Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Half uurtje internet  (gelezen 2447 keer)

PieterCornelissen

  • Gast
Half uurtje internet
« Gepost op: 2007/01/19, 13:11:10 »
Hoi, dit is mijn eerste post hier dus als ik verkeerd zit hiermee  dan hoor ik dat graag.
Ik heb sinds afgelopen woensdag een UPC (chello) internet aansluiting + corega BAR SD router  (ethernet routertje dat upc dringend suggereert voor hun kabelinternet) staan met daar onder een windows XP machine van huisgenote en mijn eigen pentium II tje met Unbuntu Breezy (nog niet geupdate, zie hieronder).  Installatie van de router uitgevoerd vanaf  de windows machine, werkte uitstekend. Mijn eigen machine deed niets. Na wat zoeken de tip gevonden om het IP adres + subnet mask en gatewayadres van de router (geeft de router zelf op tijdens de instellatie) als static IP onder netwerkinstellingen van mijn ethernet kaart in te voeren. Dit werkte een half uur, werkte ook na een reboot. Vervolgens download ik de laatste update van Breezy en heb ik geen internet meer vanaf deze computer.  Alle netwerkinstellingen opnieuw ingevoerd, geen internet. Sudo dhclient ethO  levert geen reactie op. Toch maar eens DHCP geprobeerd, ook geen internet. Tot overmaat van ramp kreeg windowsmachine een technisch probleem met de virusbeveiliging dus zit ik dit nu op mijn werk te typen.
Afgezien van het werken met windows, wat doe ik fout?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Half uurtje internet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/19, 13:55:22 »
Om te kijken of ge überhaupt wel verbinding hebt moogt ge in uw terminal dit eens intypen en geef de uitkomst hier eens:
ping www.google.nl

Verder zou ik u willen aanraden om de nieuwste versie Edgy Eft of de meer stabiele versie Dapper Drake af te halen.
Ondertussen loopt de opvolger Feisty Fawn al bijna naar zijn finale versie toe en is hier bijna niemand die nog met Breezy Badger werkt.
Dat maakt 't voor ons wat makkelijker om u te helpen vermits de menu's en instellingen anders liggen.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

PieterCornelissen

  • Gast
Half uurtje internet
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/19, 18:11:48 »
Google had ik al gepingd en gaf geen resultaat. En de laatste update van Breezy (NB Breezy wordt nog ondersteund!) kostte me al mijn verbinding, dus de update naar Dapper lijkt me al helemaal een goed idee.
 Zijn er meer  mensen die evaring hebben met ubuntu en het upc-routertje?

Azalin

  • Gast
Half uurtje internet
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/19, 23:11:53 »
Lijkt me meer aan je netwerk instellingen op je PC dan aan je router te liggen. Waar ik een tijdje terug last van had was dat het ip adres van mijn router was veranderd (had ik zelf gedaan omdat ik wat veranderingen in het netwerk moest aanbrengen) maar dhcp gaf mij steeds het verkeerde IP ... bleek dat ik toen ik de router en de modem uit smeet, de router en modem weer aan deed en het volgende deed
ifdown eth0
ifup eth0

toen kreeg ik wel het goeie ip ... maar het kunnen ook de drivers van je kaart zijn. Doe eens dmesg in een terminal en kijk of je daar error meldingen mbt je kaart krijgt, check lspci in een terminal om te zien of je kaart wel goed herkent wordt en plak eventueel de output eens hier... verder kijk eens in /etc/network/interfaces en plaats eventueel de inhoud hier eens...

Offline wutnubu

  • Lid
Half uurtje internet
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/20, 08:24:29 »
Ik moet hier zorgen (ik heb ook chello) dat het MAC adres dat bij de eerste installatie aanwezig was op de netwerkkaart van die computer als MAC adres in de router staat. Ook al is die PC reeds lang verdwenen, het MAC adres is nog steeds hetzelfde gebleven.

Dus aansluiten met een computer.
Het MAC adres van die computer bepalen met ipconfig (linux) en ifconfig (windows)
Dan de computers op de router zetten
Dan de handleiding van de router erbij pakken.
inloggen op de router en het MAC adres invullen/aanpassen.

Succes

Aline

  • Gast
Half uurtje internet
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/20, 08:58:07 »
Citaat van: w.hellinga
Het MAC adres van die computer bepalen met ipconfig (linux) en ifconfig (windows)
Andersom: ifconfig voor Linux, ipconfig voor Windows.

PieterCornelissen

  • Gast
Half uurtje internet
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/24, 21:26:49 »
Aline en w.hellinga, bedankt voor jullie commentaar. Het probleem lijkt min of meer opgelost nu. Het was waarschinlijk een IP conflict.  Door het vaste IP adres en het subnetmask in de netwerkkaart 1 cijfer (en niet meer dan dat;  gevonden door trial en heel veel error)  te wijzigen ten opzichte  van die gegevens op de andere (Winows XP) machine blijkt alles nu wel te werken. Ik vermoed dat de router automatisch een static IP heeft toegekend aan de XP machine. Ik heb op mijn computer helemaal niets gemerkt van problemen met het mac-adres en de computer van huisgenote is inmiddeld gewijzigd en die draait nu ook goed. Ik heb voor de zekerheid wel het mac adres van haar oude computer genoteerd.

PieterCornelissen

  • Gast
Half uurtje internet
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/02, 15:06:27 »
Nog even een aanvulling; de router is te bereiken en te configureren vanuit ubuntu (gewoon adres van de router in de adresbalk van firefox zetten). Omdat ik mijn LAN deel met een Windows-XP machine heb ik forse problemen gehad met de router. Het bleek dat ZoneAlarm aanstond op de XP machine en vrijwel alle informatie van de router weigerde alsmede het opnemen van de router in de 'trusted zone'.  Na heel veel proberen (en zoveel weet ik niet van XP) bleek de enige oplossing die werkte uitschakelen van ZoneAlarm.

Offline wutnubu

  • Lid
Half uurtje internet
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/03, 06:41:49 »
Citaat van: PieterCornelissen
Nog even een aanvulling; de router is te bereiken en te configureren vanuit ubuntu (gewoon adres van de router in de adresbalk van firefox zetten). Omdat ik mijn LAN deel met een Windows-XP machine heb ik forse problemen gehad met de router. Het bleek dat ZoneAlarm aanstond op de XP machine en vrijwel alle informatie van de router weigerde alsmede het opnemen van de router in de 'trusted zone'.  Na heel veel proberen (en zoveel weet ik niet van XP) bleek de enige oplossing die werkte uitschakelen van ZoneAlarm.
Had ik dus ook in een grijs verleden, toen besloot ik naar Linux over te stappen...