Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LibreOffice 4.0.3 loopt vast in Ubuntu 12.04  (gelezen 690 keer)

Offline livino

  • Lid
LibreOffice 4.0.3 loopt vast in Ubuntu 12.04
« Gepost op: 2013/05/28, 16:02:50 »
Enige tijd geleden installeerde ik een nieuwe versie van LibreOffice volgens de hier omschreven procedure.

Sindsdien gebeurt het bijna altijd als ik het wat langer gebruik, dat de boel vastloopt, LibreOffice vanzelf sluit en hetgeen je dan niet hebt opgeslagen, ben je kwijt  >:(

Is dit probleem al bekend en bestaan daar oplossingen voor? Ik vind iig niet direct iets via internet.

En anders: hoe kan ik 'downgraden' naar een eerder versie? De boel eraf smijten en installeren via Ubuntu Softwarecentrum?

Lieven
« Laatst bewerkt op: 2013/05/28, 16:04:53 door livino »

Offline HarzG

  • Lid
Re: LibreOffice 4.0.3 loopt vast in Ubuntu 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/28, 16:47:13 »
Stap 1:
Schakel de ppa uit, dat kan via de upgrademanager bij de instellingen gedaan worden.
Kijk dus bij updatebeheer->instellingen->overige software en haal het vinkje weg bij de ppa voor LibreOffice.

Stap 2:
Voer in de terminal 2 commando's uit
sudo apt-get purge libreoffice*en daarna
sudo apt-get autoremove --purgeLees daarbij goed wat er allemaal getoond wordt om te verwijderen, bij twijfel kan je beter eerst hier even vragen.

Stap 3:
Ga naar het Ubuntu Softwarecentrum en installeer LiberOffice opnieuw.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: LibreOffice 4.0.3 loopt vast in Ubuntu 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/28, 20:07:47 »
@HarzG: Hier crasht LO regelmatig in 13.04 zonder de PPA. Het hoeft dus niet aan de PPA te liggen.

Offline HarzG

  • Lid
Re: LibreOffice 4.0.3 loopt vast in Ubuntu 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/28, 22:16:20 »
@HarzG: Hier crasht LO regelmatig in 13.04 zonder de PPA. Het hoeft dus niet aan de PPA te liggen.
(niet) ok, dus dan maar beter 12.04 gebruiken als je een besturingssysteem wilt waarmee je wilt "produceren/werken"?
Als de kantoorapplicatie niet betrouwbaar werkt in de final release van 12.10 of 13.04, dan is "het oordeel": ongeschikt.
Ik zag deze bugmelding en daarin deze tip:
Citaat
Turning off hardware acceleration seems to have made LibreOffice more stable.
... verder zag ik
Citaat
Most Annoying Bugs

The following annoying bugs were not fixed in time and will be addressed in the regular bug fix releases:
    broken access to Samba share
    CAIRO not linking against internal libpng, results in "no suitable windowing system found, exiting." error on some Linux systems. Workaround with a libpng12 package install (fdo#61571)
Als de genoemde rode bug voor Samba nog steeds aan de orde is bij de derde bugfix voor 4.x, lees ik niet meer verder
... en adviseer ik LibreOffice 3.5.7.2  met K/X/Ubuntu 12.04 of Mint13.

edit:
Zonet een paar acties uitgevoerd met "ingewikkelde" ODT/ODS-bestanden waar zelfs nog oude MS code in zit (DOC/XLS conversie) en LibreOffice (Version 4.0.3.3 (Build ID: 400m0(Build:3)) liep hier niet vast met siduction. Maar ok, dat is geen bruikbare vergelijking voor Ubuntu want ik werk hier met kernel 3.9.3.
Tip: probeer maar de onderstaande opties uit te zetten en bekijk of het dan betrouwbaarder werkt.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/28, 22:43:54 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: LibreOffice 4.0.3 loopt vast in Ubuntu 12.04
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/28, 23:28:41 »
@HarzG: Ik vind het prima om 12.04 te gebruiken als jij even zorgt dat ie compatibel wordt met mijn laptop.

Trouwens, on a sidenote: ik heb onlangs de PPA toegevoegd op 13.04 en het crashen is daarmee gestopt. Wel heeft ie weer een ander probleempje namelijk dat ie bestanden als alleen-lezen opent waardoor ik bijna geen documenten meer kan gebruiken. Maar goed, dat is wel op te lossen door het even ergens anders te openen en dan terug te plaatsen. Jammer alleen dat LO zoveel problemen begint te geven... Ook op 12.04 op mijn vorige laptop had ik een paar probleempjes met LO maar dat viel in het niks bij de problemen die 4.x geeft...

Ik zal wel die tip van hardware-accelaratie onthouden mocht het crashen terugkomen, dank! :)
« Laatst bewerkt op: 2013/05/28, 23:30:52 door Vistaus »

Offline livino

  • Lid
Re: LibreOffice 4.0.3 loopt vast in Ubuntu 12.04
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/10, 19:58:34 »
Bedankt voor de reacties.

Ben momenteel weer wat minder bezig met LibreOffice, maar als het zich opnieuw voordoet, kom ik één en ander hier nog eens lezen.

Lieven