Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?

Afkappen. We willen niet meewerken aan inbraak. Bovendien lijdt de goede naam van het forum eronder. Slot erop en de vraagsteller doorverwijzen naar een handleiding voor het goed beveiligen van draadloze netwerken.
32 (40.5%)
Beantwoorden. Theoretisch kan het immers legaal worden gebruikt.
43 (54.4%)
Neutraal. Afkappen of beantwoorden, mij maakt het niet uit.
4 (5.1%)

Totaal aantal stemmen: 69

Poll gesloten: 2009/02/19, 14:41:33

Auteur Topic: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?  (gelezen 25217 keer)

Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #75 Gepost op: 2009/02/15, 02:18:28 »
Om maar even bij de hamer te blijven, kan de verstrekker van de hamer onmogelijk verantwoordelijk zijn voor de junk die er een autoruit mee inslaat. Behoudens het geval dat de verstrekker van de hamer gegronde redenen zou hebben om aan te nemen dat de hamer voor oneigenlijke doeleinden gebruikt zou worden.
In ieder ander geval zouden degenen die menen die verantwoordelijkheid te moeten nemen immers de vooruitgang tegenhouden.

Die hamer vormt inderdaad een mooie analogie, en kan ook in mijn eerdere redenatie gebruikt worden. Zo kan een junk inderdaad een hamer gebruiken om een autoruit in te slaan om daarna waardevolle goederen te vervreemden om zijn verslaving te kunnen bekostigen. Ook in dit geval is het volgens mij niet zinvol om er maar van uit te gaan dat hamers per definitie vrij beschikbaar moeten zijn omdat anders de vooruitgang wordt tegengehouden. Het lijkt me ook in dit geval goed een afweging te maken tussen de voordelen van het vrij beschikbaar zijn van hamers, en de nadelen van het niet vrij beschikbaar zijn van hamers. Een voordeel zou bijvoorbeeld zijn dat junks dan moeilijker ruitjes kunnen intikken, ze moeten dan een tegel uit de stoep halen, dat is lastig. Een nadeel is dat er wellicht geen huis meer gebouwd kan worden zonder hamers. In zo'n afweging blijkt denk ik al snel dat hamers maar beter beschikbaar kunnen zijn. Maar, dat geld niet voor alle goederen. Soms valt zo'n afweging anders uit.

Om de analogie voort te zetten, bijvoorbeeld als het gaat om het vrij beschikbaar zijn van vuurwapens. Er zijn goede redenen om aan te nemen dat de vrije beschikbaarheid van vuurwapens meer nadelen dan voordelen oplevert. Toch zijn er mensen, zelfs een heel volk, dat van mening is dat vuurwapens beschikbaar moeten zijn omdat ze van belang kunnen zijn voor de zelfverdediging. Deze mensen zijn ook van mening dat de verstrekker van vuurwapens in geen geval verantwoordelijk kan worden gehouden voor wat de gebruiker met deze wapens uitvoert. Ze staan dan ook luidruchtig op de bres als er een beperking van hun vrijheid wordt voorgesteld. Op de een of andere manier vallen er in dit land wel veel meer doden ten gevolge van vuurwapens dan in landen waar de beschikbaarheid van vuurwapens sterk is ingeperkt, en die doden, dat zijn echt niet alleen maar de boeven die door goede burgers uit zelfverdediging helaas uitgeschakeld dienden te worden....
« Laatst bewerkt op: 2009/02/15, 02:26:47 door tommie74 »

Offline Hanssun

  • Lid
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #76 Gepost op: 2009/02/15, 07:08:12 »
Ik stem ook voor het afkappen en zou dat soort vragen zeker niet beantwoorden dus een goed voorstel van Pjotr  , dit forum moet een schoon en zuiver forum blijven zo dat we altijd met een goed gevoel kunnen terug kijken naar wat wij doen en waarvoor we  hier zitten "om mensen te helpen" met vragen over Ubuntu en niet anders , en criminelen  tools zijn op het web genoeg te vinden daar moeten wij ons niet mee bezig houden.

Gr Hansss,

Offline lizardman

  • Lid
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #77 Gepost op: 2009/02/15, 10:05:21 »
Ik dacht al, waar blijft het vuurwapen nou?? ;)

Die zijn hier dus ook niet vrij verkrijgbaar he? En het in bezit hebben of verspreiden van vuurwapens zonder aan de benodigde, zeer strenge voorwaarden voldaan te hebben is dan ook strafbaar. En terecht. Daar heeft de overheid wetten over opgesteld, en daar moet iedereen zich aan houden.
Wordt er tegen die wetten verstoten dan zal een rechter zich buigen over de zaak en een oordeel vellen.
Ik ben groot voorstander van dit systeem. De rechter spreekt recht, en de burger niet.

*naschrift*
Overigens vind ik de analogie met het vuurwapen veel te ver gaan. Het eigenlijk gebruik van vuurwapens staat in geen verhouding tot het eigenlijk gebruik van de besproken software. Zo ook het oneigenlijk gebruik van deze zaken.

*naschrift 2*
Er zijn ook landen waar het vertonen van een ontblote vrouwenborst aan minderjarigen, of zelfs volwassenen als onzedig wordt gezien. Terwijl het als onderdeel van een goede opvoeding wordt gezien om een baby er met zijn gezicht tegenaan te duwen....

Kortom laat het gezonde verstand zegevieren en probeer niet al te verkrampt te denken.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/15, 10:20:04 door lizardman »
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline ubuntupat

  • Lid
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #78 Gepost op: 2009/02/15, 10:35:37 »
Beste , sorry dat ik met mijn vraagstelling zoveel reactie's uitlok . Maar bij de opstelling van de topic ging het al fout . Hier had ik ook al naar verwezen nadat ik de vraag gesteld had;
Kraakgereedschap !!! De tools of programma zijn gewoon aanwezig in de distro Ubuntu en ik wil er gewoon kunnen mee omgaan . Maar als men op het forum al niet geholpen word ...
En elkaar aanvallen kunnen ze hier ook goed ? Maar pas op als er iemand het er niet mee eens is ? Kan er niemand op de forum een documentatie van deze tools uitleggen + de vereiste
hardware (heel belangrijk ) Dit zou tenminste nuttig zijn voor gans het forum en dit trouwens met zoveel mogelijk programma's en tools waarmee er veel mensen last hebben om mee te werken .En laat aub dat muggenziften van wat is goed en wat niet ? Laat iedereen zijn eigen mening , maar dring u eigen mening niet op .
groeten

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #79 Gepost op: 2009/02/15, 11:15:03 »
@ ubuntupat:

ik heb het eea niet gevolgd maar blijkbaar is mijn eerste opmerking in u topic toch een beetje doorgeschoten,

en zoals ik al aangaf, in een latere reactie,, hierbij mijn verontschuldiging aangezien ik je onjuist bejegend heb naar het nu blijkt.

mijn eerste reactie was juist en alleen maar omdat je te vaak "kid's" tegenkomt op fora die even het netwerk van de buurman willen kraken om ongein uit te halen oid.

ik heb heea verkeerd geintrepeteerd mbt tot je postcount en vraagstelling in post #1,
hierbij mijn gemeende verontschuldiging en ik hoop dat je het aanneemd,
maar ook mijn reactie [in eerste instantie] begrijpt.

mvg :)

Offline chaos7

  • Lid
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #80 Gepost op: 2009/02/15, 12:00:58 »
ff offtopic of juist eigenlijk wel
een beetje junk zal heus wel weten dat met een hamer een autoruit in slaan erg tegen zal vallen. de meeste autoruiten zullen overwinnen maar als je een automatische centerpons neemt is het heel erg gemakkelijk (niet meer als een lichte duw op die centerpons) en het gaat vrijwel geluidsloos.

ai, nu heb ik toch verteld hoe een junk met zijn gereedschap om moet gaan. ben ik nu strafbaar? of is het toch weer die verkoper van de automatisch centerpons omdat ie vergeten is te vragen waar je het voor wilt gebruiken?
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline Mij

  • Lid
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #81 Gepost op: 2009/02/15, 12:08:34 »
ff offtopic of juist eigenlijk wel
een beetje junk zal heus wel weten dat met een hamer een autoruit in slaan erg tegen zal vallen. de meeste autoruiten zullen overwinnen maar als je een automatische centerpons neemt is het heel erg gemakkelijk (niet meer als een lichte duw op die centerpons) en het gaat vrijwel geluidsloos.

ai, nu heb ik toch verteld hoe een junk met zijn gereedschap om moet gaan. ben ik nu strafbaar? of is het toch weer die verkoper van de automatisch centerpons omdat ie vergeten is te vragen waar je het voor wilt gebruiken?

Of is het die junk? Juist ja.

Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #82 Gepost op: 2009/02/15, 12:22:48 »
Ik dacht al, waar blijft het vuurwapen nou?? ;)

Die zijn hier dus ook niet vrij verkrijgbaar he? En het in bezit hebben of verspreiden van vuurwapens zonder aan de benodigde, zeer strenge voorwaarden voldaan te hebben is dan ook strafbaar. En terecht. Daar heeft de overheid wetten over opgesteld, en daar moet iedereen zich aan houden.
Wordt er tegen die wetten verstoten dan zal een rechter zich buigen over de zaak en een oordeel vellen.
Ik ben groot voorstander van dit systeem. De rechter spreekt recht, en de burger niet.

*naschrift*
Overigens vind ik de analogie met het vuurwapen veel te ver gaan. Het eigenlijk gebruik van vuurwapens staat in geen verhouding tot het eigenlijk gebruik van de besproken software. Zo ook het oneigenlijk gebruik van deze zaken.

*naschrift 2*
Er zijn ook landen waar het vertonen van een ontblote vrouwenborst aan minderjarigen, of zelfs volwassenen als onzedig wordt gezien. Terwijl het als onderdeel van een goede opvoeding wordt gezien om een baby er met zijn gezicht tegenaan te duwen....

Kortom laat het gezonde verstand zegevieren en probeer niet al te verkrampt te denken.
De analogie van het vuurwapen was niet bedoelt om een vuurwapen met kraakgereedschap van een netwerk te vergelijken, maar heb ik aangehaald om aan te tonen dat een zorgvuldige afweging noodzakelijk is, of het nu om hamers, vuurwapens of gereedschap om netwerken te kraken gaat. Blijkbaar is dit niet overgekomen, jammer. De bedoeling van deze analogie was om inzichtelijk te maken dat de verantwoordelijkheid van de gevolgen die kunnen optreden als gevolg van het beschikbaar stellen van deze gereedschappen niet slechts ligt bij degene die deze gereedschappen misbruiken. Door te stellen dat vuurwapens niet vergeleken kunnen worden met kraakgereedschap voor draadloze netwerken geef je impoliciet eigenlijk aan het met me eens te zijn. Het ene gereedschap is het andere niet...
« Laatst bewerkt op: 2009/02/15, 12:27:34 door tommie74 »

Offline lizardman

  • Lid
Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #83 Gepost op: 2009/02/15, 12:39:39 »
(...) De bedoeling van deze analogie was om inzichtelijk te maken dat de verantwoordelijkheid van de gevolgen die kunnen optreden als gevolg van het beschikbaar stellen van deze gereedschappen niet slechts ligt bij degene die deze gereedschappen misbruiken. (...)

Dit station zijn we reeds gepasseerd en is dus een herhaling van zetten....

De analogie van het vuurwapen was niet bedoelt om een vuurwapen met kraakgereedschap van een netwerk te vergelijken, maar heb ik aangehaald om aan te tonen dat een zorgvuldige afweging noodzakelijk is, of het nu om hamers, vuurwapens of gereedschap om netwerken te kraken gaat.

Meen je dat nou werkelijk???
Of zou dat de reden zijn waarom het altijd zo lang duurt bij de kassa van de GAMMA :D
« Laatst bewerkt op: 2009/02/15, 12:54:21 door lizardman »
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Re: Peiling: Forumvragen over kraakgereedschap: afkappen of beantwoorden?
« Reactie #84 Gepost op: 2009/02/15, 12:55:52 »
Naar mijn mening gaat het nu veel te ver, jullie denken allemaal veel te moeilijk en te ver.
Mensenlief, denken jullie ook zo in het dagelijks leven? Hebben jullie het dan niet ongelofelijk zwaar?

Citaat
Kortom laat het gezonde verstand zegevieren en probeer niet al te verkrampt te denken.
Hier sluit ik mij bij aan.
Femke, zo denk ik er ook over. Schakel je verstand eens uit en laat je hart spreken.
Dan is het allemaal 1000 maal gemakkelijker :)
Iedereen zit hier maar bezig met "als dit", "als dat" ....., leef eens in het "nu" ;)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience