Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerk met Kubuntu, Windows Vista en Windows 7  (gelezen 2614 keer)

netwerk met Kubuntu, Windows Vista en Windows 7
« Gepost op: 2010/07/13, 21:43:03 »
Wie kan mij vertellen hoe ik een netwerk met Kubuntu, Windows Vista en Windows 7 kan maken?

Re: netwerk met Kubuntu, Windows Vista en Windows 7
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/13, 21:55:31 »
Wat moet het netwerk allemaal kunnen?

Moet je bestanden kunnen benaderen vanaf andere computers, printers/ scanners/ faxen benaderen op andere computers?

Als het enkel gaat om een internet verbinding delen dan is het gewoon recht toe recht aan zoals dat bij Windows gaat (router instellen met bekabelde verbinding, daarna testen van wireless configuratie instellingen, etc).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: netwerk met Kubuntu, Windows Vista en Windows 7
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/13, 22:38:34 »
Nou, op dit moment krijg ik zelfs het internet niet aan de praat.....

En uiteindelijk wil ik ook bestanden en de printer delen.

Offline ruujan

  • Lid
Re: netwerk met Kubuntu, Windows Vista en Windows 7
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/14, 11:54:13 »
Aangezien je bij je vraag zo ontzettend weinig informatie geeft, beginnen we maar met het begin.

Krijg je op geen enkele van de machines (Windows of Kubuntu) een internetverbinding tot stand?

Wat voor internetrouter/modem heb je? Kan die wel meerdere werkstations tegelijk aan?

Ik ga er van uit dat je je netwerkkabels goed hebt aangesloten. Dwz vanaf elk station loopt er een kabel naar de internetrouter. Klopt dat?

Als dit allemaal goed is, dan zou je op elk werkstation automatisch een ip-adres moeten krijgen. Als die beginnen met 169 is het niet goed. Dan is er geen verbinding met de DHCP-server. Begint dat met 192, 10 of heel soms 172, dan is het wel goed. In windows gebruik je daarvoor ipconfig vanaf de command-prompt, in Linux ifconfig vanuit een terminal.

Re: netwerk met Kubuntu, Windows Vista en Windows 7
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/14, 23:29:07 »
Ok, hier volgt wat meer info over mijn situatie

1x ADSL modem (kabel)
1x switch 8 poorten, alles bedraad uitgevoerd, bedrading gecontroleerd is in orde.

1x PC met Windows 7
1x PC met windows Vista
1x PC met windows XP

het rare is dat zonder problemen altijd twee, willekeurig, PC's op internet heb, de derde heeft dan geen internet verbinding meer.
ik kan PC's met internet wisselen door het modem te resetten.

Ik wil de PC met XP veranderen naar Kubuntu, maar uiteraard ook op alle drie de machines op het netwerk(internet) hebben. Tevens wil ik gebruik gaan maken van bestanden en de printer delen.

Als je nog meer wilt weten moet je het maar vragen.

Offline ruujan

  • Lid
Re: netwerk met Kubuntu, Windows Vista en Windows 7
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/15, 07:33:03 »
Ik denk dat je probleem al een heel eind verholpen is als je een simpele router koopt. Die plaats je tussen je kabelmodem en je switch.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/15, 07:35:58 door ruujan »

Re: netwerk met Kubuntu, Windows Vista en Windows 7
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/15, 15:01:50 »
Dat hoeft niet hoor.
De moderne modems hebben tegenwoordig helemaal geen router meer nodig.
Een gewone switch voldoet dan prima.
Wat natuurlijk wel kan zijn is dat óf je switch stuk is, óf je DHCP maar 2 leases uitgeeft.

Stukke switch is makkelijk controleren, even switch lenen en kijken of het dan werkt. (switch is het zeker niet, geprobreerd en werkt goed)
DHCP setup kun je in je modem nakijken.

Om verder even te kunnen onderzoeken: kun je even kijken wat het IP adres is van de machines die het doen?
Zijn dit elke keer de twee zelfde adressen? (ga ik doen)

ps. zit je nou bij de kabel? of is het ADSL? (kabel is zo ver ik het weet meestal geen ADSL, en vroeger maakte dit nogal veel uit.....nu weet ik het niet zeker) (je hebt gelijk, sorry, ik heb kabel)



Nog andere suggesties?

Re: netwerk met Kubuntu, Windows Vista en Windows 7
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/15, 21:29:16 »
Als ik je verhaal zo hoor ben ik er 95% zeker van dat je maar 2 ip adressen hebt, en dat daarom een switch niet werkt.
Doe die switch weg, en zet een router, dan heb je internet. Een router heb je al vanaf €15, en voor gewoon een klein thuisnetwerkje moet je normaal gezien geen betere router hebben.
Een switch deelt ip adressen uit die het van een hoger niveau krijgt, meestal is dat een server die tussen je internetverbinding en je computers staat, indien er geen server is krijg je deze van je kabelmodem. En het aantal externe ipv4 adressen is aan het afnemen (er is nog maar genoeg voor een jaar), dus die delen ze niet al de veel uit, of je moet bijbetalen.)
Een router daarintegen vraagt maar 1 ip adres aan je server of kabelmodem, en verdeelt zelf locale ip-adressen. Daarvan zijn er dus zeer veel (milioenen).

Ik weet dat dit een zeer beperkte versie is van het hele hub / router / switch verhaal, maar dit is maar even om het probleem te schetsen.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/15, 21:31:16 door Ward De Ridder »
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Re: netwerk met Kubuntu, Windows Vista en Windows 7
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/17, 20:25:12 »
bedankt voor de aangedragen oplossingen.

Mijn netwerk is nu in orde, bedankt!

Maar mijn andere vraag blijft nog, kan er op 1 netwerk, 1 Kubuntu machine met 1 Vista machine en 1 Windows 7?