Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Permanent koppelen mediaspeler  (gelezen 2501 keer)

Offline Casper71

  • Lid
[OPGELOST] Permanent koppelen mediaspeler
« Gepost op: 2009/05/09, 13:26:22 »
Hallo,

ik draai sinds een tijdje Ubuntu 8.10 op mijn laptop en heb in m'n draadloze netwerk een mediaspeler (popcorn hour A-110, met interne harde schijf). De harde schijf van de mediaspeler zou ik graag automatisch in Nautilus zichtbaar hebben. Ik begrijp dat dit 'mounten' heet en heb al aardig wat gezocht, maar kom er (nog) niet uit.

Nu moet ik iedere keer de volgende route volgen: Locaties -> Netwerk -> Windows Netwerk -> BootsRoots (dit is de naam van de werkgroep) -> PCH-A110 (dit is de samba-naam van de mediaspeler) -> Share (de naam van de map waarin audio en video staan). Vervolgens is de schijf wel zichtbaar in de lijst onder 'Locaties' (als 'share op pch-a110'), maar als ik herstart kan ik opnieuw beginnen... (Ik snap overigens niet waarom Ubuntu spreekt van een 'windows netwerk', want er is op beide apparaten geen windows te bekennen...)
Wat ik eigenlijk dus wil is dat ik na opstarten van Ubuntu in Nautilus direct naar 'share op pch-a110' kan, of iets vergelijkbaars.

Nog wat informatie: Op de mediaspeler staat Samba aan, FTP en NFS staan uit. De mediaspeler heeft als adres 192.168.1.100 (en staat 24/7 aan). De schijf op de speler is EXT3 geformatteerd. De router is een linksys wrt54g2, zowel laptop als netwerkspeler zijn draadloos met de router verbonden.

Ik heb al gelezen over mount en fstab, maar kom er niet goed uit. In windows kon dit eenvoudig vanuit de verkenner, waarna ik een drive-letter aan de map op de mediaspeler kon toekennen, maar hoe doe ik dit (vergelijkbaar) in Ubuntu?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/09, 13:56:44 door Casper71 »

Re: Permanent koppelen mediaspeler
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/09, 13:31:07 »
Welkom, Casper :)

Om even wat uit te leggen:

Citaat
(Ik snap overigens niet waarom Ubuntu spreekt van een 'windows netwerk', want er is op beide apparaten geen windows te bekennen...)
Windows maakt gebruikt van SMB. Dit netwerkprotocol wordt gebruikt door Windows om computers enzo te delen over een netwerk. Een opensource implementatie van dit protocol is Samba. Aangezien heel veel mensen Windows gebruiken, is het logisch dat jouw PopcornHour gebruikmaakt van Samba. Ook Linux-gebruikers kunnen er dan op met Samba.

Als je eens het volgende doet (Ik zit nu zelf even niet op GNOME, dus het kan ietsje verschillen): "Locaties -> Nieuwe netwerkverbinding" iets in die trend. Vervolgens vul je daar alle info in voor een SMB-verbinding. Als het goed is, zal er dan een permanente share verschijnen. Voeg hem toe aan je bladwijzers!


Offline Casper71

  • Lid
Re: Permanent koppelen mediaspeler
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/09, 13:55:51 »


Als je eens het volgende doet (Ik zit nu zelf even niet op GNOME, dus het kan ietsje verschillen): "Locaties -> Nieuwe netwerkverbinding" iets in die trend. Vervolgens vul je daar alle info in voor een SMB-verbinding. Als het goed is, zal er dan een permanente share verschijnen. Voeg hem toe aan je bladwijzers!



Auw, ik wist niet dat het zo simpel was  :-[ Ik moest even spelen met adres, gebruikersnaam en wachtwoord, maar heb het nu aan de praat. Super bedankt Cumulus007!

Re: [OPGELOST] Permanent koppelen mediaspeler
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/09, 14:13:19 »
Graag gedaan :) Voeg even [OPGELOST] toe aan de titel, dan is het duidelijk dat het topic is opgelost ;)