Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe van oude naar nieuwe computer verhuizen?  (gelezen 798 keer)

Offline Lutz

  • Lid
Hoe van oude naar nieuwe computer verhuizen?
« Gepost op: 2012/07/21, 21:09:30 »
Ik heb een oude computer met Ubuntu 10.04, waarbij ik /home op een apaarte partitie heb staan. Verder heb ik een nieuwe computer met ruimte op de SSD. En nog verder heb ik een externe harde schijf, die NTFS geformatteerd is.

Hoe kan ik nu het makkelijkst mijn gegevens verhuizen? Ik heb voor Thunderbird heel veel regels gemaakt, die wil ik graag automatisch overzetten.

Ik kan desnoods de harde schijf uit de oude computer halen en als usb schijf aan de nieuwe computer hangen.

Indien ik gewoon ubuntu 12.04 installeer, wat mag ik dan wel en wat niet openen om mijn gegevens te migreren? Of moet ik eerst via de live cd mijn ssd partitioneren, vervolgens mijn home directory naar de nieuwe locatie kopieëren, en mag pas dan ubuntu installeren.

Is er misschien ergens een automatische migratietool?

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Hoe van oude naar nieuwe computer verhuizen?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/21, 21:25:07 »
Ik zou op de nieuwe PC een nieuwe installatie doen.
Mappen als .thunderbird en .mozlla kan je copieëren (zichtbaar te maken met ctrl-h)
en rechtstreeks terug copieëren op je nieuwe PC in de persoonlijke map.
Programma's die je extra geinstalleerd hebt , even opnieuw installeren en je bent verzekerd van een schone installatie.

- Roc

Re: Hoe van oude naar nieuwe computer verhuizen?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/21, 21:58:21 »
Zou ik ook doen. Wel een tip: als je wilt dat alles ongeschonden overkomt, kan je het beste de oude computer openen, verborgen bestanden zichtbaar maken met Ctrl+H, dan de Controltoets ingedrukt houden, klikken op alle mappen en bestanden die moeten worden gekopieerd en dat archiveren in een .tar- of .tar.gz-bestand (geen zip of rar). Zo blijven allerleiu zaken als rechten en verwijzingen intact, die nog weleens willen sneuvelen als je die op een andere kopieert (zeker via NTFS of FAT32).
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Lutz

  • Lid
Re: Hoe van oude naar nieuwe computer verhuizen?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/22, 17:52:51 »
Ik heb nu het volgende gedaan: ik heb mijn oude schijf ook nog per sata aansluiting in mijn nieuwe computer gehangen. Dat is alleen geen permanente oplossing, omdat de schijf  moet staan en nergens is vastgeschroeft. Nu moet ik eerst heel snel grub repareren: ik zie alle anderen boot opties van mijn oude schijf ook nog. Blijkbaar is de locatie, waar ik dat kan inbrengen veranderd, en bij wat ik heb gevonden staat iets van do not edit...

Verder heeft Ubunut 12.04 zelfstandig 1 partitie van rond 10GB aangemaakt, maar ik kan de mount points niet zien. En dan heb ik nog een partitie van rond 110GB, dat zal misschien /home kunnen zijn, en Ubuntu heeft zelfstandig besloten maar 3GB swap aan te maken, terwijl ik 8 GB RAM heb.

Zodra grub gerepareerd is kan ik proberen Ubuntu netjes te configureren en als laatste handeling dan mijn Thunderbird mail en firefox te configureren.

Offline Lutz

  • Lid
Re: Hoe van oude naar nieuwe computer verhuizen?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/24, 18:40:07 »
Het verhuizen van Firefox en Thunderbird is gelukt!