Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu minimal + XBMC  (gelezen 1861 keer)

thenapster

  • Gast
Ubuntu minimal + XBMC
« Gepost op: 2011/06/14, 18:25:59 »
Hoi,

Ik zit al een tijdje te zoeken naar een goede manier om XBMC te installeren op mijn Asrock ION 3D 152D htpc. Ik heb deze nu geinstalleerd met een ubuntu minimal installatie en daarop enkel XBMC geinstalleerd zonder window manager. Alleen duurt het behoorlijk lang voordat het systeem is opgestart.(+/- 40 s) Ik heb het idee dat er veel paketten niet gebruikt worden en daarom het bootprocess vertragen. Is er een manier om dit sneller te krijgen? Welke paketten zijn niet nodig? Een ander idee is om zelf een live cd te maken met ubuntu, maar ik heb geen idee hoe ik moet beginnen. Bij OpenElec.tv doen ze iets soortgelijks, maar je kunt hierin niks aanpassen helaas.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu minimal + XBMC
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/14, 18:34:24 »

thenapster

  • Gast
Re: Ubuntu minimal + XBMC
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/14, 18:38:27 »
Die doet er nog langer over als mijn ubuntu minimal!

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu minimal + XBMC
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/14, 18:41:14 »
Ik heb hem ook nog nooit uitgeprobeerd, heb er enkel eens over gelezen... Maareh, je start nu op vanaf cd hé, dan is het logisch dat het traag werkt. Maar wat is er mis met 45 seconden. Is toch een prima tijd? Veel sneller krijg je het toch niet :-X

thenapster

  • Gast
Re: Ubuntu minimal + XBMC
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/14, 18:46:04 »
Nee ik start nu op vanaf hd. Nee idd 40 seconde is niet zo lang, maar het kan altijd korter. De openelec images zijn binnen 15 seconden opgestart. Dus ik was benieuwd of het systeem niet te tweaken is zodat het opstarten langzamer korter duurt. Er draait bijvoorbeeld ook een samba server op, deze zou van mij best pas op mogen starten als xbmc al geladen is.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/14, 18:47:53 door thenapster »

Re: Ubuntu minimal + XBMC
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/14, 23:13:18 »
Nee ik start nu op vanaf hd. Nee idd 40 seconde is niet zo lang, maar het kan altijd korter. De openelec images zijn binnen 15 seconden opgestart. Dus ik was benieuwd of het systeem niet te tweaken is zodat het opstarten langzamer korter duurt. Er draait bijvoorbeeld ook een samba server op, deze zou van mij best pas op mogen starten als xbmc al geladen is.

Tweaks zijn er zeker wel, bij de één werkt het beter dan de ander... maar je kunt het volgende proberen.

Verander in de /etc/init.d/rc (paralle
CONCURRENCY=none 
in: CONCURRENCY=shell

Preload installeren met sudo apt-get install preload
Preload houdt bij welke pakketten je vaak gebruikt en op basis daarvan is het een soort van 'readahead' daemon.

Wijzig je /etc/hosts (de eerste 2 regels), hierdoor starten applicaties sneller.
127.0.0.1 localhost plakhierjehostnaam
127.0.1.1 jehostnaam    ->(deze staat er al en kun je in de eerste regel gebruiken)

Wijzig /etc/default/grub
Daar staat zoiets als dit in:

GRUB_DEFAULT=0
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=true
GRUB_TIMEOUT=0
GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release  -i -s 2> /dev/null || echo Debian`
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""

Zet in de: GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"  achter splash het woordje: profile
Voer dan in een terminal het volgende uit: sudo update-grub2  en herstart de computer.
De boot kan nu wat langer duren omdat hij een profiel aanmaakt van je hardware.
Ga als hij eenmaal opgestart is weer naar het grub bestand en verwijder het woordje profile en update de grub weer en nu kun je de computer weer herstarten. Als het goed is gaat het nu een stukje sneller omdat grub de profiel gebruikt.

Deze tweaks gebruik ik bij Ubuntu 10.04 en alles bij elkaar scheelt het een hoop.

Veel succes ermee,
Theo







Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ubuntu minimal + XBMC
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/15, 07:10:36 »
Kijk eens op xbmcfreak.nl

Daar vind je een hoop info en ook is er een forum waar je je vragen kan stellen. Daar krijg je waarschijnlijk gerichtere antwoorden dan hier op het forum wat XBMC betreft dan natuurlijk.