Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laatste poging:usb-switch en printer (opgelost!)  (gelezen 3292 keer)

Offline Amiguntu

  • Lid
Laatste poging:usb-switch en printer (opgelost!)
« Gepost op: 2009/06/14, 12:45:02 »
Dag allemaal,

Mijn printer blijft onzichtbaar achter een usb-switch, en niemand schijnt een oplossing te weten. Fair enough: niet alles kan altijd opgelost worden. Maar het wil er bij mij maar slecht in dat een gewone, mechanische usb-switch, die 1-op-1 doorverbindt, een printer onzichtbaar kan maken. Bij een electronische switch kan ik me dat nog voorstellen.

Hebben jullie eigenlijk wel usb-switches in gebruik? Mechanisch, electronisch? Ik bedoel gewone usb-switches, geen ethernetdingen.



johan
« Laatst bewerkt op: 2010/01/23, 23:26:03 door Amiguntu »
~~~/\___Flevoland___/\~~~


so i throw the windows wide
and call to you across the sky...

Re: Laatste poging:usb-switch en printer
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/14, 13:00:39 »
Mijn printer, HP8250 zit achter een USB hub van Sitcom met 4 poorten. Met alle versies van Ubuntu van af 6.06 heb ik geen problemen gehad met het vinden/instellen van de printer.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/14, 19:17:17 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Amiguntu

  • Lid
Re: Laatste poging:usb-switch en printer
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/14, 13:44:30 »
Dag Gijsbert,

Je hebt een hub (4 apparaten aan 1 computer), maar niet een switch (4 computers aan 1 apparaat)?

Zou daar verschil in kunnen zitten?


johan
~~~/\___Flevoland___/\~~~


so i throw the windows wide
and call to you across the sky...

Re: Laatste poging:usb-switch en printer
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/14, 19:22:58 »
Inderdaad, ik heb 2 van de 4 poorten in gebruik, aangesloten op een computer.
Heb jij een netwerk waar 4 computers opzitten en daartussen een utp naar USB switch? Of zijn de 4 computer aangesloten op een USB hub waarop de printer aangesloten zit. In het laatste geval vraag ik mij af of dat wel goed gaat.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Amiguntu

  • Lid
Re: Laatste poging:usb-switch en printer
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/14, 19:44:06 »
Ik heb 3 computers op 1 switch. Geen hub. En geen utp. Gewoon 3 usb-kabels van de computers naar de switch, en eentje van de switch naar de printer. Ik heb twee switches geprobeerd: een electronische en een mechanische. Die mechanische doet gewoon KLAK! 1-op-1 doorverbinden naar de printer. Maar de printer wordt niet gezien, door geen enkele computer. Tot voor kort kon WinXP wel de printer zien (met de mechanische en met de electronische switch) maar vandaag ziet XP ook geen printer meer.

Nu ben ik die mechanische switch aan het herbedraden omdat er draadjes slecht gesoldeerd bleken te zijn.

Zonder welke switch dan ook zien alle computers de printer en kunnen ook heel mooi afdrukken (en scannen).


johan
~~~/\___Flevoland___/\~~~


so i throw the windows wide
and call to you across the sky...

Re: Laatste poging:usb-switch en printer
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/14, 20:46:10 »
Je hebt op elke PC de printerdriver geïnstalleerd? Elektronische hub lijkt mij een probleem te geven omdat je met verschillende USB spanningen werkt van de verschillende PC's. Met de handmatige switch, een op een, zou mogelijk moeten zijn.Maar misschien heb je daar wel een USB crosscable nodig, ook vor de elektronische?
Ik zou persoonlijk een router gebruiken met een usb/utp voor je printer. Maar ik kan niet in jou portemonnee kijken.
Even tussendoor, hoe is het met je Amiga?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Amiguntu

  • Lid
Re: Laatste poging:usb-switch en printer
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/14, 21:32:19 »
Alle computers hebben de printerdriver en kunnen, zonder switch, prima printen.

Een usb-stick ipv de printer wordt, met een switch, door alle computers gezien. Kunnen dan lezen en schrijven.
Dus ik denk dat de switch en de kabels okay zijn.

Crosscable... Hmm. Hoe dan? Welke aders moet ik dan omdraaien? Ik ga vanavond weer eens googelen.

En met de Amiga gaat het prima, dank je. Blijft beperkt, maar wat er wel is aan applicaties draait weergaloos.
De community zit met smart te wachten op zoiets als OOo, of FireFox. Maar als we dat wel zouden hebben blijft
het toch een marginaal platform. Maar wel een leuk platform!


jhan
~~~/\___Flevoland___/\~~~


so i throw the windows wide
and call to you across the sky...

Offline Amiguntu

  • Lid
Re: Laatste poging:usb-switch en printer
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/14, 21:43:30 »
En oh ja, deze zomer nog wordt in Dronten glasvezel aangelegd. Dat heeft natuurlijk consequenties voor mijn modem/router (die nu geen printeruitgang heeft). Dan moet ik maar eens kijken of het daarmee wil. Blijft staan dat de printer alleen maar een usb-poortje heeft, en geen ethernet. Ik heb nul verstand hiervan, maar er zal best een router bestaan die een usb heeft voor naar de printer. Denk ik. Hoop ik...


johan
~~~/\___Flevoland___/\~~~


so i throw the windows wide
and call to you across the sky...

Offline koos4401

  • Lid
Re: Laatste poging:usb-switch en printer
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/14, 21:48:38 »
Citaat
Een usb-stick ipv de printer wordt, met een switch, door alle computers gezien.
Da's maar de helft. Ziet de printer dóór de switch heen de computers ook?

Ik heb om juist die reden nooit een elektronische twee-poorts parallel-switch aan de praat kunnen krijgen op ubuntu. (Wél, zij het met foutmeldingen, op XP resp Vista!)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Amiguntu

  • Lid
Re: Laatste poging:usb-switch en printer
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/14, 22:04:18 »
Je bedoelt dat niet alleen de computer de printer moet zien, maar dat de printer ook de computer moet kunnen zien? Tja, zit wat in. Maar hoe zie ik wat de printer ziet?


johan
~~~/\___Flevoland___/\~~~


so i throw the windows wide
and call to you across the sky...

Offline koos4401

  • Lid
Re: Laatste poging:usb-switch en printer
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/15, 11:51:31 »
Moeilijk!
Mijn systemen: Machine 1: WindowsXPSP3. Machine2: Dualdiskdualboot: VistaHpremSP1 + IftyIbex. Printer Canon i550.
En de switch dus.
Als ik vanuit één van de Windows wilde printen, startte de printer wel op, maar gaf daarna op de monitor een foutmelding: printer niet gevonden. Vervolgens sloeg, na enige aarzeling, de printer wel aan het werk.
Ik denk dat Windows dus wat slordiger / hardnekkiger (doorhalen wat niet verlangd wordt) probeert de handshaking tot stand te brengen en dat Ubuntu er eerder - dus voor dit geval te vroeg - het bijltje bij neergooit.

Mijn conclusie: Ziet de printer de machine ook, is gebaseerd op deze waarneming. Ik heb er dus nooit een oplossing voor kunnen vinden

/offtopic: Je wilt niet weten hoeveel moeite ik heb moeten doen op 2 kabels te vinden met subD 25 M|M aansluitingen. Dat schreef Conrad er niet bij /End offtopic.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Amiguntu

  • Lid
Re: Laatste poging:usb-switch en printer
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/23, 23:24:26 »
En nu heb ik de oplossing!

Even een korte samenvatting:

Ubuntu & Amiga zien printer (Photosmart all-in-one) niet. Wel rechtstreeks via usb-kabel, maar niet via switch.
WinXP ziet 'em prima.

Probleem bleek te liggen in de lange usb-kabels van 5 m. Oplossing: kabels van 5 m met een zgn. repeater (dat is een soort versterkertje dat ingebouwd zit in een van de pluggen van de kabel) en nu zien alle computers (AmigaONE+OS4.1.1, pentiumIV+WinXP, pentiumIV+Ubuntu+WinXP) de all-in-one al van verre... Inclusief mechanisch schakeldoosje.

Mooi!


johan

~~~/\___Flevoland___/\~~~


so i throw the windows wide
and call to you across the sky...

Offline koos4401

  • Lid
Re: Laatste poging:usb-switch en printer (opgelost!)
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/24, 10:00:45 »
Proficiat! =D

En bedankt voor de terugmelding!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523