Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op 64b intel core2 quad CPU 8Gb  (gelezen 842 keer)

Offline franklos

  • Lid
Ubuntu op 64b intel core2 quad CPU 8Gb
« Gepost op: 2011/05/18, 09:10:30 »
Hallo,

ik heb Ubuntu geprobeerd te laden vanaf een USB stick op een  64b intel core2 quad CPU 8Gb machine.
Ik weet niet precies de memory limiet van Ubuntu maar neem aan dat hetzelfde berekeningetje geldt en dus heb ik de 64bits versie gedownload en met dat tooltje op de USB gezet. Bij het starten krijg ik gelijk in het begin, de melding dat er niet genoeg RAM zou zijn. Is dat een bekende fout?

Het download pakket heeft deze naam: ubuntu-11.04-desktop-amd64, alleen voor AMD?
Ben nu de 32bits versie aan t downloaden die i386 in de naam heeft. Mijn vragen nogmaals:

Is de foutmleding bekent en is er een oplossing, en is die 64bits versie er alleen voor AMD?

Frank.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu op 64b intel core2 quad CPU 8Gb
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/18, 09:31:37 »
Welke foutmelding krijg je precies?
En vertel eens wat meer over die computer: welk moederbord, welke videokaart, enzovoort.

De AMD64-versie doet het ook gewoon op Intels.

Offline franklos

  • Lid
Re: Ubuntu op 64b intel core2 quad CPU 8Gb
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/18, 10:58:33 »
Hoi Ja sorry dat ik niet eerder antwoorde, ik was de 32 bits versie aan t proberen, vandaar, helaas t zelfde resultaat.
Wat betreft de specs, het betreft een ACer Aspire Z5600/Z5610 All in One en dat moederborard is niet makkelijk te zien. Ik zit nog in de garantie en er zit zo n naar stickertje op dat leest, "warranty void if seal..". Hier wat ik dan wel weet:
NVIDIA GeForce GT 240M
Intel ICH10R SATA AHCI Controller

En MB specs:

CPU: Intel Yorkfield/Wolfdale Q9000/E8000 LGA775
North Bridge: Eaglelake G45/P43
South Bridge: ICH10
OEM: Quanta
PROJECT: EL8
REV: 1A

En de foutmelding:

loading /casper/vmlinuz...........
loading /casper/initrd.lz............
not enough memory to load specified image.
boot:

Ik heb nog ong 300Gb op de C partitie over. Ik probeer te laden vanaf een 2Gb stick?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu op 64b intel core2 quad CPU 8Gb
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/18, 11:04:48 »
Op het internationale forum vond ik dat je een instelling in de BIOS aan moet passen:
Citaat
Hi. I had the same problem (with the same computer). After quite a struggle here is how i fixed it :

- restart and go to the bios
- go to the menu advanced>Advanced Chipset Feature
- switch "Memory Hole Remapping" to disable

I don't know what it is, but it seemed to fix the problem.

Verder kan het ook nog een foutje zijn in de manier waarop de usb-stick is aangemaakt. Is het mogelijk om een cd te branden en het op die manier te proberen?

Offline franklos

  • Lid
Re: Ubuntu op 64b intel core2 quad CPU 8Gb
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/18, 11:09:50 »
Uhps, stom, had ik zelf ook kunnen vinden, heb wel gezocht maar vondt zaken over splash screen etc.
Ik ga  t proberen, en daarna via een CD. Kan dit niet vanaf ect USB HDD? Ik las ook dat t de image kan zijn, (heb er nu 2 liggen) en dat 2Gb mischien net wat klein is? Ik ga t proberen en laat weten hoe e.e.a. verloopt, bedankt.

Offline franklos

  • Lid
Re: Ubuntu op 64b intel core2 quad CPU 8Gb
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/18, 11:35:27 »
Dat helpt maar nog niet helemaal. Met de 32 bits versie hoor ik een soundbite en dan hangt ie, er staat een hoop maar als laatste DUMMY

ZIe screenshot.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu op 64b intel core2 quad CPU 8Gb
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/18, 11:39:08 »
Dan zou ik het toch even met een cd'tje proberen ipv de usb stick.

Offline franklos

  • Lid
Re: Ubuntu op 64b intel core2 quad CPU 8Gb
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/18, 14:05:33 »
EDIT: heb t ook geprobeert met de 32 bit versie, zelfde probleem. Op een "gewoon" PC tje liep t goed, alleen de ikonen op de (links) taakbalk waren niet te lezen. Er lopen dunne lijntjes doorheen, ook de letters hebben vreemde lijnen lopen. De achtegrond foto s zijn okay. Ik heb geprobeerd in de schermsettings te veranderen. Refresh staat op 60 kan ik alleen omhoog gooien (22 LCD Scherm) kleurdiepte lijkt vast te staan, ik zie niet waar ik dat kan veranderen. Resolutie verandert de probleempjes niet. Maar ik zou e.e.a. liever op de Acer hebben lopen. :(


Even leek t te gaan, onderaan t scherm een afbeelding van een keyboard = een soort vitruvian man. En dan een blinkende cursor. Dit met een cd van de 64 bit versie.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/18, 15:29:03 door franklos »