Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke "andere" distributie dit voorjaar?  (gelezen 6534 keer)

FrSu

  • Gast
Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Gepost op: 2014/04/15, 19:53:51 »
Rondom deze tijd komen er weer veel nieuwe versies uit. Ik ben geen Unity fan en ben (het langst) tot nu toe Ubuntu Gnome liefhebber/ gebruiker, maar kijk uit nieuwsgierigheid ook vaak naar andere voornamelijk Gnome of gelijkend op en op andere fora van die distributies.

Zoals:
- Mint Mate/XFCE ^-^ ( Prima vervanger van XP op de eee van mijn vrouw)
- Zorin ^-^ ( Verrassend snelle en uitgebreide distro qua aanpassingen)
- Pinguy ??? ( Erg compleet en daardoor wat zwaar)
- Open Mandriva  :P (Een zeer aangename verrassing)
- PCLinuxOS  :'( ( De echte Gnome is helaas niet meer)

Welke zou mogelijk nog een andere interessante distro kunnen zijn om dit voorjaar eens wat langer te gaan gebruiken? Tot nu toe staat Open Mandriva behoorlijk hoog op mijn lijstje.

Graag tips om uit te proberen.


« Laatst bewerkt op: 2015/05/25, 15:21:08 door FrSu »

Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/15, 20:14:43 »
Antergos zou je kunnen gebruiken. Ik gebruik het, mijn ouders gebruiken het (en die zijn niet eens zo technisch). Antergos heeft een hele makkelijke installer die op die van Ubuntu lijkt. Echt sprekend. Maar onder de motorkap is het gewoon Arch. Tijdens de installatie kun je wel kiezen welke werkomgeving je wilt. Omdat Antergos op Arch is gebaseerd is het dus ook een rolling release, dus altijd de laatste updates maar totnutoe draait het bij mij en mijn ouders al maanden zonder enig probleem.
Verder komt Bodhi ook weer met een nieuwe versie binnenkort, gebaseerd op 14.04 E18 standaard aan boord en is nóg stabieler dan de vorige die al keistabiel was. En E18 is gewoon leuk omdat het superlicht maar lekker aanpasbaar is :D Verder natuurlijk 5 jaar ondersteuning.

Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/15, 21:36:26 »
Xubuntu.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/15, 21:37:35 »
Ik gebruik tegenwoordig veel elementary OS luna op m'n pc..
Draait stabiel , super snel, eenvoudige bediening...en er wordt weinig (overbodig) software mee geïnstalleerd..
http://distrowatch.com/table.php?distribution=elementary

Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/15, 21:58:45 »
Ik gebruik tegenwoordig veel elementary OS luna op m'n pc..
Draait stabiel , super snel, eenvoudige bediening...en er wordt weinig (overbodig) software mee geïnstalleerd..
http://distrowatch.com/table.php?distribution=elementary

O ja, je hebt gelijk. Luna is leuk, maar Isis wordt een knaller later dit jaar :)

Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/16, 10:23:27 »
Als Gnome je voorkeur heeft is Fedora wellicht ook iets om eens te proberen. Heb het zelf een aantal weken geprobeerd maar was inmiddels te vergroeid met Unity (yep, smaken verschillen) maar zie Fedora wel als een heel goed alternatief.

Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/16, 18:30:11 »
Gentoo  =D

Of als je niet van zelf compileren houdt dan Arch. Heb je altijd het nieuwste spul, terwijl het toch moeilijk te slopen is. ;)
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline RikRik

  • Lid
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/16, 21:12:21 »
Ik gebruik tegenwoordig veel elementary OS luna op m'n pc..
Draait stabiel , super snel, eenvoudige bediening...en er wordt weinig (overbodig) software mee geïnstalleerd..
http://distrowatch.com/table.php?distribution=elementary

O ja, je hebt gelijk. Luna is leuk, maar Isis wordt een knaller later dit jaar :)

Bedankt voor de tip! Ik ben benieuwd, Isis ga ik zeker proberen: Elementary OS ‘Isis’ Demoed With Blistering Speed  :D
http://www.omgubuntu.co.uk/2014/04/elementary-os-isis-video-demo-speed

Frederik

  • Gast
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/16, 21:26:39 »
Xubuntu en welke hier nog niet is vermeld (of heb ik niet gezien) is Pisi Pardus, een zeer vriendelijk Turks systeem. Heb ik twee jaar mee gecomputerd tot iemand de stekker er uit trok en ik de overstap maakte naar Ubuntu. Sindsdien heb ik het niet meer gevolgd.
http://www.pisilinuxworld.org/

Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/16, 21:40:00 »
Xubuntu en welke hier nog niet is vermeld (of heb ik niet gezien) is Pisi Pardus, een zeer vriendelijk Turks systeem. Heb ik twee jaar mee gecomputerd tot iemand de stekker er uit trok en ik de overstap maakte naar Ubuntu. Sindsdien heb ik het niet meer gevolgd.
http://www.pisilinuxworld.org/


Ik wist niet dat er inmiddels een doorstart was. Leuk, dankjewel voor het delen! De oude Pardus was erg gebruiksvriendelijk en leuk, deze maar een kijkje gunnen dan :)

FrSu

  • Gast
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/16, 22:45:31 »
Heel erg leuk deze reacties. Dank! Heb straks tijdens de paasdagen mooi de kans om te bekijken wat het allemaal is. ^-^

Offline Ramana

  • Lid
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/04/17, 07:12:40 »
Solydx (XFCE) of SolydK (KDE) - compatibel met Debian, comfortabel als Ubuntu

Offline joop905

  • Lid
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/04/17, 10:11:36 »
Als Gnome je voorkeur heeft Debian
Release 7.4 (wheezy)
GNOME 3.4.2

Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/04/17, 11:51:28 »
Als Gnome je voorkeur heeft Debian
Release 7.4 (wheezy)
GNOME 3.4.2

Wat dus zeer achterloopt, aangezien GNOME al een aantal versies hoger zit met de laatste stabiele versie en in dit geval is de nieuwste GNOME-versie wel degelijk een hele verbetering, zeker t.o.v. 3.4.2

Als GNOME je voorkeur heeft kun je beter Antergos, Arch Linux of Manjaro gebruiken. Of Fedora. (of Ubuntu GNOME 14.04)
« Laatst bewerkt op: 2014/04/17, 11:53:08 door Vistaus »

Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/04/17, 12:23:35 »
@Vistaus
Wat zijn jouw ervaringen met Antergos vs Manjaro?

Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/04/17, 12:58:20 »
@Vistaus
Wat zijn jouw ervaringen met Antergos vs Manjaro?

Ik heb alleen ervaring met Antergos (gebruik het nu al een hele tijd en mijn ouders ook) :) Maar het verschil is simpel: Antergos is meer puur Arch, maar wel met een grafische installer en Live CD/USB en desktopomgevings-keuze en een paar standaardapps, terwijl Manjaro iets meer focust op 1 compleet platform en updates nog net iets uitgebreider testen, waardoor het soms een paar dagen langer duurt voordat je de updates krijgt.

FrSu

  • Gast
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #16 Gepost op: 2014/04/19, 13:10:54 »
Ik heb de laatste versie van Open Mandriva 2014 gedownload en heb deze nu op mijn testlaptop staan. Mooie combinatie van Gnome uiterlijk met KDE basis. Dit weekend even wat mee spelen. =D

Edit: Dat was dus geen succes. Loopt steeds vast bij het updaten. We gaan verder kijken.

Heb ook 2013 geprobeerd, dat gaat perfect. 2014 lijkt nog niet afgewerkt te zijn.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/19, 17:46:40 door FrSu »

Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #17 Gepost op: 2014/04/20, 13:19:25 »
Je kunt ook kijken bij een exoot :) MX-14 van de Mepis/antiX gemeenschap is leuk gemaakt. Sparkylinux is er geloof ik ook in verschillende smaken te krijgen.. Er is in elk geval genoeg om je deze dagen te vermaken :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #18 Gepost op: 2014/04/21, 00:23:15 »
Geen Gnome, maar het doorborduren op de MATE versies geeft je toch wel het oude Gnome gevoel.

PCLinuxOS MATE, binnenkort zal LinuxMint MATE zich ook wel weer vertonen ;)

Ubuntu heeft echter ook zat mogelijkheden:
http://www.itworld.com/software/412022/install-mate-18-desktop-ubuntu-1404
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

FrSu

  • Gast
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #19 Gepost op: 2014/04/27, 14:50:36 »
Open Mandriva 2013 werkt als Live USB ook perfect met het touchscreen op mijn Vivobook heb ik net ontdekt. Is echt een serieuze kandidaat geworden.

Voyager 14.04 is nu ook uit, maar die is mij qua opbouw wat te complex.

Een rolling release zoals PCLinuxOS is uiteraard ook interessant, echter is Mate mij wat te kaal. Full Monty is daarvan het tegenovergestelde, maar kan met touchscreen wellicht ook interessant zijn vanwege de diverse bureaubladen met grotere iconen.
 

Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #20 Gepost op: 2014/04/27, 21:34:07 »
GNOME Shell werkt wat mij betreft het lekkerst met touchscreen (mijn laptop, Lenovo Ideapad Yoga 13, heeft ook een touchscreen). Ik gebruik Antergos met GNOME Shell en gebruik hem soms ook in tablet-modus (ik kan het scherm omdraaien waardoor het een tablet wordt) en daarmee werkt GNOME Shell dus ook erg fijn als tablet :)

FrSu

  • Gast
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #21 Gepost op: 2014/04/28, 19:32:22 »
Had een keuze gemaakt voor dualboot Open Mandriva 64 bit en Win 8.1. Mooie distro en werkt goed met mijn touchscreen in de Live USB modus.

Echter na installatie kom ik steeds terecht in Grub rescue, ook na gebruik van Boot repair. Met allerlei meldingen over EFI. Om een puntkop van te krijgen >:(

Dus toen gedacht maar op safe te gaan, maar helaas van hetzelfde laken een pak met Ubuntu Gnome 14.04, waarvan ik verwacht had dat dit toch wel goed moest gaan.

Wat nu?
« Laatst bewerkt op: 2014/04/28, 19:38:02 door FrSu »

Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #22 Gepost op: 2014/04/28, 20:25:44 »
Misschien een domme vraag, maar heb je wel de 64-bits-versie van 14.04 gepakt?

FrSu

  • Gast
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #23 Gepost op: 2014/04/28, 20:28:03 »
Die ben ik nu aan het installeren. Heb voor de zekerheid een nieuwe Ubuntu 14.04 64 bit gedownload en op een USB gezet. Installatie loopt nu. Ben benieuwd..... ???

FrSu

  • Gast
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #24 Gepost op: 2014/04/28, 20:48:07 »
Zelfde verhaal:

error : unknown filesystem
Entering rescue mode...
grub rescue> _

Aangezien het nu niet meer over een andere distributie gaat maar over een install dualboot Win 8.1 met Ubuntu ga ik hier verder:

http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=80834.25

Misschien kom ik hier nog wel terug, maar dat lijkt er voorlopig even niet op :)

Heb het nodige beleefd en heb nu even geen Win 8 meer.


« Laatst bewerkt op: 2014/04/30, 21:59:49 door FrSu »