Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: video en printer installeren  (gelezen 2705 keer)

Offline Albertc

  • Lid
video en printer installeren
« Gepost op: 2012/04/09, 18:04:51 »
Hallo,
Ben kersvers op dit medium. Ik heb een nieuwe PC gekocht voorzien van kubuntu 11.10. Gelukkig ben ik nu van Windows af. Ben nu bezig om er een werkbaar geheel van te maken. Ik heb de aanbevelingen gevolgd en heb een aantal programma's geladen uit de software bibliotheek, waaronder Adobe Flash speler. Ik loop nu (op voorhand) tegen een aantal problemen aan. Een deel daarvan wil ik als gepensioneerde (tijd voldoende) zelf proberen uit te zoeken, maar er zijn 2 zaken waar ik op dit moment geen raad mee weet.
Ik kan YouTube filmpjes afspelen wanneer ik die tegen kom, maar geen video's uit de krant on-line. Wat kan ik daar aan doen?
Een ander acuut probleem is, dat ik mijn Epson SX405 niet aan de praat krijg. Printopdrachten worden keurig geplaats in een file, maar ik kan ze niet afdrukken.
Kan iemand mij uit de brand helpen?
Graag reacties!
MVG Albertc
« Laatst bewerkt op: 2012/04/17, 15:24:08 door Albertc »

Re: video en printer intalleren
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/09, 18:07:52 »
Voor het eerste deel kan je misschien hier eens een kijkje nemen:

https://sites.google.com/site/ubukuntu/multimedia-compleet-maken

Van dat andere probleem heb ik helaas geen kaas gegeten...
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: video en printer intalleren
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/09, 18:09:04 »
Geef eens een link van zo'n nieuwsvideo? Het kan zijn dat de video geen flash gebruikt maar bv. silverlight, wat niet onder linux draait.

Re: video en printer intalleren
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/09, 18:32:45 »
Welke browser gebruik je? En is de printer wel geïnstalleerd bij Printers in Systeeminstellingen?

Indien je printer nog niet is geïnstalleerd, download en installeer dan één van de volgende pakketten:

http://linux.avasys.jp/drivers/lsb/epson-inkjet/stable/debian/dists/lsb3.2/main/binary-i386/epson-inkjet-printer-escpr_1.1.1-1lsb3.2_i386.deb
 (voor 32-bits OS)

http://linux.avasys.jp/drivers/lsb/epson-inkjet/stable/debian/dists/lsb3.2/main/binary-amd64/epson-inkjet-printer-escpr_1.1.1-1lsb3.2_amd64.deb (voor 64-bits OS).

Voer uit:
uname -m
om te bepalen of je systeem 32- of 64-bits is. In geval van 64-bits zal er staan: x86_64.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/09, 18:40:26 door Cumulus007 »

Offline Albertc

  • Lid
Re: video en printer installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/10, 18:10:56 »
Heb alle raad opgevolgd, nog geen resultaat voor zowel de video als de printer(die inderdaad wel was
geïnstalleerd(groen vinkje)) Heb ook nog Moonlight geïnstalleerd voor het geval dat video's Silverlight nodig zouden hebben, maar ook dat hielp niet. Printopdrachten worden door het systeem opgeslagen en hopen inmiddels op. Ik heb overigens nergens kunnen ontdekken waar ik die kan annuleren. Heel graag nieuwe suggesties.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/17, 15:25:40 door Albertc »

Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: video en printer intalleren
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/11, 22:48:23 »
7.10 ??? Dat geldt allang niet meer want Kubuntu 7.10 gebruikte KDE 3 en 11.10 KDE 4.

Offline Albertc

  • Lid
Re: video en printer installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/12, 12:31:00 »
De laatste link van "steviegonzales" ging inderdaad over 11.10, maar dat ging erg diep en ik kon daar niet veel mee. Eén ding werd duidelijk, en dat is dat het waarschijnlijk om een bug ging, waar velen toch een probleem mee hebben, ook met andere printers. Voor het videoprobleem heb ik ook nog geen oplossing kunnen vinden. Kan het zin hebben om, zoals dat vaak bij Windows gaat, een programma te verwijderen en daarna weer opnieuw installeren? Zo ja, om welk programma zou het dan kunnen gaan?
MVG, albertc
« Laatst bewerkt op: 2012/04/17, 15:22:04 door Albertc »

Offline Albertc

  • Lid
Re: video en printer installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/14, 14:06:44 »
De computerzaak levert een pc en bij wijze van "courtesy"zet hij er Ubuntu op. Welke randapparatuur ik er aan ga hangen weet hij natuurlijk niet.
Reagerend op een andere suggestie, ik heb "gegoogled" om een ingang te vinden hoe mijn Epson sx405 te installeren in Ubuntu 11.10. Die heb ik gevonden en  de driversoftware werd snel geïnstalleerd. De printer staat "groengevinkt" in het systeem. Printopdrachten worden, zoal ik eerder zei keurig in de wachtrij geplaatst maar niet uitgevoerd. Het verwijderen van die opdrachten lukt ook nog steeds niet. Ik heb overigens ontdekt dat in andere forums hetzelfde probleem besproken werd zonder dat een oplossing werd aangedragen. Wel werd gesignaleerd dat in een andere (oudere) versie het probleem niet optrad
Voor het videoprobleem heb ik ook nog geen oplossing. Ik heb meerdere aanbevolen videoplayers geïnstalleerd, maar het blijft zoals het is. YouTube is OK, ik kan een DVD draaien maar geen webvideo's.
Ik twijfel er nu aan of Firefox het wel aan kan.
Kan iemand mij verder helpen?
« Laatst bewerkt op: 2012/04/17, 15:23:31 door Albertc »

Offline Albertc

  • Lid
Re: video en printer installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/17, 15:43:15 »
De printer heb ik ondertussen aan de praat gekregen met hulp van Epson.
Web video beelden kan ik nog steeds niet afspelen. Een enkele keer verschijnt een zwart scherm. Bij aanklikken verdwijnt het dan weer net zo snel. Ik heb de geïnstalleerde video programma's verwijderd en weer opnieuw geladen, niets helpt. Kan iemand mij hulp bieden? Ik heb ook geprobeerd om hulp te krijgen van enkele steunpunten, maar daarop is (nog) geen reactie gekomen.


Offline Albertc

  • Lid
Re: video en printer installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/19, 12:31:27 »
Is er echt niemand die een beginneling op weg kan helpen?

Re: video en printer installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/20, 21:05:28 »
Zoals eerder vermeld, zowel door Culumus als door mij, geef eens wat meer informatie. Als we weten wat voor filmmateriaal je probeert te bekijken, welke browser je gebruikt, enzovoort wordt het voor ons wat makkelijker om je te helpen ;)

 

Offline Albertc

  • Lid
Re: video en printer installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2012/04/23, 12:13:53 »
Ik gebruik "Opera" in Kubuntu 11.10. Wat ik niet kan afspelen zijn webfilmpjes uit de krant online, maar dat heb ik in mijn allereerste bericht al verteld.

Re: video en printer installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2012/04/23, 13:38:05 »
Wat ik bedoel is of je eens een link wil geven van een filmje wat je niet kan kijken. Dan kunnen wij zien of wij ook dat probleem hebben of niet, dit maakt het allemaal wat makkelijker om het te begrijpen en op te lossen.

Re: video en printer installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2012/04/23, 13:43:17 »
Waar het op neerkomt:

Is voor het filmpje Flash nodig? Dan is het doorgaans wel werkend te krijgen.
Is voor het filmpje Silverlight nodig? Gaat hoogstwaarschijnlijk niet werken.

Re: video en printer installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2012/04/23, 16:15:43 »
Waar het op neerkomt:

Is voor het filmpje Flash nodig? Dan is het doorgaans wel werkend te krijgen.
Is voor het filmpje Silverlight nodig? Gaat hoogstwaarschijnlijk niet werken.

Idento ;)

Offline Albertc

  • Lid
Re: video en printer installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2012/04/26, 10:32:12 »
Ik heb goed nieuws! Zoals ik al eerder meldde hield ik mijn twijfels aan Firefox. Toen ik signalen kreeg dat Opera een snelle en flexibele  browser was, heb ik Firefox  vervangen door Opera en dat hielp. Ik kan nu alle video's aan. ( Voor mij althans) nog een raadsel is, dat Opera een binnenkomend bericht niet kan openen in HTML. Dat vergt een extra klik in een waarschuwingsscherm. Daarmee is te leven, maar handig is het niet. Wellicht moet ik voor dat probleem een nieuw topic maken.
Voor de zaak van printer en scanner was al een oplossing en nu dus ook voor het videoprobleem.
Ik kan nu verder op het beginnelingenpad.
Allen hartelijk dank!