminal"), dus een thin-client, met 128MB RAM en 366Mhz AMD Geode GX CPU.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Laptop voor oma zonder windows tax
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/11, 14:18:39 »
Bodhi Linux (gebaseerd op Ubuntu) is erg licht, redelijk eenvoudig en ziet er goed uit.

Re: Laptop voor oma zonder windows tax
« Reactie #14 Gepost op: 2011/11/11, 15:33:19 »
Wist je dat de standaard webbrowser Firefox minder geheugen gebruikt dan Chrome/Chromium op mijn computer? Wist je dat Bodhi Linux ruim 200MB in beslag neemt bij mij? Wist je dat Gnome Shell slechts minder dan 300MB gebruikt bij mij? Wist je dat Kubuntu een van de zwaarste Ubuntu versie is?

Ik zou eens vragen bij Lenovo of die er een zonder Windows kan leveren  ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Laptop voor oma zonder windows tax
« Reactie #15 Gepost op: 2011/11/11, 16:10:57 »
Als je goedkoop uit wilt zijn, geen windows tax wilt betalen, en oma heeft niets tegen tweedehands, dan kan zoiets wellicht ook:
http://computer-software.marktplaats.nl/laptops-en-notebooks/500444830-actie-dell-d620-core2duo-500gb-dvdrw-1-jaar-garanti.html

Re: Laptop voor oma zonder windows tax
« Reactie #16 Gepost op: 2011/11/11, 16:18:01 »
Unity 2D is gemaakt voor moderne oma's ! Simpel, goed, en vooral overzichtelijk voor die 'oude' ogen.
Bovendien kan ze met Thunderbird (of Evolution als ze Outlook gewoon is in XP) gemakkelijk haar vriendenkring bereiken.

Ik zou haar gewoon 11.10 aansmeren met Unity 2D juist omwille van het feit van de nieuw aankomende LTS (die 5 jaar ondersteund wordt); dan moet ze niet telkens opnieuw aanpassen.

Bedenk ook dat de ondersteuning voor Ubuntu heel groot is; mocht een onverhoopt probleem zich voordoen.

E17 (Bodhi) is mooi maar ik denk niet dat een oma daar veel boodschap aan heeft, het is bovendien nogal 'grillig'. Het gebruiksgemak van Unity staat er toch ver boven meen ik, en daar is het voor je oma heel waarschijnlijk om te doen.

Mijn moeder (82 jaar) heb ik 11.10 3D laten kennismaken, en ze vindt het heel makkelijk en (vooral) overzichtelijk . Die grote iconen op de zijbalk geven vertrouwen.  De dash is voor haar onnodig, en eigenlijk alles wat ze doet staat gewoon op de zijbalk = makkelijker kan het niet.

EDIT: wat Thomas stelt hierboven is compleet waar; voor ongeveer 150 a 250 € heb je een (oa dell) volwaardige computer die met linux erop nog jaren kan meegaan. Doe dat zelf ook met computers (laptops) op te kopen van het internet en ze vervolgens om te bouwen naar eigen wens of ze te verkopen met Ubuntu erop. Denk er maar eens goed over na, én hou sommige dealers (zoals Alternate e.d.) goed in de gaten ogv   speciale aanbiedingen !
De 2 laptops uit mijn onderschrift zijn eigenlijk van een 2é handssite afkomstig.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/11, 16:25:40 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Laptop voor oma zonder windows tax
« Reactie #17 Gepost op: 2011/11/11, 17:57:27 »
Citaat
The minimum memory requirement for Ubuntu 11.10 is 384 MB of memory for Ubuntu Desktop. Note that some of your system's memory may be unavailable due to being used by the graphics card. If your computer has only the minimum amount of memory, the installation process will take longer than normal; however, it will complete successfully, and the system will perform adequately once installed.

The minimum memory requirement for Ubuntu Server 11.10 is 128 MB of memory.

Systems with less memory may be able to select "Install Ubuntu" from the boot menu to run just the installer, rather than the whole desktop, or may be able to use the alternate install CD.

Nee dat gaat niet lukken dus op die laptop he. Trouwens als je een nieuwe wil kopen zoiezo geen acer kopen. En kijk op Ubuntu Friendly.
http://friendly.ubuntu.com/
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Laptop voor oma zonder windows tax
« Reactie #18 Gepost op: 2011/11/11, 18:03:48 »
Alleen Ubuntu Friendly is niet helemaal up-to-date. Ik heb bijv. ook 2 systemen doorgegeven middels het testen en dat was alweer een paar weken geleden, maar ik zie ze nog altijd niet in de lijst staan, terwijl ze zelf zeggen: "Your system will appear in the Ubuntu Friendly site in the next few hours."

Re: Laptop voor oma zonder windows tax
« Reactie #19 Gepost op: 2011/11/12, 00:21:10 »
Hallo iedereen,

De laptop van een oma is zo traag dat ze er niet meer mee kan werken (5 jaar oud, dus wrs 256MB RAM met XP erop). Nu nam ik dus de taak op me om een laptop voor haar te vinden die aansluit bij haar eisen (films kijken en online mahjong met anderen spelen) en niet te duur is.
Ik liet mijn oog vallen op de Acer 5349-B803G32Mi die € 350 kost, maar het is de kunst om het nog goedkoper te krijgen. Ik had gezien dat sommigen hier met aftrek van verzendkosten € 10 overhouden, maar het gaat dus om het principe: niet betalen voor rommel die toch niet wordt gebruikt.

Heeft iemand nog suggesties voor een goedkoop instapmodel of ervaringen met de teruggaveregeling van Acer?

Mvg,
Peter
Even een gewaagde opmerking plaatsen: is een iPad of Android-tablet niet wat voor je oma? Daar kan ze ook mee internetten, films kijken (youtube, ok) en mahjongen... :)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Laptop voor oma zonder windows tax
« Reactie #20 Gepost op: 2011/11/12, 11:28:23 »
hier draait lubuntu op een oudje van 128 mb ram, dat zou het dus op zich best kunnen doen. anders mint lxde, die is (heb ik gehoord) ook erg goed, en gebruiksvriendelijk.

bodhi is inderdaad ook een goede keuze, het is alleen totaal anders dan men normaal gewend is (vind ik, in ieder geval), dus het is misschien wat moeilijk voor je oma.

en inderdaad kijken wat er precies in zit (ram, etc), en of er iets geupgrade kan worden (er zal vast wel een forumlid zijn die wat heeft liggen, en zo niet, dan zijn er winkels zat :) )

succes!

dex
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Re: Laptop voor oma zonder windows tax
« Reactie #21 Gepost op: 2011/11/14, 23:20:03 »
Ok, het valt nog allemaal mee, de laptop heeft iets minder als 1GB RAM, maar de fullscreen youtube deed het zelfs nog redelijk. De laptop zelf is een HP Pavillion dv1668ea, http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product?cc=nl&lc=nl&dlc=nl&product=1847304
Nu nog even zien hoe ik QQ Games aan het werk kan krijgen (is iets Chinees). Wine gaf allemaal vreemde tekens weer, misschien dat ik wat fonts mis ofzo.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Laptop voor oma zonder windows tax
« Reactie #22 Gepost op: 2011/11/15, 11:23:42 »
Deze specs dus?

Dat is inderdaad nog heel behoorlijk, dat moet best draaien. Ik zou gewoon voor de Unity 2D omgeving gaan zoals al eerder voorgesteld.
Kijk op de pagina van Leo Cardinaals (onderaan bij reactie/antwoord 6) voor een commando om van Untiy 2D de standaard te maken als je de pc op automatisch aanmelden zet.

Re: Laptop voor oma zonder windows tax
« Reactie #23 Gepost op: 2011/11/15, 18:35:30 »
Alleen Ubuntu Friendly is niet helemaal up-to-date. Ik heb bijv. ook 2 systemen doorgegeven middels het testen en dat was alweer een paar weken geleden, maar ik zie ze nog altijd niet in de lijst staan, terwijl ze zelf zeggen: "Your system will appear in the Ubuntu Friendly site in the next few hours."

Dat zeiden ze ook van Firefox 8 die heb ik nog steeds nog niet erop. Maar zal ooit wel komen, en ik vind Ubuntu Friendly nu al handig ook al is het in betá
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu