Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: fotoruis verwijderen  (gelezen 9634 keer)

fotoruis verwijderen
« Gepost op: 2011/02/03, 13:52:11 »
Ik maak wel eens foto`s met mijn telefoon ook vaak in ruimten met weinig licht, dit geeft natuurlijk beeldruis. wat is een goed programma in Ubuntu om dit te bewerken?

Dank U
vgr Robert

Offline vanadium

  • Lid
Re: fotoruis verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/03, 14:28:15 »
Gimp, natuurlijk.

Offline softbart

  • Lid
Re: fotoruis verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/03, 16:04:15 »
Gimp, natuurlijk.
+ 1

Er is laats een kleine discussie geweest wat het beste fotobewerkingsprogramma is.
http://forum.ubuntu-nl.org/foto-video-en-audiobewerking/beste-fotobewerkings-programma-van-dit-moment/

Doe je voordeel ermee.

groet,

Theo

Offline RikRik

  • Lid
Re: fotoruis verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/03, 16:57:25 »
Hoi Robert, volgens mij is digikam het meest gebruikersvriendelijk programma om in Ubuntu ruis te verwijderen, maar persoonlijk gebruik ik nog steeds het onovertroffen Noise Ninja onder wine.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/03, 17:01:50 door RikRik »

Offline vanadium

  • Lid
Re: fotoruis verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/03, 17:25:57 »
RikRik, kan je misschien eens zeggen hoe je met Digikam ruis verzacht? Triviaal is het niet. Dit is een tutorial voor Gimp: http://gimpguru.org/Tutorials/ReducingCCDNoise/

Offline RikRik

  • Lid
Re: fotoruis verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/03, 17:41:04 »
RikRik, kan je misschien eens zeggen hoe je met Digikam ruis verzacht? Triviaal is het niet. Dit is een tutorial voor Gimp: http://gimpguru.org/Tutorials/ReducingCCDNoise/

Edit/Enhance/noise reduction. Een mooie optie is de mogelijkheid: Vertical Split.

Ook een prima programma om ruis te verwijderen is Noiseware Community Edition Standalone 2.6. De laatste download, onder aan de pagina, is freeware die ook perfect werkt in Ubuntu:

http://www.imagenomic.com/download.aspx
« Laatst bewerkt op: 2011/02/03, 20:48:48 door RikRik »

Offline vanadium

  • Lid
Re: fotoruis verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/03, 18:35:16 »
Ook Gimp heeft wellicht vlugge mogelijkheden onder "Filter - Enhance", maar voor het degelijk werk, aangepast aan de specifieke foto, blijf je dikwijls aangewezen op wat meer complexe procedures.

Re: fotoruis verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/03, 21:35:29 »
@RikRik: Je weet dat DigiKam ook gewoon in het Nederlands kan?

Re: fotoruis verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/03, 21:37:54 »
Bedankt voor al de tips, Ik ga het één en ander proberen.

vgr Robert

Offline RikRik

  • Lid
Re: fotoruis verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/03, 21:50:11 »
@RikRik: Je weet dat DigiKam ook gewoon in het Nederlands kan?

ahum, dat wist ik niet. Maar hoe kan ik Digikam veranderen in Nederlands? ik had al even gezocht in settings/ configure - digikam maar ik kan even geen optie language vinden. Alvast bedankt voor je reactie !!

Re: fotoruis verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/03, 22:01:28 »
Je moet dan even de pakketten kde-l10n-nl en language-pack-kde-nl installeren en dan is ie in het Nederlands :)
(en als het niet veranderd is na het installeren van die pakketten: Help>>>Switch application language, maar doorgaans gaat het automatisch)

Bazzertje

  • Gast
Re: fotoruis verwijderen
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/04, 00:39:44 »
Gewoon met Gimp en dan onder filters Greycstoration.

Op te halen via Synaptic. zoek op Diana Holga en je krijgt een plugin met diverse extra's voor Gimp waaronder Greycstoration.
Werkt zeer goed!!!!

Succes

Offline liawim

  • Lid
Re: fotoruis verwijderen
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/06, 09:11:07 »
ruis verwijderen gaat natuurlijk altijd ten koste van de kwaliteit. eenvoudig weg omdat de pixel met elkaar vermengt worden.en dat geld dus ook voor het onderwerp waarop je scherp hebt gesteld. Maar zoek even onder gimp of digikam naar "onscherp masker"  daar staat ook noise reduction bij.

Re: fotoruis verwijderen
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/06, 09:17:20 »
Via het programma 'fotoxx' (via Synaptic te installeren).

Daarin 'Retouch' - 'Reduce Noise'

In de versie van 10.10 zitten er heel veel heel simpel te gebruiken tools in.

Rode ogen, mass rename, bijsnijden, etc. Is echt een programma in de categorie 'een kind kan de was doen'
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline RikRik

  • Lid
Re: fotoruis verwijderen
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/06, 11:37:02 »
Via het programma 'fotoxx' (via Synaptic te installeren).

Daarin 'Retouch' - 'Reduce Noise'

In de versie van 10.10 zitten er heel veel heel simpel te gebruiken tools in.

Rode ogen, mass rename, bijsnijden, etc. Is echt een programma in de categorie 'een kind kan de was doen'


Fotox is in veel opzichten een prima foto bewerkingsprogramma maar om gecontroleerd een bewerking uit te voeren mis ik met ruis verwijderen toch wel een de voorvertoning en daar komt bij dat ruis verwijderen tergend langzaam gaat.
GREYC's Magic Image Converter voor Gimp werkt veel  prettiger.
http://registry.gimp.org/node/13469

 

Re: fotoruis verwijderen
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/06, 11:42:13 »
RikRik +1
Daarom vind ik DigiKam veel prettiger werken voor het bewerken van foto's :)
En voor simpele bijsnijdingen e.d. voldoet zelfs GwenView (de standaard fotoviewer van KDE/Kubuntu) prima :)

Offline RikRik

  • Lid
Re: fotoruis verwijderen
« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/06, 12:17:07 »
RikRik +1
Daarom vind ik DigiKam veel prettiger werken voor het bewerken van foto's :)
En voor simpele bijsnijdingen e.d. voldoet zelfs GwenView (de standaard fotoviewer van KDE/Kubuntu) prima :)

Hoi Vistaus, nog bedankt voor je tip. ik heb Digikam nu ook het Nederlands  :)
Ik heb GwenView ook even geïnstalleerd en bekeken (ik had er nog nooit van gehoord) het is zo te zien een eenvoudige fotoviewer met beperkte bewerkingsmogelijkheden maar wel met een handige optie om met de scrollwiel van je muis met 1 klik 100% in te kunnen zoomen om de scherpte ( en ruis   ^-^   ) goed te kunnen beoordelen

Re: fotoruis verwijderen
« Reactie #17 Gepost op: 2011/02/06, 12:24:15 »
Graag gedaan :)

En inderdaad is GwenView een relatief simpel programma (doch uitgebreider dan GNOME's fotoviewer Eye of Gnome), maar daarom zei ik ook dat ik het voor eenvoudige dingen als bijsnijden, scherpte/ruis te zien en rode ogen verwijderen wel erg handig vind :) GwenView is de standaard fotoviewer (en kan ook video's simpel afspelen) van KDE/Kubuntu :)

Offline edwinv

  • Lid
Re: fotoruis verwijderen
« Reactie #18 Gepost op: 2011/02/11, 14:52:30 »
ik vind digikam ook een zeer goed  programma, het enige nadeel vind ik is dat ik met ubuntu werk (gnome versie) en indien ik dus digikam installeer worden er een heleboel kde bestanden mee geinstalleerd - ik vraag me af of het wel nodig is om al die kde omgeving bestanden mee te installeren - is hier een simpelere oplossing voor ?

Offline vanadium

  • Lid
Re: fotoruis verwijderen
« Reactie #19 Gepost op: 2011/02/12, 13:28:20 »
KDE programma's vereisen die KDE libraries. Neemt wat meer harde schijfruimte in op je schijf, je programma laadt iets trager dan mocht je onder KDE werken, het is minder in je desktop omgeving geïntegreerd. Los van die kosmetische nadelen kan je perfect met KDE programma's werken onder gnome.

Re: fotoruis verwijderen
« Reactie #20 Gepost op: 2011/02/12, 20:23:39 »
@vanadium: Trager laden van KDE-apps heb ik nooit wat van gemerkt op GNOME. Ik denk dat dat per computer verschilt, dus dat is niet per definitie zo. Dat het minder integreert, klopt. GNOME-programma's integreren beter op KDE dan andersom.

Offline vanadium

  • Lid
Re: fotoruis verwijderen
« Reactie #21 Gepost op: 2011/02/13, 11:08:27 »
Als er nog KDE libraries moeten geladen worden, dan lijkt het me evident dat een KDE programma dat uit een gnome omgeving opgestart wordt, er iets langer over zal doen dan wanneer je datzelfde programma vanuit een KDE omgeving opstart. Of je dan dat tijdsverschil echt merkt op een relatief snelle computer met voldoende geheugen, is ook de vraag.

Re: fotoruis verwijderen
« Reactie #22 Gepost op: 2011/02/13, 14:35:18 »
Dat zal wel het verschil maken inderdaad. Ik heb in ieder geval nooit vertraging gemerkt, zowel GNOME>>>KDE-app als KDE>>>GNOME-app. Dus het zal inderdaad wel niet of nauwelijks merkbaar zijn op een moderne computer.