Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met upgrade  (gelezen 1684 keer)

Offline SVW

  • Lid
Problemen met upgrade
« Gepost op: 2011/08/27, 20:29:27 »
Ik wil graag upgraden van 10.10 naar 11.04 maar in mijn updatemanager is de knop voor upgrade niet meer te zien. Ik heb het geprobeerd via de terminal maar daar werd het proces afgebroken nadat er nogal wat '403 access forbidden' meldingen waren bij het downloaden.

Mijn vraag is hoe ik nu het beste kan upgraden?
Heb een voorkeur om dit via het systeem te doen en niet een verse installatie.


Offline vds

  • Lid
Re: Problemen met upgrade
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/28, 12:56:36 »
Het beste is een schone installatie aan te vangen.
Upgraden doe ik nooit want soms loopt het eens verkeerd.
Registered User # 531403


Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10

Offline SVW

  • Lid
Re: Problemen met upgrade
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/28, 13:04:56 »
Ja dat weet ik maar ik had deze keer niet zo'n zin om daarna weer al mijn software te moeten dowloaden en al mijn instellingen weer aan te passen ed.

Re: Problemen met upgrade
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/28, 13:53:02 »
Citaat
Ik wil graag upgraden van 10.10 naar 11.04 maar in mijn updatemanager is de knop voor upgrade niet meer te zien. Ik heb het geprobeerd via de terminal maar daar werd het proces afgebroken nadat er nogal wat '403 access forbidden' meldingen waren bij het downloaden.

Update menu, instellingen, update, uitgave upgrade, reguliere uitgaven aanklikken.

Ik zou je adviseren bij een   upgrade ook een backup te maken, dan kun je ook even goed een nieuwe installatie doen
Upgraden duurt behoorlijk langer dan een schone installatie.
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Problemen met upgrade
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/28, 14:07:37 »
Ja dat weet ik maar ik had deze keer niet zo'n zin om daarna weer al mijn software te moeten dowloaden en al mijn instellingen weer aan te passen ed.
~/home kopiëren plakken.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Problemen met upgrade
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/28, 14:18:24 »
Citaat
~/home kopiëren plakke

Ja zo doe ik het ook + een backup van evolution als je de backup terugzet heb je ook gelijk weer je instellingen voor email terug.
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline SVW

  • Lid
Re: Problemen met upgrade
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/28, 16:48:38 »
/home kopiëren plakken is een goed idee.
Daarvan was ik nog niet op de hoogte.

Heb nu overigens dat ondanks dat ik de 'reguliere versie' heb bij upgrades dat er niet aangegeven wordt dat er een nieuwe versie beschikbaar is. Vreemd.

Offline evarie

  • Lid
Re: Problemen met upgrade
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/28, 19:19:24 »
Door ervaring leer je dat je eerst een backup maakt van je systeem. En dan pas een upgrade naar de volgende versie. Een release upgrade heet dat.

Als je linux opnieuw installeert. Dan kan je jouw home gedeelte laten staan. Het makkelijkste is dat je jouw data in de map home over zet op 1 aparte partitie.

Als je dan gaat installeren, dan geef je de documenten partitie op met koppelpunt /home en dan de juiste ext3 of ext4. Natuurlijk moet je dan opletten dat de partitie niet wordt geformatteerd.

Heb je meer dan een harddisk. Dan maak je ook een /boot partitie. Wil je in de toekomst een harddisk toe voegen. Dan doe je dus een /boot partitie maken. Uit voorzorg kan je dat beter altijd doen.

Ik maak altijd partities voor linux, een voorbeeld van mijn indeling
/boot
/
/home
/root
/var
swap

Dat zijn dus zes partities. Dus je moet van de eerste partitie, een primaire partitie maken. en daarna extended/uitgebreide partities.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met upgrade
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/28, 20:03:23 »
Vroeger (vroegâh) maakte ik ook weleens een aparte /home. Maar dat is jaren geleden. Ik gooi gewoon alles op één partitie (uitgezonderd de swap, die kan het beste wel op een aparte partitie).
Nadere uitleg: http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Heeft-het-zin-om-een-aparte-home-pa
(rechterkolom, punt 31)

Schoon opwaarderen d.m.v. voorafgaand formatteren vind ik het makkelijkste en het beste (geen vervuiling door verouderde instellingen). Alleen vooraf ff je documenten, e-mails en Firefoxbladwijzers kopiëren naar een externe USB-harde schijf.

Aanpak:
http://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen
« Laatst bewerkt op: 2011/08/28, 20:17:44 door Pjotr »

Offline evarie

  • Lid
Re: Problemen met upgrade
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/28, 20:17:56 »
Ik snap wel waarom je de home partitie wilt verwijderen, pjotr, omdat er oude instellingen instaan.

Ik vind het makkelijker om de /home te laten staan.

Er is natuurlijk nog een andere optie. En dat is een ubuntu server. Je kan dan een home partitie aankoppelen van je server naar je desktop.

Het upgraden geldt dan toch voor een desktop? Op een server zou je dat niet doen toch?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met upgrade
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/28, 20:19:33 »
Er is natuurlijk nog een andere optie. En dat is een ubuntu server. Je kan dan een home partitie aankoppelen van je server naar je desktop.

Het upgraden geldt dan toch voor een desktop? Op een server zou je dat niet doen toch?

Over servers doe ik geen uitspraken, want daar weet ik bijna niets van af....  :)