Probleem is de logica van de content producers:
Er is veel storende of kwaadwillende reclame waar je allerlei malware aan over houdt.
Mensen installeren adblockers waardoor inkomsten zakken.
Oplossing? Nog meer en nog storendere reclame!
Soortgelijk in software:
DRM is storend en hindert legitiem gebruik (installatielimiet, always online, ...)
Mensen piraten het spel om van de DRM af te zijn.
Oplossing? Meer DRM!
Begin met reclame minder storend te maken en beveiligingen in te bouwen zodat er geen malware kan verspreid worden (bv. geen Flashreclame, Javascript beperken, ...). Maak reclame leuk en aangenaam om naar te kijken. Dwing me niet voor elk YouTube-videootje 10 seconden naar iedere keer hetzelfde spotje te kijken over de nieuwe Ford (enkel in Amerika verkrijgbaar) of leningen bij één of andere Franse bank.
Ik weet niet in hoeverre social media kan gebruikt worden om reclame aan te passen aan de kijker, maar probeer ten minste rekening te houden met dingen zoals land, taal en leeftijd (drie dingen die je bij bv. YouTube verplicht bent aan te geven). En dwing me niet om honderden keren hetzelfde filmpje te zien.
Tot dat al die problemen opgelost zijn, gaat de adblocker er hier niet van af.