Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerk tussen 2 pc's met ubuntu 9.04  (gelezen 7881 keer)

FrSu

  • Gast
Re: netwerk tussen 2 pc's met ubuntu 9.04
« Reactie #25 Gepost op: 2009/09/27, 13:39:35 »
Alleen kan ik vanaf de laptop en de eee mijn PC niet "zien", andersom wel. Nog mooier, in Ubuntu, via Locaties/Netwerk/Windows netwerk kan ik de mappen op de andere laptop wel zien en benaderen. :o :o

M.a.w. als het windows netwerk functioneert, werkt het ook in Ubuntu!

Nou nog zien dat ik mijn PC vanaf de laptop en de eee in XP zichtbaar krijg, dan hoop ik dat dit ook zichtbaar wordt in Ubuntu. Iemand tips voor mij om dit in XP op te lossen? Er zullen hier vast wel slimmerikken zijn die hiervoor een oplossing weten.... hoop ik. ;)

Offline track

  • Lid
Re: netwerk tussen 2 pc's met ubuntu 9.04
« Reactie #26 Gepost op: 2009/09/27, 17:45:52 »
Dat is duidelijk: als je jouw Uby-PC zichtbaar vanuit Win.. wilt hebben moet je op de Uby een
samba-server  installeren.  Of, je moet op de Win..- PC iets met ssh knutselen.
Maar dat levert geen normale Win..-share op.

track

FrSu

  • Gast
Re: netwerk tussen 2 pc's met ubuntu 9.04
« Reactie #27 Gepost op: 2009/09/27, 18:32:24 »
Begrijp jouw uitleg niet Track. Sorry, maar van het opzetten van netwerken en zo heb ik weinig verstand.

Vanaf mijn PC kan ik in XP de beide laptops wel zien. De laptops zien in XP elkaar ook, maar kunnen de PC niet zien. Dat zou ik eerst willen oplossen en dan kijken wat er dan in Linux wel of niet werkt.

Offline track

  • Lid
Re: netwerk tussen 2 pc's met ubuntu 9.04
« Reactie #28 Gepost op: 2009/09/27, 18:51:01 »
Nou, er zijn verschillende protocolen om bestanden op een netwerk te delen.

De Win..- share gebruikt smb , dat is in Linux geïmplementeerd als samba server en client.
Unix gebruikt vanouds NFS , dat kun je vanaf Win.. wel benaderen, maar daar zelf een share aanmaken valt tegen.
Verder is er nog  ssh vanuit de internet-wereld.  Dat kun je ook voor het delen van bestanden gebruiken,
maar ook hier geldt: Win.. doet er een beetje moeilijk mee.

Dus:  óf je neemt één protocol voor alle shares, (als er Win.. bij zit dus het best smb )  of je bent met verschillende
clients bezig.  Onnodig ingewikkeld dus.

Daarom dat ik zei: dan zal je het best een samba- server installeren.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/09/30, 03:50:57 door track »