Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 7 naast ubuntu installeren  (gelezen 780 keer)

Offline troef

  • Lid
Windows 7 naast ubuntu installeren
« Gepost op: 2014/05/30, 09:49:38 »
Ik heb naast W7 ook Ubuntu geinstalleerd (dual boot), waarbij bij het opstarten de bootsector van Ubuntu wordt gebruikt.
Nu wil ik W7 verwijderen om deze opnieuw maar nu schoon te installeren naast Ubuntu.
Nu ben ik bang ,dat ik straks het risico loop ,dat er niet meer opgestart kan worden, dus mijn vraag is hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Groet Troef

Offline vanadium

  • Lid
Re: Windows 7 naast ubuntu installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/30, 10:11:16 »
Na herinstallatie van Windows zal de Linux bootloader overschreven worden, waardoor je inderdaad Ubuntu niet opnieuw kan opstarten. Er is dan een bijkomende ingreep nodig om de Linux bootlader te herstellen. Zeer goede en toegankelijke uitleg hoe dit kan vind je hier: https://sites.google.com/site/computertip/grub

Offline morjos

  • Lid
Re: Windows 7 naast ubuntu installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/30, 23:01:05 »
 opnieuw geinstalleerd naast Ubuntu.

Gaf geen enkel probleem, wel ff goed kijken dat je op de juiste partitie installeerd.

Dan start je gewoon op in Windows (want dat zal je PC doen, grub is idd overschreven) en volg het herstel van Vanadium hierboven.

Offline morjos

  • Lid
Re: Windows 7 naast ubuntu installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/30, 23:02:59 »
Weet niet wat er misging in mijn post hierboven, maar wilde vertellen dat ik reeds 3 maal Win7 opnieuw heb geinstalleerd naast Ubuntu.....

Re: Windows 7 naast ubuntu installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/31, 16:49:33 »
Weet niet wat er misging in mijn post hierboven, maar wilde vertellen dat ik reeds 3 maal Win7 opnieuw heb geinstalleerd naast Ubuntu.....


Omdat het eerst 2 maal misging, of...... ;)  ??
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)