Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Find and Replace met text editor (Sublime)  (gelezen 1780 keer)

Find and Replace met text editor (Sublime)
« Gepost op: 2016/01/16, 01:22:22 »
Ik ben bezig om een website te verplaatsen van localhost naar een live server. Daarvoor moet ik in het SQL-bestand een aantal paden vervangen.

Heel kort...

Find: www.localhost/wordpress/
Replace: www.mijnwebsite.nl

Kan ik dan alles in 1 keer vervangen (find all > replace all)? Of stap voor stap (find > replace)?

Ergens in dit proces gaat er in ieder geval iets fout. Opzoeken wat...  is nogal een klus omdat het SQL-bestand bestaat uit 73 pagina's.

(Ik gebruik deze tutorial (https://themeskingdom.com/knowledge-base/how-to-migrate-wordpress-from-localhost-to-live-server/)

Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline aartje

  • Lid
Re: Find and Replace met text editor (Sublime)
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/16, 11:33:20 »
Ik ben bezig om een website te verplaatsen van localhost naar een live server. Daarvoor moet ik in het SQL-bestand een aantal paden vervangen.

Heel kort...

Find: www.localhost/wordpress/
Replace: www.mijnwebsite.nl

Kan ik dan alles in 1 keer vervangen (find all > replace all)? Of stap voor stap (find > replace)?




Start een terminalwindow op.
Doe in dat window:
Maak een backupbestand door:
cp sqlbestand sqlbestand_backup

Pas daarna je sqlbestand aan met "vi"

vi sqlbestand

en dan binnen "vi"

:1,$s/www\.localhost\/wordpress\//www.mijnwebsite.nl/g

en daarna :

ZZ


Iedereen die met een Unix-versie werkt zou "vi" moeten kennen,
dat beweer ik al meer dan 25 jaar  >:(


Offline Anco

  • Lid
Re: Find and Replace met text editor (Sublime)
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/16, 11:48:35 »
http://docs.sublimetext.info/en/latest/search_and_replace/search_and_replace.html misschien heb je hier wat aan?

Heb je al veel posts en voornamelijk veel plaatjes erin staan?
Als dat niet geval is, kan je ook in de tabel options naar localhost zoeken en dan daar aanpassen (zijn er hoogstens twee volgens mij)
Enige is dat de verwijzingen in posts dan niet geupdate worden.
Linux user #485563

Offline vanadium

  • Lid
Re: Find and Replace met text editor (Sublime)
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/16, 14:23:00 »
Als alles moet vervangen worden, dan kan je natuurlijk alles in één keer doen in plaats van stap voor stap. "Ergens in dit proces gaat er iets fout": tja, moeilijk voor ons om te weten wat er aan de hand kan zijn: we weten niet wat er precies fout gaat.

Offline edgar

  • Lid
Re: Find and Replace met text editor (Sublime)
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/16, 18:24:14 »
Wordpress kent ook een plugin, die dat voor je doet:

https://nl.wordpress.org/plugins/better-search-replace/
ASRock M3A785GMH AMD Athlon II X4 630 8 GiB SSD 120 GiB HD 500 GiB GeForce GT 640 Ubuntu 14.04.3
En natuurlijk wat oud ijzer om te testen ;-)

Re: Find and Replace met text editor (Sublime)
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/18, 09:32:47 »
Bedankt voor alle reacties.

Alles bestuderen kost even tijd. Zeker de tip over "vi" kost tijd. Kende deze nog niet  ;)

Een plugin gebruik ik liever niet hiervoor omdat dit alleen mijn site vertraagt en de meeste dingen handmatig heel goed te doen zijn.

Met wat testen geloof ik nu dat ik find and replace goed kan toepassen met Sublime.

Citaat
"Ergens in dit proces gaat er iets fout": tja, moeilijk voor ons om te weten wat er aan de hand kan zijn: we weten niet wat er precies fout gaat.

Klopt. Inderdaad wat vaag omschreven. Ik bedoel dat de fout ook ergens anders kan liggen. Ik geef misschien het verkeerde pad op, mijn wp-config.php kan niet kloppen, etc.

Het is nog steeds niet gelukt. Maar bedankt voor alle tips en hulp.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline edgar

  • Lid
Re: Find and Replace met text editor (Sublime)
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/18, 09:38:05 »


Een plugin gebruik ik liever niet hiervoor omdat dit alleen mijn site vertraagt en de meeste dingen handmatig heel goed te doen zijn.



De plugin doet alleen de updates in de database (lokaal, daarna database overzetten naar nieuwe locatie). Je kunt de plugin daarna verwijderen.
ASRock M3A785GMH AMD Athlon II X4 630 8 GiB SSD 120 GiB HD 500 GiB GeForce GT 640 Ubuntu 14.04.3
En natuurlijk wat oud ijzer om te testen ;-)

Re: Find and Replace met text editor (Sublime)
« Reactie #7 Gepost op: 2016/01/24, 23:20:07 »
Bedankt voor je reactie. Ik zie hem nu pas. Sorry.
Citaat
Je kunt de plugin daarna verwijderen.
Hoe werkt dat verwijderen dan precies? Ik heb laatst een plugin verwijderd via admin van Wordpress. Later zag ik nog allerlei restanten van die plugin in mijn database.

Vraag: met verwijderen (via admin) verwijder je dan - normaal gesproken - ook alles uit de database?
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Find and Replace met text editor (Sublime)
« Reactie #8 Gepost op: 2016/01/24, 23:47:46 »
Iedereen die met een Unix-versie werkt zou "vi" moeten kennen,
dat beweer ik al meer dan 25 jaar  >:(

Ik ken vi. Ik heb er wat mee zitten werken in een verder verleden. Ik vind dat een op zich prachtig programma waar je regelmatig mee moet werken om er wat aan te hebben. Je hebt dan ook nog VIM en er staat me bij dat er nog een paar editors zijn in deze trant. Voor dit heel beperkte karwei is dat in mijn ogen een heel slecht advies.

Ik snap niet hoe je zo overtuigend kan stellen dat iedereen vi moet kennen (en dan gezien de context van je bericht ook moet gebruiken). Of je moet natuurlijk belangstelling hebben voor programmeren.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Find and Replace met text editor (Sublime)
« Reactie #9 Gepost op: 2016/01/25, 11:11:52 »
De leercurve voor vi(m) is behoorlijk steil, je moet er een hoop moeite in steken voordat je een beetje vlot ermee kan werken. Maar wat je ervoor terugkrijgt is een editor die heel veelzijdig is en waarin je met weinig moeite allerlei complexe bewerkingen kan doen. Bovendien staat het op bijna iedere Linuxcomputer dus je zit nooit zonder.

Wat hij beschrijft is hoe je met 1 commando stukken tekst kan opzoeken en vervangen. Maar dit kan je ook met een simpel "sed" commando.
Dit werkt heel simpel en je hebt geen grafische programma's nodig. En dat is een voordeel want op de meeste servers zijn die niet aanwezig.

Maar goed, simpel zoeken en vervangen kan in zo'n beetje iedere editor. Van Geany tot Gedit en van Nano tot Emacs.

Offline aartje

  • Lid
Re: Find and Replace met text editor (Sublime)
« Reactie #10 Gepost op: 2016/01/25, 16:00:40 »
Bovendien staat het op bijna iedere Linuxcomputer dus je zit nooit zonder.

Wat hij beschrijft is hoe je met 1 commando stukken tekst kan opzoeken en vervangen. Maar dit kan je ook met een simpel "sed" commando.
Dit werkt heel simpel en je hebt geen grafische programma's nodig. En dat is een voordeel want op de meeste servers zijn die niet aanwezig.

Maar goed, simpel zoeken en vervangen kan in zo'n beetje iedere editor. Van Geany tot Gedit en van Nano tot Emacs.
Op iedere Unix-computer, MSDOS, Windows, Atari, Apple-computer etc is wel een "vi"-versie te krijgen ("vim" is een vi-kloon).
Vi is eigenlijk een uitbreiding van "ed" (of "ex") en is gekomen toen er intelligentere terminals kwamen waar de
cursor op het scherm gestuurd kon worden (simpel gezegd). "sed" is een streaming versie van "ed" waarbij je dezelfde editcommando's
kan geven als in "ed" (en ook in vi met "ex"-commando's).
Vi is op zich vrij simpel, de hogere instap is het gebruik van  "regular expressions" en de daar bij behorende betekenis
van bepaalde karakters als . $ / \ [ ] ( ) * & ! ~ ' " ` ?  en nu vergeet ik er nog wel een paar.
De kennis daarvan kan gebruikt worden in vele shells etc.

Kortom, vi is niet moeilijk en staat beschreven in ieder leerboek over Unix, het gebruik van de "ex"-commando's
binnen "vi" (of bv met sed) maakt het wel lastig te leren, maar kan heel handig zijn bij tekstmanipulaties.


Als je dat niet nodig hebt kan je natuurlijk ook gebruik maken van "gedit" of iets dergelijks, daar is niks mis mee.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/25, 16:08:47 door aartje »

Re: Find and Replace met text editor (Sublime)
« Reactie #11 Gepost op: 2016/01/25, 19:33:50 »
Misschien denk ik te simpel, maar kan het niet gewoon zó met Gedit:


Afbeelding 1: Zoeken en vervangen in Gedit

De optie "zoeken en vervangen" roep je op met de toetsencombinatie CTRL+H, of via de menubalk met "Zoeken" uit het menuutje "Vervangen" te kiezen. Dit werkt niet alleen met één woord, maar met hele zinssneden, codes of anderszins. Mits je de variabelen juist ingeeft uiteraard.  :)
« Laatst bewerkt op: 2016/01/25, 19:39:34 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Find and Replace met text editor (Sublime)
« Reactie #12 Gepost op: 2016/01/25, 20:01:20 »
Ja, dat leek me nou ook zo lekker simpel. Helemaal met je eens! Waarom zou je het nou makkelijk doen als het moeilijk kan, nietwaar?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Find and Replace met text editor (Sublime)
« Reactie #13 Gepost op: 2016/01/25, 20:45:48 »
Als je een grafische omgeving hebt is het inderdaad makkelijk en kan je gewoon je favoriete editor gebruiken. Maar zoals ik al zei heb je die op een server niet. En aangezien het om een webserver gaat lijkt het mij wel handig om in ieder geval de optie te noemen zodat anderen er ook wat aan hebben.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Find and Replace met text editor (Sublime)
« Reactie #14 Gepost op: 2016/01/25, 21:27:06 »
Daar heb je wel een heel goed punt, Johan.

Ik dacht dat het om een website ging die van de lokale machine naar een server verhuisd ging worden.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021