Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] software om website te bewerken  (gelezen 2477 keer)

[opgelost] software om website te bewerken
« Gepost op: 2010/10/07, 09:47:10 »
ik ben op zoek naar eenvoudige software waarmee je een website direct online kunt bewerken. Voor Windows (bah) kan dat met bijvoorbeeld Macromedia Contribute, maar ik wil het gewoon kunnen doen met Linux software.

Ik stel me dus voor dat je in het pakket wat inloggegevens van de website invult, waarna de website wordt getoond en je pagina's kunt bewerken en direct kunt uploaden. Ik zit niet te wachten op software waarvoor ik allerlei extra pakketjes moet installeren (mysql, apache enz.).

Wie weet waarmee ik het eenvoudigst mijn websites kan editen?

« Laatst bewerkt op: 2010/10/08, 10:08:23 door pahendriks »

Offline HarzG

  • Lid
Re: software om website te bewerken
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/07, 15:02:43 »
Helaas is Quanta+ nog niet in een KDE4* versie beschikbaar. Er ontstaan dus conflicten met afhankelijkheden als je Quanta+ gaat installeren. De "rest" van je systeem installeert namelijk standaard KDE4*-pakketten. Wanneer er een KDE4*-versie komt, kan ik niet beoordelen.
Omdat deze situatie al meer dan anderhalf jaar zo is, kan alleen iemand die accepteert dat er "gedoe" is met Quanta+ nog gebruik maken van Quanta+.
Voorbeeld: als je zoiets als digiKam of andere KDE-applicaties installeert, worden er ook bibliotheken en taalmodules geïnstalleerd in de KDE4*-versie. Quanta+ heeft de KDE3.5-versies nodig om NL te kunnen verschijnen. ... ik heb tot ca. een jaar geleden met een paar trucjes Quanta+ in KDE4* gebruikt.
De laatste stand over Quanta+ staat hier.

Alternativen voor een HTML-editor zijn KompoZer en Bluefish (beiden kan je pas installeren nadat je de "universe"-sources geactiveerd hebt).

Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: software om website te bewerken
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/07, 17:23:30 »
Verbind je via FTP? Locaties > Verbinden met Server > Gegevens invullen.
Nu opent zich het mapje, waar de pagina's staan. Je kunt ze bewerken alsof ze op je computer staan met het programma dat je wilt.

Re: software om website te bewerken
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/07, 20:10:10 »
@HarzG: Universe staat standaard aan sinds 9.04

En Kompozer is inderdaad een hele goede.

@Buzzin: Als je in GNOME DigiKam installeert, dan komen language-pack-kde-nl en kde-l10n-nl niet mee hoor. En troweuns, tuurlijk werkt DigiKam gewoon want DigiKam is namelijk wel KDE4.
En package management verschilt wel op Ubuntu en Kubuntu. KPackageKit is op dit moment de standaard in Kubuntu. packagekit is het backend. Adept, welke tot Kubuntu 9.04 standaard was en voor mij en vele anderen nog steeds beter dan KPackageKit, is wel op apt gebaseerd. Dus daar zit wel verschil tussen met Ubuntu.
Maar dan nog, DigiKam is KDE 4.

[opgelost] software om website te bewerken
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/08, 10:07:44 »
Heren bedankt voor de input. Ik ga met compoZer aan de gang.

Ik heb nu ook wel door dat het handiger is om je complete website te downloaden, die te bewerken en dan als het allemaal goed werkt, weer uploaden.


Re: [opgelost] software om website te bewerken
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/08, 10:27:10 »
Citaat
Ik heb nu ook wel door dat het handiger is om je complete website te downloaden, die te bewerken en dan als het allemaal goed werkt, weer uploaden.

Normaal gezien heb je die zelf gemaakte website lokaal op je eigen pc staan, daar kan je dan voor een bepaalde pagina alles aanpassen en daarna enkel die bewuste pagina uploaden naar je online-webstek, daar wordt dan de 'oude' pagina overschreven door die vernieuwde.

Het is dus niet nodig om de gehele website telkens te downloaden (die blijft normaal altijd op je eigen pc staan voor onderhoud/veranderingen) en terug te uploaden als je aan bepaalde pagina's veranderingen hebt aangebracht, je upload enkel die bewuste 'aangepaste' pagina('s). Zo doe ik het in ieder geval.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/10/08, 10:29:02 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: [opgelost] software om website te bewerken
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/08, 10:35:34 »
Citaat
Ik heb nu ook wel door dat het handiger is om je complete website te downloaden, die te bewerken en dan als het allemaal goed werkt, weer uploaden.

Normaal gezien heb je die zelf gemaakte website lokaal op je eigen pc staan, daar kan je dan voor een bepaalde pagina alles aanpassen en daarna enkel die bewuste pagina uploaden naar je online-webstek, daar wordt dan de 'oude' pagina overschreven door die vernieuwde.

Het is dus niet nodig om de gehele website telkens te downloaden (die blijft normaal altijd op je eigen pc staan voor onderhoud/veranderingen) en terug te uploaden als je aan bepaalde pagina's veranderingen hebt aangebracht, je upload enkel die bewuste 'aangepaste' pagina('s). Zo doe ik het in ieder geval.  ;)

Ja dat lijkt me de geijkte methode, heb je meteen een goede backup (die natuurlijk ook weer gebackuped wordt!).

Re: [opgelost] software om website te bewerken
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/08, 11:32:22 »
Mijn webstek beheer ik ook met Kompozer.
Al de paginas heb ik in mijn Dropbox map staan, hierdoor kan ik dus vanuit al mijn pc's mijn website aanpassen en heb ik ook een goede backup (bij Dropbox).
Als je de aanpassingen hebt gedaan, gewoon saven en daarna uploaden en klaar is kees.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: [opgelost] software om website te bewerken
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/08, 20:16:05 »
@vistaus: Ik bedoelde de achterliggende backend....dat werkt toch allemaal gewoon via dpkg? (of heb ik me nu al jaren van iets verkeerd overtuigd?)
Zelf gebruik ik bijna nooit de gui tools voor packages....dus zelf weinig ervaring mee

Nee, packagekit gebruikt geen dpkg. www.packagekit.org

Offline HarzG

  • Lid
Re: [opgelost] software om website te bewerken
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/08, 22:11:58 »
Mijne dames   ;)

het ging mij om het feit dat Ubuntu bij Qt/KDE applicaties standaard de versies van KDE4* gebruikt en Quanta+ nog steeds met KDE3.5 werkt.
Zodra je 1 KDE-programma geïnstalleerd hebt, worden bepaalde bestanden zoals taalmodules standaard in de KDE4*-versie gebruikt.
Heb je ernaast KDE3.5-programma's op je systeem, dan zijn er 2 opties:
a. voor KDE3.5(delen) word door apt voorgesteld  om de KDE3.5*-delen te verwijderen (er zijn tenslotte nieuwere KDE4*-versies beschikbaar) of
b. er wordt door apt/dpkg gemeld "dat kanniknie oplosse voor je makker".
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: [opgelost] software om website te bewerken
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/08, 22:39:33 »
@HarzG: a. is niet waar. Ik heb hier KBabel draaien welke KDE 3.5 is, maar ik hoor geen klachten van Adept, Synaptic, KPackageKit, dpkg en apt. En ik draai Kubuntu, dus volledig KDE 4. Dus wat jij zegt bij a. is niet waar.

Offline HarzG

  • Lid
Re: [opgelost] software om website te bewerken
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/09, 11:36:42 »
@HarzG: a. is niet waar.
Maar ik zie hier gewoon staan, dat KBabel alleen voor oudere versies (Dapper, Hardy) wordt aangeboden. Dus als een normale user KBabel of een andere KDE3.5-applicatie wil installeren en men heeft alleen de officieel geadviseerde sources "aan", dan kom je die volgens mij niet tegen als "beschikbaar". Iemand die een KDE4-Ubuntu-systeem heeft geïnstalleerd, krijgt alleen pakketten aangeboden die bij KDE4 passen.
Dat sommigen wel met KDE3.5-applicaties te werken, doet daar niets aan af.
Ik heb dus hier gelezen dat Buzzin en Vistaus met KDE3.5-applicaties kunnen werken (in een NL-taalversie?).

Maar ok, de vraag van pahendriks ging over een geschikte HTML-editor en die is opgelost.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: [opgelost] software om website te bewerken
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/10, 22:09:17 »
Ow zo, ja dat klopt wel ja. Ik installeer namelijk de Hardy-versie met de hand op nieuwere Kubuntu's.
Hoewel Lokalize sinds KDE 4.5 eindelijk werkbaar is, maar hij kan alleen maar .po aan, das dan weer jammer. Ik gebruik dan ook Lokalize voor .po en de rest vertaal ik met KBabel.
Maar goed, als ik KBabel zo met de hand installeer, dan krijg ik verder geen conflicten. Het installeert gewoon als ieder ander los .deb-bestand.

Ik gebruik inderdaad al KDE 4 sinds Kubuntu 8.04 (de KDE 4 Remix) en het wordt alleen maar beter en beter :) Op Lokalize na dan. Dat is dan ook het enige 3.5-programma wat ik draai, in NL wel te verstaan.

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: [opgelost] software om website te bewerken
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/11, 12:08:00 »
Anders kan je FireBug eens proberen staat gewoon in het software centrum en is een ad-on voor ff

Firebug integrates with Iceweasel/Firefox to put a wealth of web development tools at your fingertips while you browse. You can edit, debug, and monitor CSS, HTML, and JavaScript live in any web page.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........