Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke Ubuntu?  (gelezen 1779 keer)

Offline ab2604

  • Lid
Welke Ubuntu?
« Gepost op: 2014/01/16, 18:08:00 »
Hallo, ik ga voor het eerst Linux installeren. Ik heb een oude pc met de volgende specificaties:

- AMD Athlon LE-1640
- 2,61 Ghz
- 1,0 BG DDR2/533
- 512MB videokaart

Ik heb hier extra RAM geheugen liggen, namelijk een 2,0GB/800. Mijn vragen zij nu:

- Kan ik het beste het extra geheugen toevoegen en zo uitkomen op 3,0GB/533 of de langzamere 1,0GB uit de pc halen en alleen het nieuwe geheugen installeren zodat ik uitkom op 2,0GB/800. Dus minder GB's maar wel sneller, wat is belangrijker voor het draaien van Ubuntu?

- Raden jullie aan Ubuntu te installeren (12.04) of gezien de specificaties van de oude pc beter Xubuntu?

Alvast bedankt voor de hulp!   

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/16, 18:18:54 »
Meer geheugen is in dit geval belangrijker dan sneller geheugen. Daarmee kun je vervolgens rustig kiezen voor hoofdversie Ubuntu.  :)

Offline ab2604

  • Lid
Re: Welke Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/16, 19:53:08 »
Bedankt voor je reactie. Wel verwarrend voor mij omdat ik tot nu toe vooral het advies kreeg voor sneller geheugen te kiezen ipv voor meer geheugen.

Jouw advies is specifiek gericht op het gebruik van Ubuntu?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welke Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/16, 20:02:13 »
Snelheid verschil in alleen geheugen maakt zeer weinig uit, dit geld voor je hardware en heeft niks met je linux of windows te maken.
Veel geheugen maakt veel goed tav dat de pc lekker loopt.
Bijv xp werkt veel beter van 500 naar 1000MB geheugen, naar 2000 maakt minder uit.
Nieuwe ubuntu heeft ook graag meer geheugen.
Voor langzamer oude pc's, beter xubuntu installeren, loopt veel soepeler/vlugger dan ubuntu.

Re: Welke Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/16, 20:04:06 »
Bedankt voor je reactie. Wel verwarrend voor mij omdat ik tot nu toe vooral het advies kreeg voor sneller geheugen te kiezen ipv voor meer geheugen.

Jouw advies is specifiek gericht op het gebruik van Ubuntu?

Je hebt DDR2-geheugen. Het nieuwste is DD3. DDR2 is vlot zat voor zo'n beetje alle taken. Sneller geheugen is dus niet nodig.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Welke Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/16, 21:04:55 »
- Kan ik het beste het extra geheugen toevoegen en zo uitkomen op 3,0GB/533 of de langzamere 1,0GB uit de pc halen en alleen het nieuwe geheugen installeren zodat ik uitkom op 2,0GB/800.
Kan je de verschillende geheugentypes wel samen gebruiken? 2GB is normaal gesproken ook 'goed bruikbaar'.
From experience, we all know that it is recommended to have 2048 MiB RAM to properly run a day to day Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/16, 21:50:33 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke Ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/16, 22:52:38 »
Hoe meer geheugen, hoe vloeiender veel dingen werken.
Precies. Zonde om dat 1 GB-reepje niet te gebruiken....
« Laatst bewerkt op: 2014/01/16, 22:56:03 door Pjotr »

Offline ab2604

  • Lid
Re: Welke Ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/17, 10:25:01 »
Oke, bedankt allemaal zover. Ik heb ondertussen besloten Xubuntu te installeren.  Ik heb nog wel 2 vragen:

Eerst even een toelichting nog op het gebruik van de Xubuntu pc straks: ik ga de pc straks structureel offline gebruiken, dus zonder internet verbinding. Ik ben fotograaf en gebruik deze pc als mijn zogenaamde archiefcomputer. Er worden 4 externe harde schijven aangesloten waarop mijn fotoarchief wordt bewaard en het enige wat de pc hoeft te doen is feitelijk het aansturen van deze externe schijven en het kopiëren en plakken van de fotobestanden van de ene naar de andere schijf. Ik sluit deze pc niet aan op het internet omdat dat geen enkele functie heeft in dit geval en alleen maar kans op besmetting met een virus oplevert. Ik gebruik de pc daarnaast ook voor het inlezen van de foto's op mijn geheugenkaarten (via een usb cardreader).

Ik heb nu nog 2 vragen:

- levert het een probleem op om Xubuntu offline te gebruiken? Misschien toch even 2x per jaar updaten of iets dergelijks?

- wat betreft het geheugen zou ik ook nog kunnen kiezen voor 4,0GB/800 natuurlijk (een extra stickje kost niet zoveel immers). Maar heeft dat überhaupt zin;  4 GB i.p.v. 2 GB voor deze vrij eenvoudige taken die het systeem straks moet uitvoeren?

Bedankt alvast weer voor jullie hulp!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke Ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/17, 10:42:26 »
- Voor jouw beoogde gebruik is 3 GB RAM meer dan zat. Extra investeringen overbodig;
- Bij uitsluitend gebruik zonder internetverbinding heb je geen updates nodig;
- Voor virussen hoef je in Linux sowieso niet te vrezen, dus verbind 'm gewoon met het internet als dat ooit eens zo uitkomt... Alleen wel eerst even de updates binnenhalen dan.

Over virussen en vuurmuren:
https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Re: Welke Ubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/27, 16:20:14 »
Je kan ook Lubuntu overwegen.  Dat is ook een zeer lichte versie van Ubuntu die zeer soepel zal draaien op jouw configuratie.