Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke "andere" distributie dit voorjaar?  (gelezen 6555 keer)

FrSu

  • Gast
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #25 Gepost op: 2014/04/29, 18:36:23 »
Win 8.1 is dus nu even weg. Via recovery USB kan ik deze eventueel wel weer terugzetten.

Nu eerst Mandriva 2014 RC er nu als enige distro opstaan. Opstart laat nog steeds een Grub zien en na " exit" ingetypt te hebben start hij door. Kijken hoe ik dit nog weg kan krijgen.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/30, 22:03:02 door FrSu »

FrSu

  • Gast
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #26 Gepost op: 2014/05/03, 20:35:29 »
Hiervoor heb ik maar even een nieuw topic geopend: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=84418.0

Offline RikRik

  • Lid
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #27 Gepost op: 2014/05/03, 23:35:18 »
Frits, je vraagt: Welke "andere" distributie dit voorjaar?

Vraag: had je Ubuntu 14.04 met Gome-Shell al geprobeerd? Man, volgens mij mis je een geweldige linux-ervaring  ;)

FrSu

  • Gast
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #28 Gepost op: 2014/05/04, 08:20:35 »
Frits, je vraagt: Welke "andere" distributie dit voorjaar?

Vraag: had je Ubuntu 14.04 met Gome-Shell al geprobeerd? Man, volgens mij mis je een geweldige linux-ervaring  ;)

Ubuntu Gnome 13.04>13.10>14.04 is de desktop die ik als dualboot het langst gebruikt heb en is inderdaad een van mijn favorieten. Ik heb echter geen dualboot meer en dat zit mij best wel dwars. Zal straks een besluit nemen of ik op deze Vivobook (mijn gebruiks PC) alleen met een Linux distro verder ga of dat ik toch Win weer terug zet en dan de dualboot verder maar vergeet.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #29 Gepost op: 2014/05/04, 10:27:25 »
Zal straks een besluit nemen of ik op deze Vivobook (mijn gebruiks PC) alleen met een Linux distro verder ga of dat ik toch Win weer terug zet en dan de dualboot verder maar vergeet.

Tja, ik ken het dilemma , ik had ook een dualboot met Windows, alleen Windows gebruikte ik nooit . Een tijd geleden had ik m'n pc helemaal leeg gemaakt en alleen linux geïnstalleerd...  Compleet windowsvrij, en nog geen afkickverschijnselen...

Ubuntu 14.04 met Gnome Shell is volgens mij niet hetzelfde als Ubuntu Gnome.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #30 Gepost op: 2014/05/04, 11:01:22 »
Als je Windows maar af en toe nodig zou hebben (update van TomTom of van de Logitech Harmony zijn voorbeelden die voor mij geldig zijn), is het wellicht interessanter om met virtualisatie te werken in plaats van een dual boot.

FrSu

  • Gast
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #31 Gepost op: 2014/05/04, 13:38:01 »
Ubuntu 14.04 met Gnome Shell is volgens mij niet hetzelfde als Ubuntu Gnome.

Volgens mij wel, ziet er wel zo uit. Heb het in Ubuntu Unity toegevoegd en kan het via de sessie nu opstarten.

Heb trouwens ontdekt dat wat ik zo mooi vind aan Mandriva dat dat Homerun is. Heb KDE toegevoegd en Homerun ook geïnstalleerd. Werkt goed met touchscreen en ik vind het erg mooi.

Ik heb dus gekozen voor single boot Ubuntu 14.04 Unity met toegevoegd Gnome Shell, KDE met Homerun en Cairodock en gebruik ze alle drie afwisselend om te zien wat hiervan mijn favoriet wordt.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/09, 08:09:16 door FrSu »

FrSu

  • Gast
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #32 Gepost op: 2014/06/07, 08:59:34 »
Inmiddels een maand verder.

Volgorde van gebruik:

-1: Gnome shell
-2: Homerun
-3: Unity

Cairo heb ik inmiddels vervangen door Docky. Cairo kwam steeds 3 dubbel in beeld onder Homerun. Moest er telkens 2 afsluiten om 1 over te houden. Alleen jammer dat ik in Docky de weer app niet ingesteld kan krijgen. Er blijft een vraagteken staan en -18 ondanks de verschillende keuzes van de weer informatie stations.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #33 Gepost op: 2014/06/07, 10:38:12 »
Nieuwe Mint (17) is wel heel gepolijst, eens mee verder stoeien.

Windows 8.1 help ik verder niemand meer mee,
een, de layout is weer totaal verschillend t.o.v 8.
twee, de upgrade vreet dualboot op en is niet meer aan de praat te krijgen.
drie, na een aantal malen opnieuw opstarten foutmelding plus automatische reparatiecyclus (5 kwartier) zijn alle wijzigingen en programma's van na de upgrade verdwenen.
Zelfs een terugzetten van de factory installatie en een schone update/upgrade mochten niet baten. Na 3 x opstarten in 8.1 dezelfde error.
Na 4 dagen vechten met en 3 x herinstall van deze HP portable in overleg met de eigenaar besloten om er maar een dualboot Win7 Mint17 van te maken.
Win7 + zoeken/installeren drivers + alle updates en ondersteunende proggies 2 dagen.
        (dank HP voor het niet aanwezig zijn van W7 drivers en support)
Min17 installeren + updaten en aanpassen aan persoonlijke wensen 2 uur. 

Samengevat, de andere distro's voor dit jaar, Win7 en Mint17 ;)

Win8.1..............kliko
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

FrSu

  • Gast
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #34 Gepost op: 2014/06/07, 17:23:50 »
Jij hebt dus dezelfde ervaring met 8.1 en dualboot. Lukte bij mij ook niet meer om 14.04 er naast te krijgen. Heb er dus afscheid van genomen en ik mis het niet. ^-^


FrSu

  • Gast
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #35 Gepost op: 2014/06/07, 17:53:03 »
Als ik de reactie van Ed lees wel. Maar daar kan hij zelf het beste info over geven.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #36 Gepost op: 2014/06/07, 18:53:13 »
@femke98
De dualboot met 8, zonder .1, werkte perfect in een keer.
Met 8.1 is dat afgelopen.
De Portable start wel op met Mint als je de Esc toets gebruikt en met F9 de Mint/Ubuntu UEFI boot sequence aanwijst.
Bij Win 8 werdt dit getruukt door de bootloader van 8 te renamen en de Linux bootloader daarvoor in de plaats te zetten. Zodra de geupgrade 8.1 wordt opgestart wordt onmiddelijk de Win bootloader hersteld, en ben je aangewezen op de Esc toets om  weer Linux op te kunnen starten. NIET handig.
In de UEFI BIOS van andere apparaten kun je vaak instellen welke UEFI, of zelfs niet UEFI, lader default moet worden gebruikt, dat is helaas niet in alle apparaten aanwezig, Ook niet in deze HP portable. Nu, met MBR ingdeelde harddisk, is de dualboot, zonder UEFI, een perfect samenspel tussen Win7/Mint17. En nee ik ga er geen ander Win meer op uitproberen, ik doe geen Win8 of 8.1 meer.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

FrSu

  • Gast
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #37 Gepost op: 2014/06/08, 10:50:42 »
Als "andere" distributie heb ik nu ook Mint 17 Cinnamon op mijn Vivobook (in dualboot met Ubuntu 14.04) en de eee van mijn vrouw (ook in dualboot met 14.04) gezet.

M.b.t. de eee:

- RTL gemist werkt direct zonder pipelight te hoeven installeren. Super!
- Hoe maak ik Mint 17 Cinnamon zo licht mogelijk?

Voor mijzelf:
- Ik wil graag blauwe iconen en balkjes etc. Ik hou niet zo van het (mint) groen.
- Misschien even wachten tot de KDE versie er is, wanneer is die beschikbaar?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #38 Gepost op: 2014/06/08, 11:52:19 »
Bij Linux Mnit kan je gewoon een ander thema installeren, dan krijg je vanzelf andere kleurtjes.
aanvulling op jouw reactie:

Er is een enorm aanbod van thema's

FrSu

  • Gast
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #39 Gepost op: 2014/06/08, 11:52:28 »
Als ik nu in Cinnamon 17 via Software de (16?) KDE desktop installeer wordt deze dan automatisch geupdate naar de uiteindelijke 17 versie zodra deze uit is?

FrSu

  • Gast
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #40 Gepost op: 2014/06/08, 11:55:21 »
En licht maken? Hoe bedoel je? Je kan er toch uitslopen wat jij wilt?
En anders neem je XFCE die is licht. ;)

Op de eee van mijn vrouw is het belangrijk de zaak zo licht mogelijk te maken om het eee-tje soepel te laten lopen. Er zit 2 Gig ram in. Cinnamon kan RTL gemist prima draaien. Of dat met XFCE ook kan?

FrSu

  • Gast
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #41 Gepost op: 2014/06/08, 12:11:00 »
@RikRik: Ik zal dat zeker even bekijken.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #42 Gepost op: 2014/06/08, 12:11:31 »
En licht maken? Hoe bedoel je? Je kan er toch uitslopen wat jij wilt?
En anders neem je XFCE die is licht. ;)

Op de eee van mijn vrouw is het belangrijk de zaak zo licht mogelijk te maken om het eee-tje soepel te laten lopen. Er zit 2 Gig ram in. Cinnamon kan RTL gemist prima draaien. Of dat met XFCE ook kan?
je kan heel gemakkelijk de bureaublad effecten uitschakelen, systeem instellingen, scheelt weer processorkracht. Volgens mij moet 2 Gig geheugen ruim voldoende zijn voor Cinnamon. Ik heb 3 Gig en gebruik  gemiddeld 1 Gig geheugen, gecontroleerd met processenbeheer. Een redelijke grafische kaart is volgens mij belangrijker met Cinnamon, zeker met bureaublad effecten aan.   

FrSu

  • Gast
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #43 Gepost op: 2014/06/10, 23:11:26 »
Mint 17 KDE RC geïnstalleerd in dualboot met Ubuntu 14.04 met Homerun i.p.v. de Mint 17 Cinnamon installatie die ik ook een beetje verpest had door er KDE erbij in te zetten en Homerun toe te voegen. Werkte prima. Maar een frisse Mint KDE is beter. ^-^

Eerste indruk is goed. Echter de installatie op de automatische piloot om de unallocated space te gebruiken werkte niet. Moest dit handmatig instellen. Zal een RC probleempje zijn. Meende dit ook ergens gelezen te hebben. Inmiddels al een sloot updates binnengehaald.


Offline RikRik

  • Lid
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #44 Gepost op: 2014/06/11, 00:36:50 »
Mint 17 KDE RC geïnstalleerd
Ik ken je ondertussen wel een beetje, mijn gevoel zeg dat je niet lang van de KDE desktop zal genieten. Neen mij niet kwalijk als ik er helemaal naast zit met mijn gevoel  :D
Mijn vraag: Wat maakt de KDE desktop zoveel beter? Wat is er volgens jou mis met Cinnamon?

FrSu

  • Gast
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #45 Gepost op: 2014/06/11, 20:40:55 »
Er is niks mis met Cinnamon, maar ik heb kennis gemaakt met Rosa en Open Mandriva. Daarvan sprak mij juist de laucher aan. Ik kwam er later achter dat dit Homerun was.

Dit kan ik in Mint 17 KDE ook gebruiken en dat is voor mij nu een ideale combinatie op mijn touchscreen.

Ik heb echter nu ook nog de dualboot met Ubuntu 14.04 met Gnome shell en KDE (ook met Homerun). Zeer waarschijnlijk wordt dit straks alleen Ubuntu Gnome 14.04 en dan in dualboot met Mint 17 KDE (Homerun). Wil echter voordat ik dit doe eerst nog even verder met Mint 17 KDE (Homerun) stoeien.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #46 Gepost op: 2014/06/11, 20:47:53 »
Homerun, zoals in dit filmpje?  http://www.youtube.com/watch?v=Oamoctggw4s

FrSu

  • Gast
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #47 Gepost op: 2014/06/11, 21:22:27 »
Filmpje is volgens mij van een oudere versie.

Hier is meer actuele informatie te vinden: http://userbase.kde.org/Homerun

FrSu

  • Gast
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #48 Gepost op: 2014/06/16, 07:39:48 »
Ik heb dus nu een dualboot Ubuntu (Gnome,KDE Homerun) 14.04 en Mint 17 KDE (Homerun) en een aparte partitie voor data.

Ik wil eigenlijk de verbouwde Ubuntu 14.04 nu gaan vervangen voor Ubuntu Gnome 14.04 en de dualboot met Mint behouden. Data partitie moet ongemoeid blijven.

Ik weet dat ik de partities van Ubuntu kan verwijderen en dan UG installeren. Maar gaat dit goed met de grub? Krijg ik de vraag tijdens de installatie van UG om deze naast Mint te installeren en krijg ik dan een nieuwe grub die de dualboot dan weer mogelijk maakt?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Welke "andere" distributie dit voorjaar?
« Reactie #49 Gepost op: 2014/06/16, 08:15:52 »
Ja, maar je zult wel de manuele indeling moeten kiezen. Het is overigens niet nodig de partities te verwijderen, je kunt gewoon aangeven dat ze geformatteerd moeten worden. Niet vergeten om bij de datapartitie aan te geven aan welk koppelpunt die gekoppeld mag worden en dat die dus NIET geformatteerd mag worden.

Eigenlijk is het niet nodig om Ubuntu te herinstalleren als je een andere desktop wil. Je kunt gewoon met de bestaande bevelen voor installatie en verwijdering van software de hele desktop verwijderen en een andere in de plaats installeren. Je kunt ook meerdere desktops tegelijk aanwezig hebben. Via het aanmeldscherm kies je dan welke je wil.

En Grub is normaal aanwezig bij elke installatie van eender wlke Linux. Ubuntu verbergt hem. Als je dat niet wil, kun je dat veranderen. Grub kun je ook herconfigureren (via terminal):
sudo update-grub

Alleen als dit komt zeggen dat er geen Grub aanwezig is, moet die geherinstalleerd worden.
sudo grub-install /dev/sda
En hier veronderstel ik dat je bootschijf sda is, corrigeer dit als het niet zo is.

De instellingen van Grub veranderen gaat normaal via het editeren van het tekstconfiguratiebestand, maar als je daar wat fout doet start je systeem niet meer op!
Er bestaat wel een grafisch alternatief: grub-customizer.
Instructies om die te installeren:
sudo add-apt-repository ppa:danielrichter2007/grub-customizer
sudo apt-get update
sudo apt-get install grub-customizer
en deze software staat dan in je systeemmenu (je kunt het ook zoeken via de dash).
Zoek naar de instellingen over of en hoe lang het bootmenu getoond moet worden.
Dat zal op hidden (verborgen) staan of op een tijd van 0, dat kun je dus veranderen zodat het een paar seconden lang zichtbaar is alvorens een bij-verstekkeuze gemaakt wordt.