Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ander pictogram  (gelezen 1180 keer)

Offline GjaltG

  • Lid
ander pictogram
« Gepost op: 2020/06/30, 11:52:41 »
Beste,
Meestal gebruik ik de pictogrammen welke zijn bedoeld voor de betreffende programma's. Echter om een pictogram te kiezen voor een url-koppeling zou ik toch graag een ander dan de beschikbare pictogrammen kiezen. Daartoe had ik al picto-nl gedownload, maar kan geen mogelijkheid vinden om hier een pictogram van te gebruiken. Ergens moet een bestand .icons bestaan? Kan ik dan daar deze pictogrammen aan toevoegen?
Omdat ik xubuntu gebruik hoef ik niet opnieuw tweak te installeren met alle problemen erbij.

Offline Bloom

  • Lid
Re: ander pictogram
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/30, 12:25:45 »
Je hebt een set pictogrammen nodig die een compleet desktoppictogramthema voor XFCE vertegenwoordigen.
Een losse verzameling pictogrammen die je ergens op internet vindt voldoet daar mogelijk niet aan en kun je dus ook niet zomaar in gebruik nemen.
Het makkelijkst is een complete pictogramverzameling voor XFCE van hier te halen: https://www.xfce-look.org/browse/cat/132/order/latest/
De instructies over hoe je die moet binnenhalen en installeren staan erbij.

Offline GjaltG

  • Lid
Re: ander pictogram
« Reactie #2 Gepost op: 2020/06/30, 15:22:03 »
@Bloom,
Krijg steeds een melding dat pagina gechrast is. Nog ergens anders pictogrammen te verkrijgen?

Re: ander pictogram
« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/30, 15:30:51 »
@Bloom,
Krijg steeds een melding dat pagina gechrast is. Nog ergens anders pictogrammen te verkrijgen?

De site werkt hier prima!
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline GjaltG

  • Lid
Re: ander pictogram
« Reactie #4 Gepost op: 2020/06/30, 17:47:16 »
Heb de site idd gevonden.Ik kies bijv Reversal icontheme, dan staat er aan de rechterkant Download (met een aantal bestanden) en Install met volgens mij dezelfde bestanden. Wat ik niet begrijp is *Needs pling-store or ocs-url to install things

Re: ander pictogram
« Reactie #5 Gepost op: 2020/06/30, 19:33:07 »
Je moet bij download op het betreffende pakket klikken, in dit geval reversal. tar.xz. Dan kun je hem downloaden. Die andere bestanden zijn iconen met een andere kleur, maar je kunt ook daarvoor kiezen als je die mooier vind.
Kubuntu 20.04

Offline GjaltG

  • Lid
Re: ander pictogram
« Reactie #6 Gepost op: 2020/07/02, 15:44:55 »
@delkubuntu, Als ik hem download, dan komt de.tar.xz file in Downloads. Dan ga ik dat unzippen ook even in downloads en dan? Heb geprobeerd te kopiëren naar /usr/share/icons, maar dat lukt niet. Bij het bewerken van de koppeling door op het pictogram te klikken, kom ik toch maar in 1 locatie?

Offline vanadium

  • Lid
Re: ander pictogram
« Reactie #7 Gepost op: 2020/07/02, 17:22:37 »
Kopieer (de juiste uitgepakte folder uit het archiefbestand) naar .local/share/icons in je home folder. Dan zal het wel lukken om te kopiëren.

Offline GjaltG

  • Lid
Re: ander pictogram
« Reactie #8 Gepost op: 2020/07/02, 17:41:53 »
Mijn home dir bevat geen /.local/share/icons.
gjalt@GG-VastSysteem-PC:~$ cd
gjalt@GG-VastSysteem-PC:~$ dir
Acrobat-PDF-files   Bewaren     Downloads      Muziek     Video's
Afbeeldingen       Bureaublad     Excel-bestanden  Openbaar   W2008documenten
Annuleringsverz     Digitale\ PR  Foto's      picto_nl   Werkzaamheden
Begrafenis-mijzelf  Documenten     FSO-spul      Sjablonen
gjalt@GG-VastSysteem-PC:~$
bij usr/share/icons, kan ik niets plakken.

Offline GjaltG

  • Lid
Re: ander pictogram
« Reactie #9 Gepost op: 2020/07/02, 17:48:20 »
even een toevoeging, bij de verborgen files zie ik wel .local staan.
wordt er nu niet gemakkelijker op.
gjalt@GG-VastSysteem-PC:~/.local/share$ cd icons
bash: cd: icons: Bestand of map bestaat niet
gjalt@GG-VastSysteem-PC:~/.local/share$

Gjalt.
« Laatst bewerkt op: 2020/07/02, 18:03:23 door GjaltG »

Re: ander pictogram
« Reactie #10 Gepost op: 2020/07/02, 22:32:44 »
GjaltG, in de verborgen .local map maak je een nieuwe map share en in de map share maak je een map icons, en daar verplaats je dan de uitgepakte bestanden naartoe.
Kubuntu 20.04

Offline GjaltG

  • Lid
Re: ander pictogram
« Reactie #11 Gepost op: 2020/07/03, 12:28:36 »
Dag Dellkubuntu,
Dat heb ik al gedaan, maar het lijkt er op, dat de pictogrammen toch te vinden moeten zijn in / /usr/share/icons. Om de uitgepakte pictogrammen daar te krijgen is met simpel kopiëren en plakken niet mogelijk.
ben ook even niet zeker of het met een cp file command kan, of dat ieder pictogram een file is. Verder kom ik met terminal niet in //usr . Kan niet verder terug dan naar home/gjalt/

Re: ander pictogram
« Reactie #12 Gepost op: 2020/07/03, 15:10:24 »
Ben je wel als root ingelogd in /usr/share/ icons? Als root kun je wel plakken en knippen.
Kubuntu 20.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: ander pictogram
« Reactie #13 Gepost op: 2020/07/03, 15:48:26 »
Folder 'icons'  onder .local/share moet je inderdaad zelf aanmaken. Niet nodig om beheerder te zijn om daar iconen te zetten, maar die zijn alleen beschikbaar voor jezelf als gebruiker. Iconen die onder /usr/share/icons staan, zijn beschikbaar voor alle gebruikers, maar om daar iconen te zetten, moet je beheerder zijn.

Offline GjaltG

  • Lid
Re: ander pictogram
« Reactie #14 Gepost op: 2020/07/04, 17:26:16 »
@ dellkubuntu, hoe log ik in als root. Volgens mij ben ik de enige gebruiker en administrateur.
@ Vanadium, Ook als administrateur kan ik geen map aanmaken.
gjalt@GG-VastSysteem-PC:~/Bureaublad$ cd /usr/share/icons
gjalt@GG-VastSysteem-PC:/usr/share/icons$ mkdir apps
mkdir: kan map ‘apps’ niet aanmaken: Toegang geweigerd
gjalt@GG-VastSysteem-PC:/usr/share/icons$

Re: ander pictogram
« Reactie #15 Gepost op: 2020/07/04, 17:32:14 »
sudo mkdir
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: ander pictogram
« Reactie #16 Gepost op: 2020/07/04, 17:51:46 »
@ Vanadium, Ook als administrateur kan ik geen map aanmaken.
Niet nodig als je de iconen onder .local/share/icons installeert. Om commando's als beheerder uit te voeren, moet je het commando vooral laten gaan door "sudo". Grafische programma's die iets op systeemniveau kunnen doen, zullen je eerst je paswoord vragen.

Re: ander pictogram
« Reactie #17 Gepost op: 2020/07/04, 18:45:24 »
GjaltG,Vanadium heeft het prima verwoord, ik kan daar niks aan toevoegen. Hopelijk lukt het. :)
Kubuntu 20.04

Offline GjaltG

  • Lid
Re: ander pictogram
« Reactie #18 Gepost op: 2020/07/06, 12:28:03 »
@ allen,
In mijn Downloads map bevindt zich een .tar.xzfile en een map met dezelfde naam.
gjalt@GG-VastSysteem-PC:~/Downloads$ ls
 apps                              xubuntu-18.04.4-desktop-amd64.iso
 OpenShot-v2.5.1-x86_64.AppImage  'xubuntu-20.04-desktop-amd64(1).iso'
Reversal-orange                   xubuntu-20.04-desktop-amd64.iso
 Reversal-orange.tar.xz
de map die ik wilde kopiëren bevond zich in een submap van Reserval-orange.
Op vele en verschillende manieren geprobeerd de map Resrval-orange te openen, maar zonder resultaat. Pas toen ik de Reserval-ornage.tar.xz file had vernoemd naar pictogrammen, kon ik de map Reserval-orange benaderen. (Het lijkt er dus op, dat de herkenning van een file of map gedaan wordt met 15 characters en in dit geval waren er twee met hetzelfde en gelijke characters. )
Enfin toen kon ik in de terminal de map kopiëren. Nog steeds niet met knippen en plakken.