Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programma's verwijderen via terminal  (gelezen 1191 keer)

de_D

  • Gast
Programma's verwijderen via terminal
« Gepost op: 2006/08/20, 21:24:41 »
Ik heb nu 2 dagen ervaring met linux dus een complete n00b. Om eens te kijken wat er allemaal mogelijk is heb ik de desktopguide eens doorgelezen en voor de gein het programma scorched3d erop gegooid en het er later weer afgehaald met "sudo apt-get remove scorched3d". Nu lees ik in de terminal howto van Bartek (zeer goed trouwens en bruikbaar als je wilt beginnen!!!) het volgende (waarbij VLC een voorbeeldprogramma is bij mij dus scorched3d):

__________________________________________________________________________________________
"Om alle sporen van vlc te wissen moet ook de eigen vlc werk-map gewist worden. De vlc werk-map is een "verborgen" map. De naam van een verborgen map begint met een . (punt-teken). Gebruik de -a optie bij het ls commando of geef de naam op inclusief de punt om de map te tonen:

 bb@bartek:~$ ls .vlc
 cache  vlcrc

Het rm (remove) commando heeft moeite deze map te wissen omdat deze NIET leeg is. Gebruik dan (voorzichtig) de -r optie:

 bb@bartek:~$ rm -r .vlc
 bb@bartek:~$ ls .vlc
 ls: .vlc: Onbekend bestand of map"
__________________________________________________________________________________________


Als ik het eerste doe krijg ik dit:
"jouke@joukePC:~$ ls -a .scorched3d
.   display.xml                 homedir.xml  oldmods
..  freemarket-none-single.xml  mods         windowpositions.xml"

Hiervan snap ik dus niks want het zijn toch geen bestanden die nu weergeven worden?

En het commando "rm -r" wist toch je harde schijf?


Nu is mijn kennis van Linux 0,1% dus bij uitleg graag rekening mee houden.
Alvast bedankt!

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Programma's verwijderen via terminal
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/20, 21:35:49 »
Wat je ziet zijn de bestanden die zich nog in de map scorched3d bevinden, net zoals in het voorbeeld waar cache en vlcrc nog achtergebleven zijn. Kijk maar eens in je persoonlijke map. Zet je voorkeuren op 't zien van verborgen bestanden en mappen. en kijk dan eens in de map .scorched3d.

En niet het commando rm -r wist je harde schijf maar wel sudo rm -rf OPGEPAST: voer dit niet uit tenzij je 't echt wil.

Thx voor 't compliment. ;)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

de_D

  • Gast
Programma's verwijderen via terminal
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/20, 21:48:50 »
:P graag gedaan hoor en bedankt voor de snelle reactie! ik heb de hele map scorched3d nu verwijderd via "places-home folder" (nautilus denk ik, en ik gebruik inderdaad de engelse versie)
maar was dan het commando in de terminal "jouke@joukePC~$ rm -r .schorched3d" geweest? ik vind het namelijk ook wel makkelijk om het via de terminal te leren werken.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Programma's verwijderen via terminal
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/20, 22:00:21 »
Als je de optie -r of -R had gebruikt verwijder je ook de inhoud van de onderliggende mappen
Doe maar eens rm --help in je terminal dan zie je de opties die je kan gebruiken.
Citaat
-r, -R, --recursive    verwijder ook de inhoud van alle onderliggende mappen
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Programma's verwijderen via terminal
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/20, 23:08:09 »
"rm -Rf" opzich verwijdert niets :) want je moet er nog bestanden/mappen bij opgeven, denk daarbij aan dat almachtige jokerteken (sterretje :)) en je kan gevaarlijke dingen gaan doen als je niet oppast (belangrijke delen van je installatie wissen).
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)