Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mozilla Thunderbird en Firefox updaten lukt niet in Unbutu  (gelezen 8229 keer)

Mozilla Thunderbird en Firefox updaten lukt niet in Unbutu
« Gepost op: 2010/07/23, 11:05:10 »
Ik heb op mijn andere computer Ubuntu geïnstalleerd en ook Thunderbird 3.0.5.
Nu wil ik Thunderbird 3.1 installeren en dat lukt langs geen kanten.
Ik heb Thunderbird-3.1.tar.bz2 gedownload en krijg die niet geïnstalleerd.
Ook niet zo:
Ga naar het menu 'systeem' dan 'Beheer' klik op 'Synaptic pakketbeheer' daar moet je het administrator wachwoord opgeven.
typ  bij 'snel zoeken' boven in het scherm 'Thunderbird'; een lijst wordt zichtbaar, zoek de juiste taal op (NL). Linux zal aangeven of er meer bestanden geïnstalleerd moeten worden, klok op OK.
Klik op 'toepassen' boven in het scherm, Unbutu zal de benodigde bestanden downloaden en automatisch installeren. dus niet..

Wie weet hoe het wel moet, ik hou gewoon Thunderbird 3.0.5.
Ook zie er geen update functie in Thunderbird 3.0.5 of heeft Unbutu die er uit gesloopt?

Ook uit Mozilla Firefox is niet te updaten !

In God We Trust Al Others We Monitor

Offline Tom

  • Lid
Re: Mozilla Thunderbird en Firefox updaten lukt niet in Unbutu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/23, 11:17:28 »
U hoeft die helemaal niet te update aangezien Ubuntu die gewoon update als dat nodig moest zijn.
Dus dat word indien nodig automatisch gedaan.
Dat gaat hier dus een iets anders als in Windows daarbij Canonical test eerst die update voor dat ze die aanbieden.
Ach ja Firefox is gisteren geupdate naar de versie 3.6.7  :D
« Laatst bewerkt op: 2010/07/23, 11:19:44 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Mozilla Thunderbird en Firefox updaten lukt niet in Unbutu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/23, 11:23:09 »
Helaas wordt zowel Thunderbird 3.0.5 niet automatisch geupdate naar Thunderbird 3.1
Thunderbird 3.0.5 is een oude en onveilige versie !!
Het zelfde geld voor Firefox ook die wordt niet automatisch geupdate naar Firefox 3.6.7

Ik vind het vreemd dat de knop voor het controleren op updates ontbreekt in zowel Mozilla Thunderbird als ook in Mozilla Firefox.

Harry
In God We Trust Al Others We Monitor

Offline HarzG

  • Lid
Re: Mozilla Thunderbird en Firefox updaten lukt niet in Unbutu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/23, 11:24:56 »
De actualisatie van programma's wordt anders uitgevoerd dan in Windows.
Ubuntu toont met een icoontje aan dat er updates zijn en vervolgens worden alle programma's/drivers/bibliotheken/hulpprogramma's door dezelfde functie opgewaardeerd.

Als je een versie van Ubuntu hebt geïnstalleerd die ouder is dan de laatste, dan is niet altijd de laatste versie van Firefox of Thunderbird beschikbaar.
Hier staat welke versie van Ubuntu met welke versie van Thunderbird werkt.
Hier staat welke versie van Ubuntu met welke versie van Firefox werkt.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Tom

  • Lid
Re: Mozilla Thunderbird en Firefox updaten lukt niet in Unbutu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/23, 11:25:23 »
Dan laat maar eens Uw update manager lopen.

Thunderbird 3.0.5 is een oude en onveilige versie !!
Het zelfde geld voor Firefox ook die wordt niet automatisch geupdate naar Firefox 3.6.7

Vergeet a.u.b die Windows manieren.
Canonical bewerkt nog Uw FF en Thunderbird en 100% mag u er zeker van zijn dat als er een veiligheids probleem moest opduiken zijn ze er sneller bij als MS.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/23, 11:29:15 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Mozilla Thunderbird en Firefox updaten lukt niet in Unbutu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/23, 11:27:01 »
Citaat
Het zelfde geld voor Firefox ook die wordt niet automatisch geupdate naar Firefox 3.6.7

Toch wel hoor, bij mij deze morgen nog, automatische update: versie 3.6.7  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Mozilla Thunderbird en Firefox updaten lukt niet in Unbutu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/23, 11:39:02 »
Vanmorgen met een update ook firefox 3.6.7 binnengekregen. Ik gebruik echter geen Thunderbird en voor 3.1 moet je waarschijnlijk wachten tot ubuntu 10.10.

Je kan het echter wel als volgt doen
http://callmelocalhost.com/archive/2010/07/02/thunderbird-31-in-ubuntu-1004

Als je dat vervolgens combineert met de info van Leo dan zou het goed moeten komen...
http://lcardinaals.wordpress.com/2010/03/21/ubuntu-thunderbird-3-%E2%80%93-deel-5-thunderbird-3-en-lightning-in-het-nederlands/

Bedenkt alleen wel dat het nu dus niet getest is voor jouw versie van Ubuntu, dus je loopt enig risico.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mozilla Thunderbird en Firefox updaten lukt niet in Unbutu
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/23, 11:48:26 »
Over de veiligheid van je programma's hoef je je geen zorgen te maken in Ubuntu, ook al is het programma soms niet de laatste versie: http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Wanneer-krijg-ik-de-nieuwste-versie

Re: Mozilla Thunderbird en Firefox updaten lukt niet in Unbutu
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/23, 12:36:06 »
Nog een vraag,
Wanneer komt ubuntu 10.10 dan uit ?

En ik vind het belachelijk dat ik Mozilla Thunderbird 3.1.1 niet kan installeren in ubuntu 10.04
En dan zeggen ze ubuntu veiliger zou zijn dan Windows, nee dus.
Als je niet eens de laatste versies van Mozilla producten kunt installeren.

Ik ben de baas van over mijn computer en niet Ubuntu.

Harry
In God We Trust Al Others We Monitor

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mozilla Thunderbird en Firefox updaten lukt niet in Unbutu
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/23, 12:39:16 »
Nog een vraag,
Wanneer komt ubuntu 10.10 dan uit ?

Op 10-10-2010.

Citaat
En ik vind het belachelijk dat ik Mozilla Thunderbird 3.1.1 niet kan installeren in ubuntu 10.04
En dan zeggen ze ubuntu veiliger zou zijn dan Windows, nee dus.
Als je niet eens de laatste versies van Mozilla producten kunt installeren.

Heb je eigenlijk die snelkoppeling wel gelezen die ik je gaf in mijn eerdere bericht? Ik vermoed van niet, want wat je hier schrijft is pure onzin. Kletskoek.

Citaat
Ik ben de baas van over mijn computer en niet Ubuntu.

Uiteraard.

Re: Mozilla Thunderbird en Firefox updaten lukt niet in Unbutu
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/23, 12:39:40 »
Nog een vraag,
Wanneer komt ubuntu 10.10 dan uit ?

En ik vind het belachelijk dat ik Mozilla Thunderbird 3.1.1 niet kan installeren in ubuntu 10.04
En dan zeggen ze ubuntu veiliger zou zijn dan Windows, nee dus.
Als je niet eens de laatste versies van Mozilla producten kunt installeren.

Ik ben de baas van over mijn computer en niet Ubuntu.

Harry
Wat is dat voor lariekoek. Thunderbird is niet eens onderdeel van Ubuntu, het is software van Mozilla.

Tevens kun je gewoon de laatste versie van Thunderbird downloaden en uitvoeren. Je downloadt het bestand op http://www.mozillamessaging.com/nl/thunderbird/, je pakt het uit, in bijvoorbeeld een map Downloads, en je dubbelklikt op "thunderbird". Dat Mozilla zelf nou geen kant-en-klaar pakket aanbiedt, zoals gangbaar is, is niet de schuld van Ubuntu, maar van Mozilla.

Wellicht is er een probleem met de automatische update naar Thunderbird 3.1, waardoor deze nog niet is vrijgegeven. Beter een vertraagde update, dan een niet-werkende update, nietwaar? Van die volgens jou aanwezige veligheidslekken zul je toch weinig last hebben, en op Linux al helemaal niet.

Tevens is Firefox wel degelijk opgewaardeerd naar 3.6.7.

Voortaan eens wat beter nadenken voordat je wat zegt.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/23, 12:43:17 door Cumulus007 »

Offline Tom

  • Lid
Re: Mozilla Thunderbird en Firefox updaten lukt niet in Unbutu
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/23, 12:42:32 »
Nog een vraag,
Wanneer komt ubuntu 10.10 dan uit ?

En ik vind het belachelijk dat ik Mozilla Thunderbird 3.1.1 niet kan installeren in ubuntu 10.04
En dan zeggen ze ubuntu veiliger zou zijn dan Windows, nee dus.
Als je niet eens de laatste versies van Mozilla producten kunt installeren.

Ik ben de baas van over mijn computer en niet Ubuntu.

Harry

10.10 in oktober.
En Uw bemerking qua veiligheid in Ubuntu = bullshit of te wel lees eens te goed.
Niks voor ongoed hoor.
http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Wanneer-krijg-ik-de-nieuwste-versie
http://wiki.ubuntu-nl.org/VeiligheidKort
http://sites.google.com/site/computertip/veiligheid
« Laatst bewerkt op: 2010/07/23, 12:44:11 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Mozilla Thunderbird en Firefox updaten lukt niet in Unbutu
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/23, 12:42:48 »
Ja Firefox is geupdate, en het lukt nog steeds niet om Thunderbird bij te werken naar versie 3.1.1 alhoewel die beschikbaar is voor Linux.

In God We Trust Al Others We Monitor

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mozilla Thunderbird en Firefox updaten lukt niet in Unbutu
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/23, 12:43:33 »
Ja Firefox is geupdate, en het lukt nog steeds niet om Thunderbird bij te werken naar versie 3.1.1 alhoewel die beschikbaar is voor Linux.



Je blijft aan de gang, geloof ik... Lees je eigenlijk wel wat we schrijven?

Re: Mozilla Thunderbird en Firefox updaten lukt niet in Unbutu
« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/23, 12:45:13 »
Eh,

google dus ook http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Wanneer-krijg-ik-de-nieuwste-versie is geblokkeerd op mijn computer.

Harry
In God We Trust Al Others We Monitor


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mozilla Thunderbird en Firefox updaten lukt niet in Unbutu
« Reactie #16 Gepost op: 2010/07/23, 12:46:31 »
Eh,

google dus ook http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Wanneer-krijg-ik-de-nieuwste-versie is geblokkeerd op mijn computer.

Harry

 ???  ???  ???
Hoe kan dat?

Enfin, hier dan maar een tekstkopie:
Citaat
Wanneer krijg ik de nieuwste versie van een programma via de updates?
23. Waarschijnlijk nooit. Een Ubuntuversie blijft in principe doorgaan met de programmaversies waar hij mee begon.

Wel komen er veiligheidsupdates op. Hetzij doordat de maker van Ubuntu, Canonical, die doorsluist van de programmamaker (bovenstrooms), hetzij van Canonical zelf (benedenstrooms). Gedurende 18 maanden bij gewone versies en gedurende 36 maanden bij LTS-versies.

Het is immers open-bron-software allemaal, dus ook benedenstroomse reparatie is mogelijk. Nieuwe programmaversies repareren oude fouten, maar ze introduceren ook weer nieuwe fouten. Dus in veel situaties is het beter om de bestaande programmaversie te handhaven en alleen de fout te herstellen.

De grote Linuxdistributies Ubuntu, Red Hat, Suse en Debian volgen alle deze handelwijze, en ze worden mede daarom veel gebruikt door veiligheidsbewuste grote bedrijven en instellingen. Voor bedrijven is de extra betrouwbaarheid van een gerepareerde oudere programmaversie namelijk interessanter dan de vernieuwingen in een nieuwe programmaversie. Een Engelstalige uitleg van dit proces vindt u hier.

Het heeft er allemaal mee te maken, dat het standaard-programmapakket van een Ubuntuversie een samenhangend geheel is, met gedeelde bestanddelen. Dat geheel draait soepel en beproefd, en dat willen ze niet in gevaar brengen.

Als u steeds de nieuwste versies wil hebben van programma's, dan kunt u het beste elk half jaar overstappen op de nieuwste Ubuntuversie.

Hierop maakt Canonical slechts één uitzondering: Firefox wordt wel bijgewerkt naar de nieuwste versie, ook in oudere Ubuntuversies. Zie deze aankondiging.

« Laatst bewerkt op: 2010/07/23, 12:48:06 door Pjotr »

Re: Mozilla Thunderbird en Firefox updaten lukt niet in Unbutu
« Reactie #17 Gepost op: 2010/07/23, 12:54:29 »
Ja Firefox is geupdate, en het lukt nog steeds niet om Thunderbird bij te werken naar versie 3.1.1 alhoewel die beschikbaar is voor Linux.



Je blijft aan de gang, geloof ik... Lees je eigenlijk wel wat we schrijven?

Ja ik lees echt wel wat jullie schrijven.
Ik hoopte op een antwoord waar ik iets mee kon.

Met vriendelijke groeten Harry
In God We Trust Al Others We Monitor

Offline HarzG

  • Lid
Re: Mozilla Thunderbird en Firefox updaten lukt niet in Unbutu
« Reactie #18 Gepost op: 2010/07/23, 13:00:33 »
Thunderbird 3.1.1 staat nu in Debian "experimental" en wordt dus na de tests vrijgegeven.
Pjotr zei het al:
Citaat
Dus in veel situaties is het beter om de bestaande programmaversie te handhaven en alleen de fout te herstellen.
Er wordt op een aantal Linuxsystemen veilig met oudere versies van de programma's gewerkt, de op maat voor je Linuxversie aangepaste "sub"versie van een ouder programma is hierbij niet onveiliger als de laatste beschikbare versie van het programma. Dat het nummer dan lager is, betekent niet dat het programma slechter of onveiliger is. Van Firefox heb ik gelezen dat een 3.6*-versie een bug had (dus onveilig was) terwijl de oudere versie deze bug niet had - de nieuwe technologie zat er waarschijnlijk niet in.

Stel he hebt een oud mobieltje waarmee je alleen kan bellen. Die kan nooit via internet gehackt worden, dat heeft die niet.
Daarnaast kan je de nieuwste modellen in de winkel kopen met een internet-browser in je mobiel. Die kunnen dus wel via internet gehackt worden.

Oudere technologie is niet per definitie onveiliger.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Mozilla Thunderbird en Firefox updaten lukt niet in Unbutu
« Reactie #19 Gepost op: 2010/07/23, 13:04:53 »
Eh,

google dus ook http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Wanneer-krijg-ik-de-nieuwste-versie is geblokkeerd op mijn computer.

Harry
Geblokkeerd? In welke zin?

Gewoon door OpenDNS te gebruiken, en daar bij settings Always block google neer te zetten.

Harry
In God We Trust Al Others We Monitor

Offline sigixv

  • Lid
Re: Mozilla Thunderbird en Firefox updaten lukt niet in Unbutu
« Reactie #20 Gepost op: 2010/07/23, 13:18:32 »
Thunderbird 3.0.5 is een oude en onveilige versie !!

En dan van de link die je zelf stuurde:

Nieuwe programmaversies repareren oude fouten, maar ze introduceren ook weer nieuwe fouten. Dus in veel situaties is het beter om de bestaande programmaversie te handhaven en alleen de fout te herstellen.

De grote Linuxdistributies Ubuntu, Red Hat, Suse en Debian volgen alle deze handelwijze, en ze worden mede daarom veel gebruikt door veiligheidsbewuste grote bedrijven en instellingen. Voor bedrijven is de extra betrouwbaarheid van een gerepareerde oudere programmaversie namelijk interessanter dan de vernieuwingen in een nieuwe programmaversie.


en nu stoppen met jezelf tegen spreken aub

mvg

Re: Mozilla Thunderbird en Firefox updaten lukt niet in Unbutu
« Reactie #21 Gepost op: 2010/07/23, 13:27:27 »
En dan zeggen ze ubuntu veiliger zou zijn dan Windows, nee dus.
Als je niet eens de laatste versies van Mozilla producten kunt installeren.
dit slaat dus nergens op, omdat het een paar versies achter licht is het gelijk onveilig?
dan was die versie altijd al onveilig, dus dan had je hem initiëel niet moetten installeren lijkt mij...,
heb je specifiek problemen met een veiligheids lek? zo niet dan zie ik geen probleem
en wie zecht dat er in de nieuwe versie geen veiligheids lek zit?

een systeem dat echt helemaal veilig is bestaat niet.

en nieuwer is niet altijd beter, de nieuwe versie word eerst gecontroleerd om zeker te zijn dat die veilig is, anders kan je mogenlijk juist nog ergere problemen krijgen
« Laatst bewerkt op: 2010/07/23, 13:29:29 door richard »


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Mozilla Thunderbird en Firefox updaten lukt niet in Unbutu
« Reactie #22 Gepost op: 2010/07/23, 13:33:49 »
Eh,

google dus ook http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Wanneer-krijg-ik-de-nieuwste-versie is geblokkeerd op mijn computer.

Harry
Geblokkeerd? In welke zin?

Gewoon door OpenDNS te gebruiken, en daar bij settings Always block google neer te zetten.

Harry
Wie blokkeert er dan ook Google ??? Wat is dat voor waanzin?

Offline sigixv

  • Lid
Re: Mozilla Thunderbird en Firefox updaten lukt niet in Unbutu
« Reactie #23 Gepost op: 2010/07/23, 13:39:17 »
Zal in china wonen ;)


als je als mozilla fan van het eerste uur dan toch per sé permanent de allernieuwste zaken wil, nog voor dat canonical ze krijgt zelfs:

voeg dit dan toe in je repository:ppa:ubuntu-mozilla-security/ppa
ppa:ubuntu-mozilla-daily/ppa

BTW, deze waarschuwing geven ze er zelf bij:
daily packages have not undergone any quality assurance. Daily packages are sometimes very safe, and sometimes don't work at all.

Stel jezelf de vraag dan maar of het toch niet de moeite waard zou zijn om even te wachten tot canonical zelf dat ding getest heeft...

en als je eindelijk niet meer geband bent van sites zoals google kan je dergelijke dingen daar heel snel vinden met deze 3 keywoorden: firefox+ubuntu+update

Meer zelfs, het is de 1ste hit die je krijgt...

http://www.google.be/search?hl=nl&q=ubuntu+update+mozilla&aq=f&aqi=g1&aql=&oq=&gs_rfai=


Mijn excuses maar van dergelijke zaken kan ik echt rotten hoor...
« Laatst bewerkt op: 2010/07/23, 13:41:56 door sigixv »

Re: Mozilla Thunderbird en Firefox updaten lukt niet in Unbutu
« Reactie #24 Gepost op: 2010/07/23, 14:05:22 »
Iedereen bedankt voor de moeite van mijn vraag.

Thunderbird 3.1.1 en ook Firefox 4.0 de ontwikkelaars versie werkt zo als het zou moeten.
Met dank aan Mozilla.

Harry
In God We Trust Al Others We Monitor