Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: UEFI & BIOS / Secure Boot / Single- & Dual Boot / Virtualisatie voor beginners ?  (gelezen 5047 keer)

Offline Phil II

  • Lid
zal allicht voor de rest van mijn dagen mijn zwarte beest blijven en ook de reden waarom ik een fervente Single Booter ben , maar blijf het dessalniettemin vanaf de zijlijn proberen te begrijpen  ... en kwam uit op dit artikel :

https://www.happyassassin.net/2014/01/25/uefi-boot-how-does-that-actually-work-then/

naar mijn bescheiden mening nog steeds actueel en best interessant  .........

het volledige plaatje ? van het nieuwe UEFI en het oude BIOS en al wat er komt bij kijken met als slot zijn aanbevelingen :

    If you can possibly manage it, have one OS per computer. If you need more than one OS, buy more computers, or use virtualization. If you can do this everything is very simple and it doesn’t much matter if you have BIOS or UEFI firmware, or use UEFI-native or BIOS-compatible boot on a UEFI system. Everything will be nice and easy and work. You will whistle as you work, and be kind to children and small animals. All will be sweetness and light. Really, do this.
    If you absolutely must have more than one OS per computer, at least have one OS per disk. If you’re reasonably comfortable with how BIOS-style booting works and you don’t think you need Secure Boot, it’s pretty reasonable to use BIOS-compatible booting rather than UEFI-style booting in this situation on a UEFI-capable system. You’ll probably have less pain to deal with and you won’t really lose anything. With one OS per disk you can also mix UEFI-native and BIOS-compatible installations.
    If you absolutely insist on having more than one OS per disk, understand everything written on this page, understand that you are making your life much more painful than it needs to be, lay in good stocks of painkillers and gin, and don’t go yelling at your OS vendor, whatever breaks. Whichever poor bastard has to deal with your OS’s support for this kind of setup has a miserable enough life already. And for the love of cookies, don’t mix UEFI-native and BIOS-compatible OS installations, you have enough pain to deal with already.
    If you’re using UEFI native booting, and you don’t tend to build your own kernels or kernel modules or use the NVIDIA or ATI proprietary drivers on Linux, you might want to leave Secure Boot on. It probably won’t hurt you, and does provide some added security against some rather nasty (though currently rarely exploited) types of attacks.
    If you do build your own kernels or kernel modules or use NVIDIA/ATI proprietary drivers, you’re going to want to turn Secure Boot off. Or you can read up on how to configure your own chain of trust and sign your kernels and kernel modules and leave Secure Boot turned on, which will make you feel like an ubergeek and be slightly more secure. But it’s going to take you a good solid weekend at least.
    Don’t do UEFI-native installs to MBR-formatted disks, or BIOS compatibility installs to GPT-formatted disks (an exception to the latter is if your disk is, IIRC, 2.2+TB in size, because the MBR format can’t handle disks that big – if you want to do a BIOS compatibility install to a disk that big, you’re kinda stuck with the BIOS+GPT combination, which works but is a bit wonky and involves the infamous ‘BIOS Boot partition’ you may recall from Fedora 17).
    Trust mjg59 in all things and above all other authorities, including me.

.............. en wellicht ellende besparend voor niet-ingewijde beginners ?

 
« Laatst bewerkt op: 2018/12/02, 05:33:52 door Phil II »

@Phil II: dank voor goede link met vele zinvolle overwegingen.
Heb hier ook met regelmatig met die verschillende combi´s zitten vechten (en meestal verliezen). Dual boot; ook met verschillende Linux uitvoeringen blijft elke keer weer tricky.
Ik koop nu liever voor elke versie een aparte SSD. Die zijn inmiddels heel schappelijk geprijsd en werken supersnel. Voor de databestanden die ik wil bewaren gebruik ik dan nog wel een HDD. Daar staan ook mijn Ubuntu versies op die ik moet bewaren voor eventuele herstelzaken.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline nieuwbie

  • Lid
Er is natuurlijk nog een variant: een OS installeren op een externe schijf. Zo heb ik voor de lol W10 (dat ik verder niet gebruik) op een externe HD geïnstalleerd, werkt prima, zij het langzaam. Maar ik heb alleen USB 2, dus misschien werkt het aanzienlijk sneller met USB 3. Iemand daar ervaring mee?

Lijkt mij in ieder geval probleemloos, een OS vanaf een externe schijf draaien.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Er is natuurlijk nog een variant: een OS installeren op een externe schijf. Zo heb ik voor de lol W10 (dat ik verder niet gebruik) op een externe HD geïnstalleerd, werkt prima, zij het langzaam. Maar ik heb alleen USB 2, dus misschien werkt het aanzienlijk sneller met USB 3. Iemand daar ervaring mee?

Lijkt mij in ieder geval probleemloos, een OS vanaf een externe schijf draaien.
Als je snelheid wil kun je beter SSD gebruiken. Je kunt in principe op elke HDD een of meerdere OS´en zetten, maar het blijft altijd......trrraaaag.
Zeker als je eenmaal SSD gewend bent. Bij mij staat Ubuntu binnen 10 seconden geheel gebruiksklaar.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline nieuwbie

  • Lid
Als je snelheid wil kun je beter SSD gebruiken. Je kunt in principe op elke HDD een of meerdere OS´en zetten, maar het blijft altijd......trrraaaag.
Zeker als je eenmaal SSD gewend bent. Bij mij staat Ubuntu binnen 10 seconden geheel gebruiksklaar.

Ja natuurlijk. Maar ik neem aan dat met een externe SSD de USB-verbinding nog steeds de bottleneck is. Daar ging het mij even om. Ben benieuwd hoe snel USB 3 dan is.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/02, 19:22:02 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Phil II

  • Lid
ietsje off-topic : betreft een laptop met een fresh install van Linux ( X ) , enkel en alleen Linux ( X )
philii@philii-X75VD:~$ efibootmgr -v , geeft het volgende :
BootCurrent: 0000
Timeout: 2 seconds
BootOrder: 0000,0006,0007,0008
Boot0000* ubuntu   HD(1,GPT,20271d21-********************************)/File(\EFI\ubuntu\shimx64.efi)
Boot0006* UEFI: Atheros Boot Agent    PciRoot(0x0)/Pci(0x1c,0x3)/Pci(0x0,0x0)/MAC(****************)/IPv4(0.0.0.00.0.0.0,0,0)AMBO
Boot0007* UEFI: Atheros Boot Agent    idem **** Boot 0006 /IPv6([::]:<->[::]:,0,0)AMBO
Boot0008* ubuntu   HD(1,GPT,20271d21-idem **** Boot 0000)/File(EFI\Ubuntu\grubx64.efi)
philii@philii-X75VD:~$
is er soms iemand in de zaal die zo goed wil zijn van dit naar het nederlands te vertalen aub ?
geprobeerd van het zelf te doen via  : https://www.vertalen.nu/zinnen/ ... helaas niet wijzer van geworden
hoe kom ik aan 4 opties ?
ook een vreemde boot-ordernummering ( 0006 / 7 / 8 ) ... kan het zijn dat het UEFI zich nog eerdere installaties herinnerd ?
weliswaar maar een i3 / 6 Gb ram met een HDD , maar vind het vreemd dat de opstart 72 seconden in beslag neemt  .... mogelijk verband ?
dank U wel
« Laatst bewerkt op: 2018/12/03, 01:19:38 door Phil II »

Offline Phil II

  • Lid
Ik koop nu liever voor elke versie een aparte SSD. Die zijn inmiddels heel schappelijk geprijsd en werken supersnel.
net een mailtje binnen van ***.com , deze namiddag mag ik mijn twee SSDtjes van 120 GB verwachten ( 2 stuk's voor € 56.50 gratis geleverd ... kan je echt niet voor sukkelen ... niet te lang mee wachten om ze aan te kopen ... zullen snel uit de markt verdwijnen , nu kan je'r al kopen van 16.000 ! GB ... gekke wereld )
had je goede raad al eerder opgevolgd do you remember  ;)
ga ze nu wel zelf plaatsen , scheelt 'm niet alleen een slok op de borrel  , je hebt ook nog de persoonlijke satisfactie
« Laatst bewerkt op: 2018/12/03, 02:53:07 door Phil II »

Offline Nero

  • Lid
Ivm efibootmgr: wat geeftll /boot/efi/EFI

Ik koop nu liever voor elke versie een aparte SSD. Die zijn inmiddels heel schappelijk geprijsd en werken supersnel.
net een mailtje binnen van ***.com , deze namiddag mag ik mijn twee SSDtjes van 120 GB verwachten ( 2 stuk's voor € 56.50 gratis geleverd ... kan je echt niet voor sukkelen ... niet te lang mee wachten om ze aan te kopen ... zullen snel uit de markt verdwijnen , nu kan je'r al kopen van 16.000 ! GB ... gekke wereld )
had je goede raad al eerder opgevolgd do you remember  ;)
ga ze nu wel zelf plaatsen , scheelt 'm niet alleen een slok op de borrel  , je hebt ook nog de persoonlijke satisfactie
Er is veel verschil in de SSD´ die te koop zijn. Een van de goed betaalbare en hoog scorende blijkt de Samsung 860 EVO. De prijzen zakken momenteel dus goed rondkijken.
Hier vind je alle testresultaten van 67 SSD´s: https://nl.hardware.info/reviews/8473/iedereen-aan-de-flash-67-ssds-round-up
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Phil II

  • Lid
Ivm efibootmgr: wat geeftll /boot/efi/EFI
dan krijg ik dit ?
phil@phil-X75VD:~$ ll /boot/efi/EFI
ls: kan geen toegang krijgen tot '/boot/efi/EFI': Toegang geweigerd

als sudo opdracht krijg ik deze melding ?
phil@phil-X75VD:~$ sudo ll /boot/efi/EFI
[sudo] wachtwoord voor phil:
sudo: ll: opdracht niet gevonden
phil@phil-X75VD:~$

whatever / however , kon niet wachten , nieuw SSDtje zit er al in ... na schone installatie , van hetzelfde laken een broek :

phil@phil-X75VD:~$ efibootmgr -v
BootCurrent: 0000
Timeout: 2 seconds
BootOrder: 0000,0006,0007,0008
Boot0000* ubuntu   HD(1,GPT,************************)/File(\EFI\ubuntu\shimx64.efi)
Boot0006* UEFI: Atheros Boot Agent    PciRoot(0x0)/Pci(0x1c,0x3)/Pci(0x0,0x0)/MAC(****)/IPv4(0.0.0.00.0.0.0,0,0)AMBO
Boot0007* UEFI: Atheros Boot Agent    PciRoot(0x0)/Pci(0x1c,0x3)/Pci(0x0,0x0)/MAC(****)/IPv6([::]:<->[::]:,0,0)AMBO
Boot0008* ubuntu   HD(1,GPT**************************)/File(EFI\Ubuntu\grubx64.efi)
phil@phil-X75VD:~$

machientje heeft nu wel , Hallelujah ,  een opstartsnelheid van zegge en schrijve 18 seconden

« Laatst bewerkt op: 2018/12/03, 20:08:22 door Phil II »

Offline Nero

  • Lid
Ofwelsudo ls -l /boot/efi/EFIofsudo -i
ll /boot/efi/EFI
ll is een alias voor ls -la en een alias wordt niet meegenomen als je van gebruiker verandert.

Offline Phil II

  • Lid
Ofwelsudo ls -l /boot/efi/EFIofsudo -i
ll /boot/efi/EFI
ll is een alias voor ls -la en een alias wordt niet meegenomen als je van gebruiker verandert.

phil@phil-X75VD:~$ sudo ls -l /boot/efi/EFI
[sudo] wachtwoord voor phil:
totaal 8
drwx------ 2 root root 4096 dec  3 14:45 BOOT
drwx------ 3 root root 4096 dec  3 14:45 ubuntu

phil@phil-X75VD:~$  sudo -i
[sudo] wachtwoord voor phil:
root@phil-X75VD:~# ll /boot/efi/EFI
totaal 16
drwx------ 4 root root 4096 dec  3 14:45 ./
drwx------ 3 root root 4096 jan  1  1970 ../
drwx------ 2 root root 4096 dec  3 14:45 BOOT/
drwx------ 3 root root 4096 dec  3 14:45 ubuntu/
root@phil-X75VD:~# ... waarna ik na afsluiten van de terminal de melding krijg :

in dit terminalvenster is nog een proces actief .... bij sluiten zal dit afgebroken worden ?
 
tot slot beste Nero , als ik het hier mag bij laten , geen vuiltje aan de lucht  ?

phil@phil-X75VD:~$ efibootmgr
BootCurrent: 0000
Timeout: 2 seconds
BootOrder: 0000,0006,0007,0008
Boot0000* ubuntu
Boot0006* UEFI: Atheros Boot Agent
Boot0007* UEFI: Atheros Boot Agent
Boot0008* ubuntu
phil@phil-X75VD:~$

want LInux Mint 19 Cinnamon start nu volledig op binnen de 18 seconden : einde goed alles goed ? 
« Laatst bewerkt op: 2018/12/04, 00:46:13 door Phil II »

Offline Nero

  • Lid
Blijkbaar is er toch iets veranderd. In de vorige opdrachten efibootmgr -v zie je 2 boot mappen:

\EFI\ubuntu\shimx64.efi
\EFI\Ubuntu\grubx64.efi

Die map Ubuntu (met hoofdletter) lijkt niet meer te bestaan.

Atheros gaat meestal over WLan kaarten en drivers,meen ik
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Phil II

  • Lid
Atheros gaat meestal over WLan kaarten en drivers,meen ik

Boot waanzin of humor ?
- betreft nota bene 4 laptops van hetzelfde merk
- op alle 4 , op dezelfde wijze uitgevoerde enkelvoudig opstarbare schone installatie ( Single Boot ) :

K54HR (2dehands gekocht wijlen W7 , nu SSD'tje in en Mint 19 Mate ... de snelste van allemaal ... 16 seconden opstart snelheid ! )
hoef 'm niets te vragen , gewoon aan denken en het staat er al ... bij wijze van spreken :
****@****-K54HR:~$ efibootmgr -v
EFI variables are not supported on this system. ...( had nog lang kunnen zoeken naar Secure Boot )

X751LAB : ( wijlen W10 nu Mint 19 Mate )
***@***-X751LAB:~$ efibootmgr -v
BootCurrent: 0001
Timeout: 2 seconds
BootOrder: 0001,0003,0004,0000,0002,0005,0006
!!! Boot0000  Windows Boot Manager  VenHw(*******)WINDOWS.........x...B.C.D.O.B.J.E.C.T.=.{*************}.................... ???
... alhoewel W10 verwijderd werd bij installatie van Mint ?
Boot0001* ubuntu        HD(1,GPT,*******)/File(\EFI\UBUNTU\SHIMX64.EFI)
Boot0002* UEFI:CD/DVD Drive     BBS(129,,0x0)
Boot0003* UEFI OS       HD(1,GPT*****)/File(\EFI\BOOT\BOOTX64.EFI)..BO
Boot0004* ubuntu        HD(1,GPT,*********)/File(\EFI\UBUNTU\GRUBX64.EFI)..BO
Boot0005* UEFI:Removable Device BBS(130,,0x0)
Boot0006* UEFI:Network Device   BBS(131,,0x0)
***@***-X751LAB:~$

R752L ( blijkt in werkelijkheid een X751LAB te zijn , wijlen W10 nu Mint 19 Mate ) :
****30@p****30-X751LAB:~$ efibootmgr -v
BootCurrent: 0000
Timeout: 1 seconds
BootOrder: 0000,0002,0003
Boot0000* ubuntu        HD(1*****)/File(\EFI\UBUNTU\SHIMX64.EFI)
Boot0002* UEFI OS       HD(1,GPT*****)/File(\EFI\BOOT\BOOTX64.EFI)..BO
Boot0003* ubuntu        HD(1,*****)/File(\EFI\UBUNTU\GRUBX64.EFI)..BO
****30@****30-X751LAB:~$


X75VD ( wijlen W10 nu Mint 19 Cinnamon ) :
phil@phil-X75VD:~$ efibootmgr -v
BootCurrent: 0000
Timeout: 2 seconds
BootOrder: 0000,0006,0007,0008
Boot0000* ubuntu   HD(1,GPT,************************)/File(\EFI\ubuntu\shimx64.efi)
Boot0006* UEFI: Atheros Boot Agent    PciRoot(0x0)/Pci(0x1c,0x3)/Pci(0x0,0x0)/MAC(****)/IPv4(0.0.0.00.0.0.0,0,0)AMBO
Boot0007* UEFI: Atheros Boot Agent    PciRoot(0x0)/Pci(0x1c,0x3)/Pci(0x0,0x0)/MAC(****)/IPv6([::]:<->[::]:,0,0)AMBO
Boot0008* ubuntu   HD(1,GPT**************************)/File(EFI\Ubuntu\grubx64.efi)
phil@phil-X75VD:~$

snappen jullie er iets van ? ... ik géén bal
Boot waanzin of humor ?
eerder grappig wat mij betreft , heb met géén van de vier problemen ... fingers crossed
« Laatst bewerkt op: 2018/12/05, 07:28:26 door Phil II »

Misschien vermeldingen van eerder gebruik?
Zo worden bijv. laptops na de montage getest op correct funktioneren. Die EFI partitie is toch echt iets aparts.
Maar ik vind het vooral vreemd dat de 4 laptops allemaal verschillende meldingen geven.
Zou een aanwijzing kunnen zijn dat ze al eerder in gebruik zijn geweest. 
 
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline peer

  • Lid
eerdere installaties kunnen inderdaad wel wat achterlaten.

als ik bij het opstarten  met F12 naar mijn opstartmenu ga dan staat daar bovenaan: Opensuse-secureboot.
Opensuse staat echter allang niet meer op de pc.  Ik weet niet hoe ik deze optie weg kan halen maar heb er ook geen last van.
Het is gewoon een voorbeeld van een restant van een eerdere installatie

eerdere installaties kunnen inderdaad wel wat achterlaten.

als ik bij het opstarten  met F12 naar mijn opstartmenu ga dan staat daar bovenaan: Opensuse-secureboot.
Opensuse staat echter allang niet meer op de pc.  Ik weet niet hoe ik deze optie weg kan halen maar heb er ook geen last van.
Het is gewoon een voorbeeld van een restant van een eerdere installatie
Heb dat hier ook gehad met een oude Windows 10 op een laptop. Heb toen alle partities gewist en Mint 19 Cinnamon de nieuwe EFI partitie laten maken. Ging vlekkeloos.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline maartenbc

  • Lid
Op mijn msi nightblade kon ik niet meer voor legacy boot mode kiezen. Dus moest ik wel via uefi booten.
Gelukkig kon ik wel secure boot uitschakelen.

Om met deze machine te dual-booten gebruik ik refind.

 http://www.rodsbooks.com/refind/

Het is eigenlijk een fork van refit wat voor de eerste intel mac's gebruikt werd om een dual boot of zelfs een tripple boot te maken. De mac  gebruikt namelijk efi.
Zelf heb ik refind vanuit windows geinstalleerd. Het enigste nadeel wat ik heb is dat als er een "grote" update komt van windows 10, dan moet ik refind weer opnieuw activeren.

Ik heb het artikel nog niet gelezen, maar zal dit zeer zeker gaan doen.

Offline Phil II

  • Lid
Misschien vermeldingen van eerder gebruik?
Zo worden bijv. laptops na de montage getest op correct funktioneren. Die EFI partitie is toch echt iets aparts.
Maar ik vind het vooral vreemd dat de 4 laptops allemaal verschillende meldingen geven.
Zou een aanwijzing kunnen zijn dat ze al eerder in gebruik zijn geweest.
nee hoor , op de K54HR na zijn ze alle 3 nieuw aangekocht , respectievelijk okt '13 / juli '15 en feb '2017 en kwamen met een officiële voorgeïnstalleerde W10 (welke ik systematisch vervangen heb door een Linux Distro)
wat ze allemaal door mijn toedoen aan eerdere " schone "  installaties en herinstallaties ondergaan hebben is een ander verhaal  :rolleyes:
en binnenkort krijgen ze alle 4 een 19.1 beurt ... éénmaal het Linux beestje je te pakken heeft , no way of return , safety first
« Laatst bewerkt op: 2018/12/06, 06:46:32 door Phil II »

Offline Phil II

  • Lid
....... Maar ik vind het vooral vreemd dat de 4 laptops allemaal verschillende meldingen geven...
verwijzend naar :
" Configuring the boot process (the firmware UI)
The above describes the basic mechanism the UEFI spec defines that manages the UEFI boot process. It’s important to realize that your firmware user interface may well not represent this mechanism very clearly. Unfortunately, the spec intentionally refrains from defining how the boot process should be represented to the user or how the user should be allowed to configure it, and what that means – since we’re dealing with firmware engineers – is that every firmware does it differently, and some do it insanely.

zijn , naar mijn bescheiden mening , de vreemde boot-verhalen eerder het gevolg van de gebruikte BIOS OF UEFI " versie " ... eventjes ge-inxi -Fxz op de vier modellen ;

K54HR : BIOS: American Megatrends v: K54HR.204 date: 03/20/2012

X752VD : UEFI: American Megatrends v: X75VD.408 date: 11/08/2012

X751L : UEFI: American Megatrends v: X751LAB.300 date: 11/26/2014

R752L : UEFI: American Megatrends v: X751LAB.507 date: 12/07/2015

waar " v " voor versie staat ?

en waarbij ik mij serieus de vraag begin te stellen of ik in de toekomst mijn Linux installaties niet beter in legacy BIOS mode uitvoer ?
« Laatst bewerkt op: 2018/12/06, 07:49:45 door Phil II »

Misschien is dat geheel terecht. UEFI heeft in mijn beleving voor Linux software geen enkel voordeel en wel nadelen.
Daarbij lijkt het helemaal ontworpen voor (en door?) Microsoft met misschien een beetje iOS?
Ik ga bij een volgende install op een UEFI systeem ook eens proberen geheel in legacy mode te installeren.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline jolo

  • Lid
Echter kun je legacy mode alleen gebruiken in combinatie met MBR. Terwijl voor het nieuwere GPT is UEFI vereist. De voordelen van GPT  staan onder andere in deze hyperlink  https://nl.phhsnews.com/what-s-difference-between-gpt-and-mbr-when-partitioning-drive3628
Een quote hieruit
Citaat
Op een MBR-schijf, de partitionering en het opstarten gegevens worden op één plaats opgeslagen. Als deze gegevens worden overschreven of beschadigd raken, hebt u problemen. GPT slaat daarentegen meerdere exemplaren van deze gegevens op de schijf op, dus het is veel robuuster en kan worden hersteld als de gegevens beschadigd zijn.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Phil II

  • Lid
Misschien is dat geheel terecht. UEFI heeft in mijn beleving voor Linux software geen enkel voordeel en wel nadelen.
Daarbij lijkt het helemaal ontworpen voor (en door?) Microsoft met misschien een beetje iOS?
Ik ga bij een volgende install op een UEFI systeem ook eens proberen geheel in legacy mode te installeren.

de proef op de som :

onder UEFI geïnstalleerd had ik dit :
X751LAB : ( wijlen W10 nu Mint 19 Mate )
***@***-X751LAB:~$ efibootmgr -v
BootCurrent: 0001
Timeout: 2 seconds
BootOrder: 0001,0003,0004,0000,0002,0005,0006
!!! Boot0000  Windows Boot Manager  VenHw(*******)WINDOWS.........x...B.C.D.O.B.J.E.C.T.=.{*************}.................... ???
... alhoewel W10 verwijderd werd bij installatie van Mint ?
Boot0001* ubuntu        HD(1,GPT,*******)/File(\EFI\UBUNTU\SHIMX64.EFI)
Boot0002* UEFI:CD/DVD Drive     BBS(129,,0x0)
Boot0003* UEFI OS       HD(1,GPT*****)/File(\EFI\BOOT\BOOTX64.EFI)..BO
Boot0004* ubuntu        HD(1,GPT,*********)/File(\EFI\UBUNTU\GRUBX64.EFI)..BO
Boot0005* UEFI:Removable Device BBS(130,,0x0)
Boot0006* UEFI:Network Device   BBS(131,,0x0)
***@***-X751LAB:~$

ziehier wat hij nu onder CSM legacy BIOS geïnstalleerd uit zijn mouw schudt :

***@***-X751LAB:~$ efibootmgr -v
BootCurrent: 0001
Timeout: 2 seconds
BootOrder: 0001,0006,0008,0009,0000
en nog steeds  >:( Boot0000  Windows Boot Manager   VenHw(*****)WINDOWS.........x...B.C.D.O.B.J.E.C.T.=.{.*****.}....................   >:(
Boot0001* ubuntu   HD(1,GPT*****)/File(\EFI\UBUNTU\SHIMX64.EFI)
Boot0006* CD/DVD Drive   BBS(CDROM,,0x0)..GO..NO........[.M.A.T.S.H.I.T.A. .D.V.D.-.R.A.M. .U.J.8.F.B.S....................A...........................*..Gd-.;.A..MQ..L.H.4.T.H.0.A.4.0.0.3........BO
Boot0008* ubuntu   HD(1,GPT*****)/File(\EFI\UBUNTU\GRUBX64.EFI)..BO
Boot0009* UEFI OS   HD(1,GPT*****)/File(\EFI\BOOT\BOOTX64.EFI)..BO
***@***-X751LAB:~$

wat zou jij kiezen ?

Heb je met Gparted eerst alle partities uitgeveegd of meteen vanuit Mint geinstalleerd?
Die gegevens van Windows moeten welhaast uit de EFI partitie komen; of de MBR. Dan kun je ook met Gparted een nieuwe partitietabel aanmaken.
Let op voor je dat doet: je bent alles kwijt wat er op staat
Die EFI partitie zou je ook moeten zien met Gparted
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood