Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu op 2e schijf  (gelezen 9438 keer)

Offline Hmenger

  • Lid
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #25 Gepost op: 2008/09/28, 01:46:53 »
Excuus, het bericht hierboven is tot stand gekomen met plakken en knippen in een te klein venster. Het is nogal "verknipt" geraakt. Ik hoop dat het toch duidelijk is.

ubuntu op 2e schijf
« Reactie #26 Gepost op: 2008/09/28, 02:26:38 »
Ik zie zo ook even door de bomen het bos niet meer. Heb je hier: http://grubconf.sourceforge.net/ iets aan misschien? Het is een grafische grub configuratie tool.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

kalekophagenees

  • Gast
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #27 Gepost op: 2008/09/28, 10:04:05 »
Nou de stap is daar nu eindelijk naar veel twijfels Ubuntu op me desktop geinstalleerd. Wel nog even in een dualboot naast Windows vista 64 bits ultimate op zijn eigen harddisk van 200gb en ik moet eerlijk zeggen mij bevalt het wel. Het is eventjes zoeken maar alles effuh in het koppie slaan en dan vind ik het wel.

Geen problemen bij een dualboot creeren doet Ubuntu zelf en netjes word het grub gebeuren aan gepast met extra keuze,s, vista starte ook gewoon op dus voorlopig effuh een dualboot totdat de volgende terleurstelling van MS er aan komt.

Ook heel erg lekker is dat me alice verbinding onder windows net 17mb download haald en onder Pan een kleine 20 tot 30gb download, al weer een reden om met ubuntu bezig te blijven.

Dankzij jullie hier weet ik ook weer hoe ik me eigen proggies onder linux kan installeren en Wine is ook een hele uitkomst voor sommige proggies.

Groeten KKH

Offline vanadium

  • Lid
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #28 Gepost op: 2008/09/28, 11:30:38 »
Zo zit het bij mij op mijn oude desktop in elkaar. Zowel Windows ME als Linux staan op de tweede schijf, niet op de eerste schijf vanwaar het booten gebeurt.

vanadium@desktop:/boot/grub$ sudo fdisk -l
[sudo] password for vanadium:

Schijf /dev/sda: 122.9 GB, 122942324736 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 14946 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x0c0e0c0d

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1       14946   120053713+  83  Linux

Schijf /dev/sdb: 40.0 GB, 40027029504 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 4866 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x3f7ab520

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdb1   *           1         837     6723171    b  W95 FAT32
/dev/sdb2             841        4866    32338845    f  W95 Uitgeb. (LBA)
/dev/sdb5             841         961      971901   82  Linux wisselgeheugen
/dev/sdb6             962        2249    10345828+  83  Linux
/dev/sdb7            2250        4866    21021021   83  Linux
Op de "oude" kleinere schijf, die ook de primaire schijf is, staat nu nog enkel één ext3 partitie die voor dataopslag gebruikt is.

Op de grotere schijf staat een primaire partitie voor een nog actieve Windows ME, en in een extended partition staat de Linux installatie met root, aparte home en swap.

Hier volgen de regels in Grub die toelaten ofwel Linux ofwel Windows te starten. De vroegere lijnen voor Windows XP die ooit op de primaire schijf heeft gestaan, zijn ook nog te zien:

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/hda1
#title Microsoft Windows XP Professional
#root (hd0,0)
#savedefault
#makeactive
#chainloader +1


# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/hdb1
title Windows 95/98/Me
root (hd1,0)
savedefault
makeactive
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
chainloader +1
Je merkt het trukje met "map" dat dient om Windows ME wijs te maken dat hij op de eerste HD staat, niet op de tweede.

Dit is allemaal automatisch gebeurd: ik zat een week op Ubuntu toen ik ook Ubuntu op de desktop heb gezet. Ik weet niet waarom dit draadje zo lang moet aanslepen, maar het punt is dat je heel eenvoudig als beginneling Ubuntu op de tweede harde schijf kan hebben (en een OS die dat eigenlijk niet ondersteunt ook).

Offline Hmenger

  • Lid
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #29 Gepost op: 2008/09/29, 00:05:56 »
Jaaaa, gelukt!
Bedankt Prikkebeen2, ik heb jouw tip bestudeerd, maar daarmee ben ik niet veel verder gekomen.
Vanadium, ik heb er enige tijd naar moeten kijken, maar jij hebt (vrijwel) dezelfde configuratie als ik. Ik heb dus gewoon de laatste alinea van jouw tekst, vanaf
"Title Windows 98" t/m "+1" in GRUB gekopieerd en nu start W98 keurig op vanuit GRUB. De uitleg is mij een raadsel: "Windows dat moet worden wijsgemaakt dat het op de eerste HD staat" - hoe verzin je het. Maar het werkt!
Beankt voor jullie hulp.

jol

  • Gast
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #30 Gepost op: 2008/09/30, 00:18:53 »
Citaat van: Hmenger
Nu heb ik ook nog een vraag.
Ik heb uit mijn oude desktop de harde schijf overgezet in mijn "nieuwe" pc (als primary slave, naast de eerste harde schijf die de primary master is). Op die oude harddisk draaide Windows 98.
De installatie was geen enkel probleem: ik kan vanuit Ubuntu die tweede harde schijf probleemloos benaderen. Ik kan ook in het BIOS die tweede HD als opstartschijf markeren en dan start niet Ubuntu, maar Windows 98 op.
Die windowsstart via het BIOS is echter omslachtig, dus ik wil graag Windows vanuit GRUB kunnen opstarten. De instructie daarvoor heb ik gevonden bij "installatie - tips en trucs". Maar daar staat de instructie voor een iets andere configuratie vermeld, namelijk met Windows als eerst op te starten besturingssysteem. Ik heb de instructie in Grub dus iets anders geformuleerd, nu staat er het volgende:
Als ik nu mijn pc opstart (met hdd 0 als bootoptie ingesteld in het BIOS), krijg ik netjes GRUB in beeld met daarin Ubuntu 8.04 ...  als eerste optie vermeld en vervolgens ook Windows 98. Maar als ik kies voor W98, sluit de pc af en begint opnieuw op te starten. Maar WNu heb ik ook nog een vraag.
Ik heb uit mijn oude desktop de harde schijf overgezet in mijn "nieuwe" pc (als primary slave, naast de eerste harde schijf die de primary master is). Op die oude harddisk draaide Windows 98.
De installatie was geen enkel probleem: ik kan vanuit Ubuntu die tweede harde schijf probleemloos benaderen. Ik kan ook in het BIOS die tweede HD als opstartschijf markeren en dan start niet Ubuntu, maar Windows 98 op.
Die windowsstart via het BIOS is echter omslachtig, dus ik wil graag Windows vanuit GRUB kunnen opstarten. De instructie daarvoor heb ik gevonden bij "installatie - tips en trucs". Maar daar staat de instructie voor een iets andere configuratie vermeld, namelijk met Windows als eerst op te starten besturingssysteem. Ik heb de instructie in Grub dus iets anders geformuleerd, nu staat er het volgende:

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
title      Other operating systems:
root

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/hdb1

title          Microsoft Windows 98
root           (hd1,0)
savedefault
makeactive
chainloader       +1

Als ik nu mijn pc opstart (met hdd 0 als bootoptie ingesteld in het BIOS), krijg ik netjes GRUB in beeld met daarin Ubuntu 8.04 ...  als eerste optie vermeld en vervolgens als laatste optie Windows 98. Maar als ik kies voor W98, sluit de pc af en begint opnieuw op te starten, W98 start dus niet op.
Ik heb ook nog met GParted gekeken op welke partitie W98 precies staat en die staat vermeld als sdb1.
Ik vermoed dat de formule in GRUB toch niet juist is. Wie kan mij helpen?
Harm.
Misschien heb je hier iets aan ;)

http://apcmag.com/how_to_dual_boot_linux_and_windows_xp_linux_installed_first.htm

of

http://neosmart.net/wiki/display/EBCD/Ubuntu

Offline vanadium

  • Lid
ubuntu op 2e schijf
« Reactie #31 Gepost op: 2008/09/30, 12:53:07 »
Ik had begrepen dat dit ondertussen opgelost was ;)