Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: belastingaangifte 2013 doen vanuit Ubuntu of Linux Mint  (gelezen 12717 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: belastingaangifte 2013 doen vanuit Ubuntu of Linux Mint
« Gepost op: 2014/02/19, 10:59:55 »
Zoals elk jaar, heb ik m'n instructie voor de belastingaangifte weer bijgewerkt. Dit keer voor de aangifte inkomstenbelasting 2013:
https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-In-Nederland-belastingaangifte-doen-vanuit-Linux
(punt 16, rechterkolom)

Met dit keer een extra waarschuwing voor de "package": kies beslist de "gz" en niet de "package", zeker als je een versleuteld systeem hebt. Want die zorgt voor problemen: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=83388.0

Re: Tip: belastingaangifte 2013 doen vanuit Ubuntu of Linux Mint
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/19, 11:18:50 »
Dank je wel! Gaan we zeker gebruiken!

(Toch wel jammer dat de autopackage niet zomaar te gebruiken is.)
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: belastingaangifte 2013 doen vanuit Ubuntu of Linux Mint
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/22, 12:48:42 »
Op vraag.ubuntu-nl.org las ik dat iemand met succes de handleiding heeft gebruikt voor het belastingaangifteprogramma 2013 van steunpunt-almere:

Belastingaangifte 2013 via Ubuntu – Xubuntu – Mint
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jaap59

  • Lid
Re: Tip: belastingaangifte 2013 doen vanuit Ubuntu of Linux Mint
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/22, 17:38:00 »
werkt het ook vanuit Kubuntu 64 bits? Heb al diverse zaken geprobeerd, bv. met alien omgezet naar een .deb, maar na installeren gebeurd er niets :-(

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: belastingaangifte 2013 doen vanuit Ubuntu of Linux Mint
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/22, 19:33:57 »
werkt het ook vanuit Kubuntu 64 bits? Heb al diverse zaken geprobeerd, bv. met alien omgezet naar een .deb, maar na installeren gebeurd er niets :-(
Mijn handleiding gaat uit van de gz, en dan installeer je feitelijk niets. Je draait het progje direct. Geen deb voor nodig dus. Zou ook in Kubuntu (64-bits en 32-bits) meteen moeten werken.  :)

Offline lariek

  • Lid
Re: Tip: belastingaangifte 2013 doen vanuit Ubuntu of Linux Mint
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/23, 09:40:58 »
Bedankt Pjotr, voor uw belastingaangiftetip.
Trouwens ook nog voor alle andere tips en trucs !

Re: Tip: belastingaangifte 2013 doen vanuit Ubuntu of Linux Mint
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/02, 14:14:16 »
Hoe kan ik het programma later weer opstarten ?
Ik zie het namelijk nergens terug in Unity / dashboard.
You gotta be hungry !

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: belastingaangifte 2013 doen vanuit Ubuntu of Linux Mint
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/02, 14:47:23 »
Hoe kan ik het programma later weer opstarten ?
Ik zie het namelijk nergens terug in Unity / dashboard.
Met dezelfde terminaltoverspreuk als bij de eerste keer.  :)

Dus (kopieer en plak):
cd ~/ib2013/bin && ./ib2013ux -Lib2013
Druk op Enter.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/02, 15:03:56 door Pjotr »

Re: Tip: belastingaangifte 2013 doen vanuit Ubuntu of Linux Mint
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/02, 16:07:59 »
Hoe kan ik het programma later weer opstarten ?
Ik zie het namelijk nergens terug in Unity / dashboard.


Je kan een entry maken (met gedit o.i.d.) voor Unity.

Dit bestandje komt te staan in /home/xxxxxx/.local/share/applications

[Desktop Entry]
Comment=ib2013_linux
MimeType=application/x-ibv2013;
NoDisplay=false
Name=Aangifte inkomstenbelasting 2013
Encoding=UTF-8
Exec=/home/xxxxxxx/ib2013/bin/ib2013ux   -L -*-lucida-medium-r-*-*-10-*-*-*-*-*-*-*
Actions=Apkg-Verify;Apkg-Remove;Action0
Terminal=false
Version=1.0
X-Autopackage=nvt
Icon=/usr/share/pixmaps/hicolor/48x48/apps/ib2013ux.png
Type=Application
Categories=Application
StartupNotify=true
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Adriaan

  • Lid
Re: Tip: belastingaangifte 2013 doen vanuit Ubuntu of Linux Mint
« Reactie #9 Gepost op: 2014/03/03, 10:20:47 »
Hi!

Bij mij wil het helaas nog niet lukken, maar ik heb 14.03 beta lopen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb sudo apt-get install libc6:i386 libgcc1:i386 gcc-4.6-base:i386 libstdc++5:i386 libstdc++6:i386 libSM6:i386
 en ook ia32 geïnstalleerd, maar krijg nog steeds: bash: ./ib2013ux: No such file or directory

Iemand een gouden tip?
Gr
Adriaan

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: belastingaangifte 2013 doen vanuit Ubuntu of Linux Mint
« Reactie #10 Gepost op: 2014/03/03, 19:20:11 »
Ik heb zojuist twee wijzigingen aangebracht:

1. Het lettertype dat ik aanraad, heb ik veranderd in: clean - Bold [C] - 16. Ik kreeg ineens met courier geen tekst meer in de knoppen....

2. Als je gebruikmaakt van vooringevulde gegevens (wie niet....), dan moet je na het binnenhalen van het gegevenspakketje van de Belastingdienst, het openstaande terminalvenster afsluiten en daarna een nieuw terminalvenster starten. Want anders klopt de opdrachtregel om het progje (opnieuw) te starten, niet meer.

@Adriaan: misschien is punt 2 de oorzaak van je probleem?
« Laatst bewerkt op: 2014/03/03, 23:14:58 door Pjotr »

Offline hvb

  • Lid
Re: Tip: belastingaangifte 2013 doen vanuit Ubuntu of Linux Mint
« Reactie #11 Gepost op: 2014/03/03, 22:14:35 »
Pjotr

Ik heb de gz  gedownload en "geïnstalleerd" en alles werkt verder, inclusief de gedownloade gegevens. Een 2e start werkt ook prima, waarbij ik het lettertype heb veranderd, tot zover geen nieuws.

Nu ontdek ik net tot mijn verbazing dat ik in mijn homemap een map ib2013 heb gekregen, met daarin 2 mappen: bin en share.
Als ik op bin klik zie ik  ib2013ux  staan, waarmee ik het belastingprogramma kan opstarten, al krijg ik geen eerste scherm met lettertypes.

De terminal is dus niet nodig om te beginnen, het lijkt erop dat het programma gewoon is geïnstalleerd.

Heb jij of anderen dit ook?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: belastingaangifte 2013 doen vanuit Ubuntu of Linux Mint
« Reactie #12 Gepost op: 2014/03/03, 23:30:23 »
Pjotr

Ik heb de gz  gedownload en "geïnstalleerd" en alles werkt verder, inclusief de gedownloade gegevens. Een 2e start werkt ook prima, waarbij ik het lettertype heb veranderd, tot zover geen nieuws.

Nu ontdek ik net tot mijn verbazing dat ik in mijn homemap een map ib2013 heb gekregen, met daarin 2 mappen: bin en share.
Als ik op bin klik zie ik  ib2013ux  staan, waarmee ik het belastingprogramma kan opstarten, al krijg ik geen eerste scherm met lettertypes.

De terminal is dus niet nodig om te beginnen, het lijkt erop dat het programma gewoon is geïnstalleerd.

Heb jij of anderen dit ook?
Zoals jij 't doet, kan het ook. Ik vind alleen zelf de terminal iets makkelijker....  :)

Re: Tip: belastingaangifte 2013 doen vanuit Ubuntu of Linux Mint
« Reactie #13 Gepost op: 2014/03/04, 00:37:16 »
Toch werkt het bij mij niet helemaal.Ten eerste staan niet alle gegevens er al in,en ten tweede heb ik een paar vakjes die ik niet in kan vullen,heel gek!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Tip: belastingaangifte 2013 doen vanuit Ubuntu of Linux Mint
« Reactie #15 Gepost op: 2014/03/13, 20:23:18 »
Dat ze om een lettertype vragen komt omdat ze geen standaardtoolkit gebruiken. En als ze dus een lettertype zouden forceren, dan zouden ze dus niet je systeemlettertype meenemen. Dat kan voor sommigen, zeker mensen met mindere ogen die daarom een aangepast lettertype gebruiken, vervelend zijn. Dus ik vind het wel logisch dat ze het vragen. Al zouden ze natuurlijk ook simpelweg het programma kunnen herschrijven. Als ze Qt gebruiken voor de toolkit, dan hebben ze meteen een hoop meer platformen te pakken ook want Qt werkt keurig op Windows, Mac, Linux, AmigaOS en Haiku en dan mis ik er vast nog een paar.

Re: Tip: belastingaangifte 2013 doen vanuit Ubuntu of Linux Mint
« Reactie #16 Gepost op: 2014/03/18, 16:35:14 »
Had ik dit forum maar eerder gevonden! Dus helaas in de - leuker kunnen we het niet maken - val gelopen!
Ik gebruik Linux Mint 15 en na installatie (van de IB package) kreeg ik bij de volgende herstart alleen nog maar de shell prompt.
Maar daar kun je tegenwoordig niet al te veel meer mee.
Hij kwam niet meer in de X-Window mode.
Na wat uitproberen kon ik met:
$ sudo mdm
wel de windows-desktop gelukkig weer terugkrijgen.

Uiteindellijk bleek de boosdoener - zoals hierboven al vermeld - de autopackage.
Deze "plakt" overal in systeemfiles een regeltje bij!!
De grootste boosdoener was de toegevoegde regel in /etc/profile:
[[ -f "/etc/autopackage/paths-bash" ]] && . "/etc/autopackage/paths-bash"

Na het weghalen startte mijn systeem gelukkig weer netjes op.
Eenzelfde regel stond in de home-directory in .bashrc, maar weghalen hier hielp echter niet.

Heeft me wel een halve dag gekost, maar kan dit helaas niet van de belasting aftrekken...

Re: Tip: belastingaangifte 2013 doen vanuit Ubuntu of Linux Mint
« Reactie #17 Gepost op: 2014/03/24, 11:23:00 »
Nog een probleem (Linux Mint 15): 
als je naar een Landnaam wilt scrollen in een afrolmenu lukt me dat van Afganistan tot China.
Verder gaat niet, ook niet als je de eerste letter b.v. "D"  ingeeft, of met Shift pijl, of PgUp enz.
Krijg het niet voor elkaar. Belastingtelefoon kon me ook niet helpen (wat is Linux?).
Toch maar weer de papieren versie?

Re: Tip: belastingaangifte 2013 doen vanuit Ubuntu of Linux Mint
« Reactie #18 Gepost op: 2014/03/24, 11:39:50 »
Belastingtelefoon weet niet wat Linux is? Dan mag die medewerker meteen ontslagen worden. Als ze een Linux-versie aanbieden, dan moeten ze die ook ondersteunen tenzij anders vermeld (in dit geval is het niet anders vermeld). Ze hadden je op zijn minst door kunnen sturen naar een medewerker van de technische afdeling ofzo...

Re: Tip: belastingaangifte 2013 doen vanuit Ubuntu of Linux Mint
« Reactie #19 Gepost op: 2014/03/24, 11:45:57 »
Viastus, ik had een mevrouw aan de foon die mij vertelde dat ik naar mijn computerzaak moest om het te laten maken! Hahahaha.

Leuker kunnen ze het dus wél maken, hahaha.

OT: ik ben nu de aangifte aan het doorlopen in het programma. Om een of andere reden pakt ie het Vaste Breedte-lettertype van mijn systeem. Maar dat is geen ramp want het is leesbaar en dat is het belangrijkste.

Re: Tip: belastingaangifte 2013 doen vanuit Ubuntu of Linux Mint
« Reactie #20 Gepost op: 2014/03/25, 12:05:19 »
We waren begonnen op de  partnerPC met een AMD Geode NX 1750 processor uit 2004 waarop een oudere Lubuntu nog net wil lopen. We zagen de .deb voor particulieren en die werd gebruikt. Alleen in het begin wat problemen met het lettertype. Daarover vonden we in dit onvolprezen forum en dit topic het een en ander.

We begrepen niet veel van het hoe en wat van een autopackage maar genoeg om het te mijden.

Maar toen moest de aangifte van een ondernemer gedaan worden. De belastingdienst biedt hen alleen een autopackage aan. Dus hoe ga je hiermee om. Na enig nadenken bedacht ik me dat ik nog een met Unetbootin opstartbare usbstick had met Mint 13!
Die op een wat vlottere laptop ingestoken en gestart. Dat draaide allemaal prima.
Eigenlijk verdient de Belastingdienst wel lof. Goed, de aanwijzingen kunnen wat duidelijker, helemaal waar het het printen betreft. Maar het werkt wel. Petje af.


Offline Willemtk

  • Lid
Re: Tip: belastingaangifte 2013 doen vanuit Ubuntu of Linux Mint
« Reactie #21 Gepost op: 2014/03/25, 12:55:23 »
Pjotr

Ik heb de gz  gedownload en "geïnstalleerd" en alles werkt verder, inclusief de gedownloade gegevens. Een 2e start werkt ook prima, waarbij ik het lettertype heb veranderd, tot zover geen nieuws.

Nu ontdek ik net tot mijn verbazing dat ik in mijn homemap een map ib2013 heb gekregen, met daarin 2 mappen: bin en share.
Als ik op bin klik zie ik  ib2013ux  staan, waarmee ik het belastingprogramma kan opstarten, al krijg ik geen eerste scherm met lettertypes.

De terminal is dus niet nodig om te beginnen, het lijkt erop dat het programma gewoon is geïnstalleerd.

Heb jij of anderen dit ook?

Euh, als ik op die ib2013ux klik, start mijn skype  :laugh: Dat soort dingen gebeurt mij nu altijd. Ik kan toveren zonder dat ik het weet

Offline Willemtk

  • Lid
Re: Tip: belastingaangifte 2013 doen vanuit Ubuntu of Linux Mint
« Reactie #22 Gepost op: 2014/03/25, 13:01:49 »
Bedankt voor de tips Pjotr. Jammer dat er geen pakket is die automatisch open gaat. Maar goed. Dat hoort bij Linuxgebruik dat 3e partijen kennelijk er geen rekening mee willen houden. En dat terwijl het een paar jaar geleden geen probleem was om een makkelijk installeerbaar en direct bruikbaar pakketje was. Maar vriendelijk dat je ons verder geholpen hebt.

Re: Tip: belastingaangifte 2013 doen vanuit Ubuntu of Linux Mint
« Reactie #23 Gepost op: 2014/03/25, 13:57:18 »
Bedankt voor de tips Pjotr. Jammer dat er geen pakket is die automatisch open gaat. Maar goed. Dat hoort bij Linuxgebruik dat 3e partijen kennelijk er geen rekening mee willen houden. En dat terwijl het een paar jaar geleden geen probleem was om een makkelijk installeerbaar en direct bruikbaar pakketje was. Maar vriendelijk dat je ons verder geholpen hebt.

Of je hebt zelf kennelijk niet op de Belastingdienst-site gekeken? Want er is wel degelijk een automatische installer in de vorm van een .deb-bestand: http://steunpunt-almere.nl/artikelen/belastingaangifte-2013-via-ubuntu-xubuntu/

Edit: femke98 was me voor ;)

Re: Tip: belastingaangifte 2013 doen vanuit Ubuntu of Linux Mint
« Reactie #24 Gepost op: 2014/03/28, 22:44:26 »

Het is mij - uiteindelijk -  gelukt de Aangifte Inkomstenbelasting 2013 met Linux uit te voeren.

Aanvullend op de informatie op de sites :
- steunpunt-almere.nl  en
- https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-In-Nederland-belastingaangifte-doen-vanuit-Linux
heb ik de volgende tips:

1. Het bestand met voor ingevulde gegevens heeft als filenaam: 123456789.ib2013, waarbij 123456789 het sofi nummer is.
Dit bestand is ook rechtstreeks bij de Belastingdienst te downloaden: https://webdiensten.belastingdienst.nl/VIADownload2014/index.html (hiervoor is een geldige DigiD inlogcode nodig).

2. Het bestand met voor ingevulde gegevens (sofinummer.ib2013) is terug te vinden in de directory waar de browser downloads opslaat, standaard is dat home/kees/downloads. Voor Firefox is dit in te stellen in het menu - voorkeuren (preferences) - tabblad algemeen

3. Als het aangifteprogramma IB2013 geopend is door in de terminal in te voeren:   cd ~/ib2013/bin && ./ib2013ux -Lib2013
en het aanpassen van het lettertype Clean, Bold, 16 (conform de aanwijzingen op de  boven genoemde site computertip) klik je rechts  onderaan op ¨Open bestand¨.
Een nieuw venster opent dan: ¨Kies wat voor bestand u wilt openen¨
- - - - -> Zie bijlage (ib2013-KiesWatVoorBestandUWiltOpenen_Screenshot-28-03-14-12:33:15)

4. Klik op  ¨een nieuwe aangifte met al gedownloade gegevens over 2013¨ en er opent een Verkenner-boomstructuur waar je scrollt naar de Downloads-map
- - - - -> Zie bijlage  (ib2013-KiesBestandVooringevuldeGegevens_Screenshot-28-03-14-12:44:19).
Klik op het te openen bestand sofinummer.ib3013, en klik op OK.

5. De Aangifte Inkomstenbelasting is nu voor ingevuld. Als je voor familieleden of kennissen de belastingaangifte  verzorgt, staan er meerdere files sofinummer.ib2013 in de map home/kees/downloads, die je kan inladen in het aangifteprogramma (leeg of gevuld op dat moment maakt niet uit) door volgens punt 3 weer een nieuw bestand te openen.

6. De mogelijkheid om voor ingevulde gegevens in te laden is alleen aanwezig in de programma´s die zijn gedownload na 1 maart 2014.
Het eerste programma ib2013_linux.tar.gz dat ik heb gedownload op 25-02-2014 bevatte bin en share folders met datum 31-10-2013 20:21,
het tweede programma ib2013_linux.tar.gz (!!) dat gedownload was op 27-03-2014 bevatte bin en share folders met datum 23-01-2014 01:10.
Dit verschil is alleen te achterhalen als deze files worden geopend met een archive manager.
Het verklaart mogelijk de problemen waar de gebruikers eind februari/begin maart mee te maken kregen, namelijk dat het bestand met voor ingevulde gegevens niet kon worden geladen. Dat kan dus alleen met het recentere, gewijzigde programma met exact dezelfde naam.

Hopelijk zijn deze tips nog bruikbaar voor 1 april a.s. Het de-installeren van het eerste ib2013_linux.tar.gz (van 25-02-2014) programma waarmee geen voor ingevulde gegevens konden worden ingeladen heeft mij veel tijd gekost, dat hoop ik ander linux-gebruikers te besparen.