Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: complete backup  (gelezen 2283 keer)

Offline Eller

  • Lid
complete backup
« Gepost op: 2013/12/01, 21:26:22 »
Onder Windows gebruik ik al "tig" jaar Norton Ghost. Daarmee zet ik bij crash in circa 15 minuten de hele C: schijf met besturingssysteem en programma;s in één keer terug.
Daardoor kun je wat brutaler experimenteren, zolang je maar maandelijks een verse backup maakt.

Is er een soortgelijk programma voor Linux Xcfe (Xubuntu) ?
'k Zie je weer...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: complete backup
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/01, 21:51:48 »
Norton Ghost biedt, als ik het wel heb, ook de mogelijkheid om schijfkopieën te maken en terug te zetten met behulp van een Live-CD. Die kun je vermoedelijk ook gebruiken voor je Linuxpartities.

Zelf gebruikte ik daarvoor wel eens een Live-CD van Acronis True Image. Werkte prima voor Linuxpartities, want het besturingssysteem op de "reddings"-CD.... is zelf ook een Linux.   :)

*Binnen* Linux heb je programma's als Clonezilla. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, moet ik zeggen.


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: complete backup
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/01, 22:06:59 »
partimage is ook zo een programma, om een backup te maken van een partitie.
Mijn ervaring hiermee is, dat een verse installatie net zo lang duurt.
Wel heb ik voor een verse installatie een scriptje, dat alle door mij gewenste software installeert .......
Dat scriptje is simpel en eenvoudig zelf te maken en aan te passen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.


Offline jan11000

  • Lid
Re: complete backup
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/01, 22:13:31 »
Norton ghost en vergelijkbare programma's gebruiken 2 methodes om te kopieren.
1. bit by bit, dan kijk het kopier programma niet wat op de hd staat(dus ntfs of ext4 of fat32, etc), maar kopiereerd elke 0 en 1 op de hd, dus of dit linux of windows of bsd is maakt niks uit.
2. kopieren en dat de kopier software wel naar de file systeem kijkt, kijk goed of je linux(of andere) ondersteund wordt.

Kopieren kun je ook met,
clonezilla(gratis)
parted magic

Met norton ghost gaat dit natuurlijk ook.

Offline aartje

  • Lid
Re: complete backup
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/01, 22:54:09 »
Clonezilla werkt prima. Je kan kiezen voor de hele schijf naar een externe schijf.
Ik doe echter alleen systeemschijven (en home-partitie(s)) De data doe ik af en toe
apart op een DVD (behalve films ed. die backup ik nooit)
Als je met Clonezilla backupt (alleen de gebruikte diskblokken worden, gecompressed)
gebackupt en niet alle partities neemt, wordt echter wel de hele layout van je disk
ook gebackupt.

@ron , met partimage kan je , zover ik weet, geen ext4-filesystemen backuppen.

Clonezilla maakt gebruik van partclone en die kan dat wel.

Offline urtus

  • Lid
Re: complete backup
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/02, 14:05:27 »
partimage is ook zo een programma, om een backup te maken van een partitie.
Mijn ervaring hiermee is, dat een verse installatie net zo lang duurt.
Wel heb ik voor een verse installatie een scriptje, dat alle door mij gewenste software installeert .......
Dat scriptje is simpel en eenvoudig zelf te maken en aan te passen.

Hoi Ron,
Heb je wellicht een aanzet voor een dergelijk script?
Groet,
Richard

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: complete backup
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/02, 14:20:47 »
partimage is ook zo een programma, om een backup te maken van een partitie.
Mijn ervaring hiermee is, dat een verse installatie net zo lang duurt.
Wel heb ik voor een verse installatie een scriptje, dat alle door mij gewenste software installeert .......
Dat scriptje is simpel en eenvoudig zelf te maken en aan te passen.

Hoi Ron,
Heb je wellicht een aanzet voor een dergelijk script?
Groet,
Richard
Scriptjes van Ron kun je volledig vertrouwen. Maar in andere gevallen, *in zijn algemeenheid* dus, wil je daar erg voorzichtig mee zijn. Met scriptjes verlies je namelijk al snel het overzicht op wat je eigenlijk allemaal aan het installeren bent....

Ik heb daarom een reeks "direct-doen-lijstjes" gepubliceerd, waarin je wel het overzicht hebt en houdt. Voor Xubuntu vind je dat lijstje hier: https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: complete backup
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/02, 14:34:09 »
Hier een eenvoudige versie, het commentaar staat er onder:
#!/bin/bash
sudo apt-get update
sudo apt-get -y dist-upgrade
sudo apt-get -y install minitube freetuxtv bleachbit gdebi synaptic
sudo apt-get -y purge gnomine quadrapassel gnome-sudoku leafpad onboard orage xchat-common abiword
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get clean
Regel 1: Dit geeft aan, dat het een bash script is.
Regel 2 en 3: eerst alles up-to-date maken, voor we verder gaan.
Regel 4: programma's installeren.
Regel 5: overbodige programma's verwijderen
Regel 6: ongebruikte restanten ook verwijderen
Regel 7: cache (DEB) bestanden verwijderen
Waar na apt-get een y staat, wordt aangenomen dat er toestemming is, dit is bij het verwijderen (purge en autoremove) gevaarlijker, dus dat wil ik kunnen controleren.
Deze file heb ik opgeslagen als /home/ron/bin/installatie, de map is aangemaakt en staat na de eerste reboot dan ook in het pad, zodat ik alle bash scripts die ik heb kan starten (wel uitvoerbaar maken !), zonder de locatie op te geven.
Dit worden dan eigenlijk simpele commando's.

Heb je hier iets aan?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Eller

  • Lid
Re: complete backup
« Reactie #9 Gepost op: 2013/12/02, 17:29:12 »
vele wegen die naar Rome leiden! Maar...
Pjotr: Jouw direct-doen-lijstje was in feite de aanleiding tot de vraag, want als je als beginnend Linux-gebruiker
door de hele lijst heen bent, dan wil je die aanpassingen niet graag weer opnieuw doen.
Om die reden is werken met een script, of enkele scripts wel mogelijk, maar niet handig, want er komen nogal wat regeltjes aan te pas!
Jouw bevinding om Acronis Live-CD  te ebruiken, komt net effe te laat. Ik had hem op een rewritable, maar wiste die voor een test met mini-iso voor een SeniorWeb-forummer.
Toch is het een waardevolle tip, want Anton 2 sloot er op aan met de melding dat Ghost 8 het ook deed en die heb ik nog een een CD (Hirens'BootCD?) staan. Dat ga ik dus eerst uittesten.
De scriptjes van Ron sla ik op om te leren daarmee om te gaan, daarbij de waarschuwing voor scripts van onbekenden in nota genomen.
Ik meld terug als Ghost 8 het deed

Clonezilla valt, mijns inziens, af, want die heeft eerst een besturingssysteem nodig alvorens te kunnen draaien.
Acronis en Ghost nemen hun eigen "pre-environnement"besturing mee.
'k Zie je weer...

Offline koos4401

  • Lid
Re: complete backup
« Reactie #10 Gepost op: 2013/12/02, 18:44:21 »
Citaat
Clonezilla valt, mijns inziens, af, want die heeft eerst een besturingssysteem nodig alvorens te kunnen draaien.
Nee, er is een iso van Clonezilla te downloaden. Die werkt voortreffelijk.
Tip: Redo doet hetzelfde en heeft hetzelfde onder de motorkap, maar oogt en is gebruiksvriendelijker.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline jan11000

  • Lid
Re: complete backup
« Reactie #11 Gepost op: 2013/12/02, 19:28:54 »
Clonezilla start vanaf een bootcd, en dan kun je backuppen of terugzetten.

Offline Eller

  • Lid
Re: complete backup
« Reactie #12 Gepost op: 2013/12/02, 21:49:27 »
Ghost bleek jonger en wilde niet werken. Had wel nog een oude (2003), maar besloot om te kiezen tussen Redo of clonezilla. Afgaande op Koos is het Redo geworden, die de nu aanwezige installatie en swap beide in 15 minuten op stick zette. Inderdaad zonder toeters en bellen.
Eigenlijk moet je hem nu plat jagen en kijken of het ook werkt, maar,,..

En tóch.. Als je nu doorgaat met nieuwe aanpassingen uit Pjotr's aanbevelingen, dan moet je de zekerheid hebben dat je bouwen kunt op je backup...
Okee, platjagen die handel. XP-stripped installatie CD er in (of welke andere install ook) en de partities verwijderen.
Alles leeg gooien en dan starten vanaf Redo-CD

Ik laat het je weten!

Ist-ie weer. 9,2 minuten had-ie nodig vanaf een lege hd (60Gb) zonder enige indeling, terug naar mijn Xubuntu.
Zeker weten dat het mijn eigen aangepaste versie was, want ik houd namelijk niet van achtergronden en ik heb totaal 4 pictogrammetjes, waarvan een nog de prullenbak.
Een pictogram om meteen naar het forum te gaan, een naar Krusader (double-filemanager) en een naar Teamviewer.
9 minuten, maar wat belangrijker is: Ik kan er op vertrouwen dat ik een "herstelpunt" heb.

topic OPGELOST
« Laatst bewerkt op: 2013/12/02, 22:47:40 door Eller »
'k Zie je weer...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: complete backup
« Reactie #13 Gepost op: 2013/12/02, 23:41:08 »
[OffTopic]
Eller, heb je iets aan dit:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/xubuntu1204
[/OffTopic]
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline koos4401

  • Lid
Re: complete backup
« Reactie #14 Gepost op: 2013/12/03, 12:36:55 »
Fijn dat het is gegaan zoals jij wilde. Bedankt voor de feed-back.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Eller

  • Lid
Re: complete backup
« Reactie #15 Gepost op: 2013/12/03, 17:07:16 »
@Ron
Of ik iets heb aan de community link. Ongetwijfeld, maar ik kan maar één ding tegelijk...
Ik heb hem gebookmarkt en ga er later opnieuw in snuffelen, maar eerst de zaak verder stroomlijnen volgens de direct-doen lijst.
'k Zie je weer...