Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Paswoord wijzigen als ftp client  (gelezen 2651 keer)

Paswoord wijzigen als ftp client
« Gepost op: 2010/09/18, 15:58:37 »
Ik heb een ftp server draaien op ubuntu Lucid Desktop met proftpd.

Hoe kan ik een gebruiker zijn wachtwoord laten wijzigen vanaf afstand?

Offline ivo

  • Lid
Re: Paswoord wijzigen als ftp client
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/18, 17:09:04 »
webmin installeren.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Paswoord wijzigen als ftp client
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/18, 17:20:58 »
webmin installeren.
En dan ???

Dan kan (wellicht) een admin het wachtwoord wijzigen maar toch niet een gebruiker op afstand via ftp?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Paswoord wijzigen als ftp client
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/18, 17:23:35 »
juist, dat bedoel ik. hoe een gebruiker die inlogd zijn wachtwoord kan wijzigen.

Het is de bedoeling om met 'lamp' webruimte beschikbaar te stellen voor gebruikers die dan via ftp hun site uploaden.

Het zou o zo fijn zijn als die mensen zelf hun wachtwoord kunnen bepalen en wijzigen.


Offline ivo

  • Lid
Re: Paswoord wijzigen als ftp client
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/18, 20:42:31 »
webmin installeren.
En dan ???

Dan kan (wellicht) een admin het wachtwoord wijzigen maar toch niet een gebruiker op afstand via ftp?

Hoezo niet? Mijn hoster draait het ook en wanneer ik mijn wachtwoord verander dan is dat gelijktijdig voor FTP, IMAP, telnet, SSH, POP3, ..........
Zoals je op het plaatje ziet draait deze op http op poort 10000.
Er is ook nog een versie bij mijn hoster die op https op een andere poort draait en daar kan IK inderdaad als ADMIN zaken voor de door mij beheerde servers wijzigen.



EDIT; je kan hier niet zien dat ie op http draait, net te laag geschoten..... Maar neem het van me aan......
« Laatst bewerkt op: 2010/09/18, 20:57:56 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Paswoord wijzigen als ftp client
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/19, 00:07:57 »
Jah maar jij heb waarschijnlijk de beschikking over 1 of meerdere complete (virtuele)servers. Dan kan dat. Maar bij shared hosting zal dat niet gaan lijkt me.

Offline ivo

  • Lid
Re: Paswoord wijzigen als ftp client
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/19, 10:59:38 »
Jah maar jij heb waarschijnlijk de beschikking over 1 of meerdere complete (virtuele)servers. Dan kan dat. Maar bij shared hosting zal dat niet gaan lijkt me.

Dat klopt, van die virtuele servers.
Maar, bij elke ISP kan een gebruiker toch zijn/haar wachtwoord naar believen aanpassen?
Is dat geen shared hosting? Ik ben niet zo op de hoogte van die terminologiën.

Het lijkt me dat wanneer je zo'n dienst aanbiedt dat je dan niet voor alle gebruikers het
wachtwoord beheer gaat doen.......
Dan zou ik me in ieder geval niet bij jou voor die dienst aanmelden.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Paswoord wijzigen als ftp client
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/19, 20:52:37 »
Maar, bij elke ISP kan een gebruiker toch zijn/haar wachtwoord naar believen aanpassen?
Is dat geen shared hosting? Ik ben niet zo op de hoogte van die terminologiën.

Het lijkt me dat wanneer je zo'n dienst aanbiedt dat je dan niet voor alle gebruikers het
wachtwoord beheer gaat doen.......
Dan zou ik me in ieder geval niet bij jou voor die dienst aanmelden.
Bij shared hosting gaat dat dan normaal via een control panel. Eigenlijk net zo iets als webmin alleen dan op een zodanige manier dat alle gebruikers kunnen inloggen maar uiteraard niet rechtreeks bij de conf bestanden kan. Elke gebruiker kan alleen zijn eigen instellingen wijzigen en geen dingen aanpassen die gevolgen zouden kunnen hebben voor andere gebruikers.

Om webmin te gebruiken moet je root zijn omdat webmin rechtreeks zonder omweg in de conf bestanden schrijft. Sommige bestanden kun je zelf helemaal handmatig aanpassen in webmin. Webmin toont de inhoud van het hele conf bestand dan rechtreeks op scherm in een textarea box. Niet echt iets voor als een server meerdere gebruikers heeft. En dus heb je alleen wat aan webmin als er maar 1 gebruiker op de server is, als je de hele server voor je alleen hebt.

Voor zover ik weet tenminst, voor webmin zoals ik hem ken.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/19, 20:54:32 door Nickname55 »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Paswoord wijzigen als ftp client
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/19, 21:43:03 »
De vraag was:
Ik heb een ftp server draaien op ubuntu Lucid Desktop met proftpd.

Hoe kan ik een gebruiker zijn wachtwoord laten wijzigen vanaf afstand?

Er is dus geen ISP, control panels, shared hosting of weet-ik-wat.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline ivo

  • Lid
Re: Paswoord wijzigen als ftp client
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/19, 21:59:04 »
Maar, bij elke ISP kan een gebruiker toch zijn/haar wachtwoord naar believen aanpassen?
Is dat geen shared hosting? Ik ben niet zo op de hoogte van die terminologiën.

Het lijkt me dat wanneer je zo'n dienst aanbiedt dat je dan niet voor alle gebruikers het
wachtwoord beheer gaat doen.......
Dan zou ik me in ieder geval niet bij jou voor die dienst aanmelden.
Bij shared hosting gaat dat dan normaal via een control panel. Eigenlijk net zo iets als webmin alleen dan op een zodanige manier dat alle gebruikers kunnen inloggen maar uiteraard niet rechtreeks bij de conf bestanden kan. Elke gebruiker kan alleen zijn eigen instellingen wijzigen en geen dingen aanpassen die gevolgen zouden kunnen hebben voor andere gebruikers.

Om webmin te gebruiken moet je root zijn omdat webmin rechtreeks zonder omweg in de conf bestanden schrijft. Sommige bestanden kun je zelf helemaal handmatig aanpassen in webmin. Webmin toont de inhoud van het hele conf bestand dan rechtreeks op scherm in een textarea box. Niet echt iets voor als een server meerdere gebruikers heeft. En dus heb je alleen wat aan webmin als er maar 1 gebruiker op de server is, als je de hele server voor je alleen hebt.

Voor zover ik weet tenminst, voor webmin zoals ik hem ken.

Mijn hoster is een vriend van mij die dit commercieel uitbaat, hiervoor serverruimte in Duitsalnd huurt en echt meer dan 1 klant heeft. En aangezien bij hem veiligheid en functionaliteit voorop staat zal hij het zeker niet toestaan dat iemand met root-rechten over het internet bij hem binnenkomt.

En wat ik ook aanklik, ik kom niet rechtstreeks in configbestanden o.i.d. Dat zal allemaal wel dicht te timmeren zijn.
En voor zover ik mijn maat ken heeft ie dat, op zeker.

Daarnaast, wat moet je nou met slechts 1 gebruiker op een server........... daar gaat men echt geen degelijk beheertool zoals Webmin voor ontwikkelen.



There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Paswoord wijzigen als ftp client
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/19, 22:13:40 »
Mijn hoster is een vriend van mij

Leuk voor je maar ontopic is:
Ik heb een ftp server draaien op ubuntu Lucid Desktop met proftpd.

Hoe kan ik een gebruiker zijn wachtwoord laten wijzigen vanaf afstand?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline ivo

  • Lid
Re: Paswoord wijzigen als ftp client
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/19, 23:07:12 »
Mijn hoster is een vriend van mij

Leuk voor je maar ontopic is:
Ik heb een ftp server draaien op ubuntu Lucid Desktop met proftpd.

Hoe kan ik een gebruiker zijn wachtwoord laten wijzigen vanaf afstand?

Wat ook kan, installeer openssh-server. De client kan dan een ssh verbinding met de server maken en zijn passwd wijzigen.

inaninck@LT9:~/WEB$ ssh renault
Last login: Sun Sep 19 13:43:29 2010 from lt9
inaninck@renault:~$ passwd
Changing password for inaninck.
(current) UNIX password:

Er zijn vele wegen die naar de oplossing leiden........je eigen inventiviteit is hierin de beperking.



There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Paswoord wijzigen als ftp client
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/19, 23:58:03 »
Daarnaast, wat moet je nou met slechts 1 gebruiker op een server
Voor normale website's is shared hosting prima. Maar als je wat meer wil voldoet het al snel niet meer.

Als het dan zo is dat je op webmin ook als normale user kunt inloggen en je eigen instellingen kunt aanpassen, dan zou dat een hele leuke oplossing zijn.

Offline ivo

  • Lid
Re: Paswoord wijzigen als ftp client
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/20, 09:38:11 »
Daarnaast, wat moet je nou met slechts 1 gebruiker op een server
Voor normale website's is shared hosting prima. Maar als je wat meer wil voldoet het al snel niet meer.

Als het dan zo is dat je op webmin ook als normale user kunt inloggen en je eigen instellingen kunt aanpassen, dan zou dat een hele leuke oplossing zijn.

I rest my case..... Als ik zeg dat het voor mij zo werkt én het staat gedokumenteerd dát het mogelijk is maar jullie blijven het tegendeel beweren, dan ben ik er wel klaar mee....

http://www.webmin.com/standard.html





There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Paswoord wijzigen als ftp client
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/03, 20:37:46 »
Ik heb een oplossing gevonden. Heb webmin geïnstalleerd en vanuit webmin heb ik usermin geïnstalleerd.

In webmin de rechten voor usermin gebruikers ingekort tot het wijzigen van het thema en het veranderen van het wachtwoord.

Webmin luistert op poort 10000 en usermin op 20000.

Dit is een methode, via http(s) wat mij ook goed uitkomt. En het is te gebruiken vanaf elk OS met een browser.

Bedankt voor de info.

Offline ivo

  • Lid
Re: Paswoord wijzigen als ftp client
« Reactie #15 Gepost op: 2010/10/05, 22:05:10 »
Ik heb een oplossing gevonden. Heb webmin geïnstalleerd en vanuit webmin heb ik usermin geïnstalleerd.

In webmin de rechten voor usermin gebruikers ingekort tot het wijzigen van het thema en het veranderen van het wachtwoord.

Webmin luistert op poort 10000 en usermin op 20000.

Dit is een methode, via http(s) wat mij ook goed uitkomt. En het is te gebruiken vanaf elk OS met een browser.

Bedankt voor de info.


Aha!! Waarvan akte!
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.