Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: *.tar.gz of *.rpm bestanden?  (gelezen 2011 keer)

fkites

  • Gast
*.tar.gz of *.rpm bestanden?
« Gepost op: 2006/02/14, 16:30:35 »
Mede Ubuntu gebruikers,

Als trouwe microsoft gebruiker, heb ik na lange tijd toch de overstap na linux gemaakt. Ik heb nu Ubuntu geinstalleerd en wil nu extra pakketen installeren. Als ik deze pakketen wil downloaden lrijg ik de keuze uit de volgende bestanden: *.tar.gz  of  *.rpm bestanden?.

Wat zijn dit voorbestanden?, wat is het verschil, en welke kanik het beste kiezen.

Groeten fkites

`GooZ

  • Gast
*.tar.gz of *.rpm bestanden?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/02/14, 16:42:01 »
Het verschil:
- tar.gz: Een soort van archief met hier alle bestanden van het programma in kwestie op, installatie gebeurt meestal door een 'makefile' bestand. Dit is relatief ongewoon voor een leek.
-.deb: Ik weet dat je hier niet om gevraagd hebt, maar als je kan kiezen voor een .deb is dit de beste keus. Je kan dan het bestand installeren door gewoon 'sudo dpkg -i .deb' in te geven in een terminal.
-.rpm: Valt te vergelijken met .deb bestanden, maar deze zijn voor andere (Redhat based) versies van Linux. Je kan echter een .rpm bestand gemakkelijk omzetten in een .deb bestand door het commando 'alien .rpm'. Hierna kan je dit .deb bestand installeren. Het is echter niet gegarandeerd dat een naar .deb geconverteerde .rpm altijd zal werken op je Ubuntu systeem.

Ik hoop dat je er iets aan had.

fkites

  • Gast
*.tar.gz of *.rpm bestanden?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/02/14, 17:00:38 »
[quote=`GooZ

*.tar.gz of *.rpm bestanden?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/02/14, 17:34:31 »
Wat probeer je te installeren?

fkites

  • Gast
*.tar.gz of *.rpm bestanden?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/02/14, 17:37:13 »
VMware

*.tar.gz of *.rpm bestanden?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/02/14, 17:38:54 »
Dan zeker het tar gz pakket

sudo apt-get install build-essential gcc-3.4 linux-headers-$(uname -r)
sudo ./install-vmware.pl

`GooZ

  • Gast
*.tar.gz of *.rpm bestanden?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/02/14, 19:51:18 »
Even nog deze info voor als je later nog andere bestanden zou willen installeren.
1. Kijk even of je het pakket niet kan vinden in synaptic (het geheel waarmee je standaard Ubuntu programmaatjes installeert)
2. Als dit niet zo is, volg dan de instructies van mijn vorige post.
3. Indien het om een RPM gaat: Installeer 'alien' door het commando 'sudo apt-get install alien', dan kan je in het vervolg wel RPM's naar DEB's omzetten.

VMware is echter een ander paar mouwen :) en je lost het best op door Dennis' instructies te volgen. Moest er iets niet lukken, dan heb je nog altijd dit forum :)

fkites

  • Gast
*.tar.gz of *.rpm bestanden?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/02/14, 21:24:28 »
Gooz & Dennis

bedankt, dit was helemaal super, is allemaal gelukt.

fkites

`GooZ

  • Gast
*.tar.gz of *.rpm bestanden?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/02/14, 21:36:58 »
Blij dat ik kon helpen :)

novice

  • Gast
*.tar.gz of *.rpm bestanden?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/06/13, 15:32:50 »
Ik geloof dat ik een stukje heb gemist. Welke repository moet je toevoegen om VMware te installeren? Of moet het op een andere manier (met tar.gz).

`GooZ

  • Gast
*.tar.gz of *.rpm bestanden?
« Reactie #10 Gepost op: 2006/06/13, 19:21:07 »
Vmware zit (dacht ik) nu standaard in multiverse. Het enige wat je in Synaptic dus moet doen is instellingen>pakketbronnen en daar universe en multiverse aanvinken. Dan kan je gewoon met synaptic vmware installeren.