Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grafische kaart inbouwen mislukt  (gelezen 3353 keer)

botje69

  • Gast
Grafische kaart inbouwen mislukt
« Gepost op: 2008/05/23, 09:45:37 »
Ik heb de IMedia j9260 serienr: 101111610376 (http://support.packardbell.com/nl/) waarin ik de XFX NVidia 8400 GS PCI Express 256 MB wilde inbouwen, omdat deze kaart beter samenwerkt met Linux als de ATI chip.
Ik heb eerst in het Bios gekeken en zag dat er eerst naar het PCI E slot wordt gekeken. Daarna alle drivers voor ATI uitgeschakeld, Ubuntu had ik er afgehaald, want die wilde ik opnieuw installeren als de kaart er in zat. Het inbouwen ging probleemloos, maar bij het opstarten was de PC van slag. Alles ging ontzettend langzaam. Het opstarten van Vista duurde 8 minuten. Het starten van een live cd, dus direct na het bios de cd starten, duurde nog veel langer. Toen ik gedoucht had stond hij nog steeds te laden. Ik heb de kaart er maar weer uitgehaald en de pc loopt weer normaal. Volgens mij moet het aan de BIOS instellingen liggen. Graag advies (want die kon de verkoper mij niet geven). Ik heb deze vraag ook al op het forum van PB gezet, maar geen antwoord gekregen.

Grafische kaart inbouwen mislukt
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/23, 10:12:17 »
Heb je aan de Bios iets veranderd dan?
zat er ATI onboard? Of was dat ook een losse kaart?

Grafische kaart inbouwen mislukt
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/23, 11:09:25 »
idd, als de grafische chip onboard zit (geen losse kaart) moet je die wel op disabled zetten in het bios. wat bedoel je eigenlijk met "er wordt eerst naar het PCI E gekeken"
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

botje69

  • Gast
Grafische kaart inbouwen mislukt
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/23, 11:16:57 »
Hoi Marten 123,
De Ati chip zit op het moederboord, de specs zou je kunnen zien als je de link volgt en het serienr. er in plakt.
Ik had eerst in het Bios gekeken en daar staat dat "init display First" bij het PCI E slot. Volgens mij wordt er dan eerst gekeken of er een losse kaart in zit.
Ubuntu even van de harde schijf gehaald en in Vista de Ati drivers verwijderd. Dit om zo veel mogelijk problemen te voorkomen.

http://support.packardbell.com/nl/item/index.php?i=instr_bios_berkeley&psn=101111610376

Dit is de link naar het BIOS, ik kon niet vinden hoe je de ATI chip moet uitschakelen (scherm 9?).

Grafische kaart inbouwen mislukt
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/23, 11:37:51 »
Kijk eens in "integrated pheripherals" (scherm 2) Je zoekt iets als "video onboard" of iets dergelijks ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

botje69

  • Gast
Grafische kaart inbouwen mislukt
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/23, 11:55:25 »
Helaas, niets te vinden wat er ook maar een beetje op lijkt ;-(

Grafische kaart inbouwen mislukt
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/23, 12:38:13 »
Met dit gedeelte bepaal je idd of je de onboard gebruikt of niet.



De bovenste (Init  Display first) zou p[ PCI Express moeten staan zoals op het plaatje
Onboard Video memory op auto.

in wezen (indien je echt een PCIexpres kaart hebt gekocht zouden de instellingen zoals op het plaatje goed moeten zijn .
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

botje69

  • Gast
Grafische kaart inbouwen mislukt
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/23, 13:13:24 »
Zo staat het dus ook in mijn BIOS.

Grafische kaart inbouwen mislukt
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/23, 23:12:32 »
iNormaal gesproken levert het vervangen / wisselen van een VGA-kaart niet zoveel problemen op. Meestal hoef je ook niets aan de bios te veranderen om van onboard naar een losse kaart te gaan.
Raar is wel dat alles opeens veel trager gaat.
Hoe is je beeld als alles is opgestart?

botje69

  • Gast
Grafische kaart inbouwen mislukt
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/24, 00:11:50 »
Nadat alles was opgestart had ik wel normaal beeld. Voor mij was het de eerste keer dat ik met hardware aan de slag ging. Diverse keren opgestart en de live cd geprobeerd. Daarna "lichtelijk" in paniek de oorzaak proberen te vinden. Helpdesk van PB was onbereikbaar en de leverancier van de kaart, die ook pc's bouwt wist het ook niet. Ik was al blij dat ik de kaart terug kon brengen en mijn geld terug kreeg. Toch zit het mij niet lekker en als ik de oorzaak weet, wil ik weer een nieuwe poging wagen.

Offline rja

  • Lid
Grafische kaart inbouwen mislukt
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/24, 13:38:40 »
Update je bios van je computer eens, misschien dat je probleem oplost.

botje69

  • Gast
Grafische kaart inbouwen mislukt
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/24, 17:56:07 »
De nieuwste versie van het BIOS heb ik er al opgezet. Dus daar kan het niet in zitten. Misschien lag het wel an de grafische kaart?

Offline mcgyver

  • Lid
Grafische kaart inbouwen mislukt
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/24, 18:10:12 »
Denk ook dat het de kaart zelf is.

botje69

  • Gast
Grafische kaart inbouwen mislukt
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/28, 20:13:23 »
Op scherm 14 van het BIOS staat "Allocate IRQ to PCI VGA " op YES. Zou dit de vertraging kunnen veroorzaken???

Offline mcgyver

  • Lid
Grafische kaart inbouwen mislukt
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/28, 21:04:04 »
Ja.

botje69

  • Gast
Grafische kaart inbouwen mislukt
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/29, 09:03:01 »
Hoi mcgyver, je komt overtuigend over. Als hiermee het probleem is opgelost kan ik weer verder. Wel raar want het is een standaard instelling.

Offline mcgyver

  • Lid
Grafische kaart inbouwen mislukt
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/29, 18:02:11 »
"Zou kunnen", hè? Ik weet het niet zeker. Ik heb het opgezocht op het internet en meerdere mensen vroegen hiernaar. Voor sommige was het een oplossing, voor anderen niet.