Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 7.10 loopt willekeurig vast  (gelezen 1006 keer)

Dirkxke

  • Gast
Ubuntu 7.10 loopt willekeurig vast
« Gepost op: 2008/04/02, 22:27:02 »
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem dat ik nog eens aan de hand heb gehad met Backtrack2 final live cd (suze zeker?) terwijl de 3Beta perfect werkt.

Het probleem dat ik nu heb met ubuntu 7.10 is dat deze willekeurig vastloopt terwijl dat de vorige installatie van ubuntu hier geen last van had. dit was de 6.10 en heeft maanden zonder problemen gewerkt.

Ik had eerst de 6.10 geinstalleerd staan, daarna met de live cd van 7.10 geformateerd en 7.10 geinstalleerd (tot hier toe nog geen problemen)

Wanneer loopt het systeem vast...

Soms nog voor de taakbalk is ingeladen, soms als ik 2-3min in een opgestarte ubuntu ben en soms kan ik 10min werken zonder problemen. soms is het een volledige vastloper waarbij er niks meer te bewegen valt maar meestal is het een vastloper waarbij alleen de muis nog teken van leven geeft.

Zijn er soms manieren om via de recovery (waar geen problemen mee zijn, live cd ook niet) logs te bekijken zodat ik deze hier kan posten voor jullie. Als het mogelijk is ook met de commando's erbij want ben nog niet echt vertrokken met linux en al zijn commando's

Ik heb een kleine basis linux van de avondopleiding netwerkbeheer die ik aan het volgen ben (ben nu op dit moment bezig met linux)

extra specs van de laptop en de indeling van de harde schijf.

2 partities voor linux (root en swap)
2 partities voor XP (xp en data partitie)

cpu: P4 intel-m 1,7Ghz
mem: 1250MB
vid kaart: ati 9600se
wifi: intel bg2200


alvast bedankt!!
Kristof

Calimerubuntu

  • Gast
Ubuntu 7.10 loopt willekeurig vast
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/03, 10:41:52 »
aan je specs ligt het iig niet hoor

cali

Rocco

  • Gast
Ubuntu 7.10 loopt willekeurig vast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/03, 11:28:31 »
Na de laatste update, vanachtend:) kreeg ubuntu me gnome desktop niet meer geladen, en liep ie willekeurig vast.

Na checken van het systeemlogboek >Systeem>beheer>systeemlogboek, merkte ik problemen met de zelfstarter van de Dbus op.

Heb em net bij >Systeem>voorkeuren>sessies, toegevoegd met >/usr/bin/dbus-launch

Even herstarten en hij loopt weer als een zonnetje... hier dan :)

Heb wel eerder gehad (in mijn 3 weken linux ervaring) dat gnome desktop begon te flippen, toen heb ik bij >systeem>beperkt ondersteunende stuurprogramma's mijn videokaart weer geactiveerd (driver), stond ineens uit :)

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Greetz

Ubuntu 7.10 loopt willekeurig vast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/03, 11:36:12 »
Hmz erg wazig, heb je soms een upgrade gedaan ???
In dat geval kan het zijn dat je tegen dit soort dingen aanloopt.

Enyway.
Logfiles zijn erg handig daar kan je lezen wat er precies gebeurt op je systeem.

Lees hier waar alle logfiles staan:
https://help.ubuntu.com/community/LinuxLogFiles

Uiteraard met de juiste opdrachten.

Ik denk dat je het beste eerst in de system log kan duiken.
Die vind je in /var/log/syslog

Dan die van je xserver, die verantwoordelijk is voor het scherm.

BTW heb je ook al geprobeerd om eruit te komen met Ctrl+Alt+F1 of F2 of F3 enz enz??
Of zit de pc echt muurvast.

Last but not least.
Laat die Memtest eens los op je pc, misschien zit er een kapot reepje geheugen in.

Dit is misschien wel het beste om mee te beginnen, want als de hardware niet in orde is word het echt zoeken naar een naald in een hooiberg.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Dirkxke

  • Gast
Ubuntu 7.10 loopt willekeurig vast
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/03, 16:44:05 »
Citaat van: Gandyman
Hmz erg wazig, heb je soms een upgrade gedaan ???
In dat geval kan het zijn dat je tegen dit soort dingen aanloopt.

Enyway.
Logfiles zijn erg handig daar kan je lezen wat er precies gebeurt op je systeem.

Lees hier waar alle logfiles staan:
https://help.ubuntu.com/community/LinuxLogFiles

Uiteraard met de juiste opdrachten.

Ik denk dat je het beste eerst in de system log kan duiken.
Die vind je in /var/log/syslog

Dan die van je xserver, die verantwoordelijk is voor het scherm.

BTW heb je ook al geprobeerd om eruit te komen met Ctrl+Alt+F1 of F2 of F3 enz enz??
Of zit de pc echt muurvast.

Last but not least.
Laat die Memtest eens los op je pc, misschien zit er een kapot reepje geheugen in.

Dit is misschien wel het beste om mee te beginnen, want als de hardware niet in orde is word het echt zoeken naar een naald in een hooiberg.
Ik heb geen upgrade gedaan, heb de root partitie geformateerd en daar dan een clean install van 7.1 op gedaan.

De commando's met ctrl + alt en de F toetsen heb ik geprobeerd maar geven geen verandering van de vastloper.

De logs ga ik straks eens bekijken als ik terug thuis ben en dan hoop ik dat deze redding gaan brengen want ik heb een donkerbruin vermoeden dat het probleem aan de driver van de vid kaart ligt. (het is en blijft een ati :p)

Memtest heb ik gisteren ook al gedaan maar die gaf geen enkele foutmelding dus denk wel dat mijn geheugen in orde is + dan zou de 6.10 met beryl of windows ook voor problemen hebben gezorgd.


@ rocco, bedankt voor de inbreng, kga het straks zeker eens bekijken en dan laat ik hier meer weten.

de 7.10 moet en zal perfect draaien! :D

Ubuntu 7.10 loopt willekeurig vast
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/03, 16:53:36 »
Citaat
Memtest heb ik gisteren ook al gedaan maar die gaf geen enkele foutmelding dus denk wel dat mijn geheugen in orde is + dan zou de 6.10 met beryl of windows ook voor problemen hebben gezorgd.
Er is geen peil op te trekken wanneer hardware kapot gaat.

In principe zou er zelfs vanuit kunnen gaan dat iedere keer dat je de computer aanzet er iets kapot kan gaan.
Klinkt misschien maf, maar is wel realiteit.

Citaat
de 7.10 moet en zal perfect draaien!
sja en anders pak je over een paar weekjes de 8.10 wat toch beter is omdat dit een LTS versie is en geen edgy tussenversie.

enyway, check de logs, bijna de enigste zinnige houvast in wazige problemen....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Dirkxke

  • Gast
Ubuntu 7.10 loopt willekeurig vast
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/03, 21:04:10 »
de oplossing van rocco heeft het in orde gemaakt denk ik. (of al de update's die er waren)

opgestart, onmiddellijk het beperkt ondersteunde stuurprogramma voor ATI kaarten geinstalleerd, gereboot, alle update's gedaan en heb geen enkele vastloper meer gehad, ondertussen ook terug met compiz beginnen te werken.

Ik ben terug een happy ubuntu user ^^


allemaal bedankt!
Kristof

Rocco

  • Gast
Ubuntu 7.10 loopt willekeurig vast
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/05, 21:21:52 »
Qua het vertagen van de pc tot een bijna nulpunt was bij mij wat anders. Me geheugen was naar de @#%$ en heb nu een nieuwe pc :) intel 2140 Woohoo ;)

Ben wel blij dat het gelukt is, heb zelf ook best moeite alles redelijk aan de praat te krijgen. Tip! >> Kijk rond op forums, en probeer wat... ik heb net 3 weken linux ervaring en kom er zeer redelijk mee uit de voeten

Eider

  • Gast
Ubuntu 7.10 loopt willekeurig vast
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/05, 22:19:18 »
Haha, ik heb zelf ook een E 2140 van Intel en werkt goed :).
Inderdaad, je moet het leren door veel dingen op te zoeken en te vragen. Al doende leert men :)

Dirkxke

  • Gast
Ubuntu 7.10 loopt willekeurig vast
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/05, 22:55:13 »
idd, ik heb al heel veel foutmeldingen opgelost gekregen dmv fora erop na te slaan.

binnenkort eens een dualboot maken op mijn desktop, Q6600 @ 3,12Ghz power :D


de laptop wordt de laatste dagen minder en minder in xp opgestart, buiten voor nog wat te werken in vmware want de virtualbox in ubuntu wilt niet verder werken op mijn vmware os'en (xp, 2x server2003) en heb er nog niet achter gezocht wat daar de oorzaak van is. voor de rest werkt ubuntu nu zonder problemen!