Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie naast windows xp  (gelezen 896 keer)

Offline Abyss

  • Lid
    • Facebook
Installatie naast windows xp
« Gepost op: 2009/03/18, 13:49:55 »
Ik heb volgens mij een klein probleem, ik wil op een pc met XP en een HDD van 112+6 gb ubuntu installeren. Er naast wel te verstaan.
Nu had ik een klein stukje HDD over van 6GB waar ik niets mee doe. hierop stond ooit een backup van meneer Dell. maar die heb ik verwijdert.met het oog op Ubuntu.
Nu wou ik een gedeelte van de resterende 118 gb (4 gb) resizen en bij die 6gb stoppen zodat deze op ruim 10gb uit komt.
Alleen lukt mij dit niet, met geen enkel partitionerings progje. ook die 6 gb weer bij mijn windows stoppen lukt ook niet.
je zoeu zeggen als je de partitie verwijderd en hem dan weer probeerd samen te voegen met de orginele schijf grootte

Toen dacht ik, nou dan installeer ik het achter XP, dat gaat ook niet Ubuntu wil de hele HDD gebruiken. Maar dan ben ik toch mijn XP kwijt?.
Als ik heb dan toch op die 6gb wil parkeren, moet ik ergens een swap gedeelte maken. Kan dat dan wel op het XP gedeelte of verwijderd Ubuntu dan gewoon mijn XP, of is deze niet meer bereikbaar?.

tips en opmerking graag hieronder =D =D =D.
Abyss




Re: Installatie naast windows xp
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/18, 13:55:55 »
Partities samenvoegen is lastig. Ik denk dat Ubuntu je "complexe" hardeschijfstructuur niet ziet, en dat je daarom handmatig moet partitioneren.

Re: Installatie naast windows xp
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/18, 14:23:10 »
Partities samenvoegen, maken etc. gaat het makelijkste met Gparted live, hier te downloaden, http://gparted.sourceforge.net/ even kijken waar op je hem zet cd, usb.
Als je in de BIOS de boot volgorde kan veranderen naar usb kan je de iso op usb zetten anders op een cd branden en daarvan opstarten. Wel eerst je windows partitie defragmenteren. En vooral niet vergeten een backup te maken van je gegevens, want wat je ook doet een ongelukje zit in een klein hoekje.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline track

  • Lid
Re: Installatie naast windows xp
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/18, 14:45:44 »
Hoi Abyss,

de gedachte van "partities samenvoegen" is op zich misleidend.  Je kunt partities alleen vergroten/verkleinen of verschuiven
(beiden combineren kan ook uiteraard).  En aanmaken/verwijderen ook natuurlijk.

In jouw geval moet je best een live-CD hebben (net zoals Gijs al zei) en met gksu gparted
1. de Win..-partitie verkleinen op 110 GB (of wat dan ook)
2. de 6GB-partitie omlaag verschuiven en van grootte aanpassen (is een stap in gparted maar 2 stappen achter de schermen)
3. het type van die partitie naar "Linux" wijzigen
4. een swap-partitie bijvoegen (hoeveelheid werkgeheugen + 10% is een goed idee)
5.  "toepassen".

Als je dan Ubuntu op de voormalige 6GB-partitie installeert zal het allemaal goed zijn.

Vriendelijke groet,

track
« Laatst bewerkt op: 2009/03/18, 14:48:05 door track »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Installatie naast windows xp
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/20, 11:59:19 »
Je moet eens je huidige partitionering hier posten: "sudo fdisk l".  Wat je namelijk wel of niet kan doen, hangt ook af van je huidige situatie.