Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Project 'Je PC na XP': presentatie op T-Dose meeting 26 oktober a.s.  (gelezen 5690 keer)

Offline janj

  • Lid
De naderende datum 8 april 2014, het moment dat de ondersteuning voor Windows XP eindigt, is een unieke kans kans om de vele mensen die een - veelal oudere - pc met XP erop in gebruik hebben, te interesseren voor een overstap naar Linux. Het schijnen er in Nederland nog zo'n 2 miljoen te zijn. Her en der zijn er individuele initiatieven om deze overstap te promoten maar er is nog geen landelijk initiatief. Dit was de aanleiding voor het starten van het project 'Je PC na XP', met als doel mensen die geen nieuwe PC willen aanschaffen, een Linux distro aan te bieden (dual boot) door een netwerk van vrijwilligers. Het idee is om te onderzoeken of de bestaande netwerken van steunpunten zoals Ubuntu, buurtlinux (sinds kort ondergebracht bij NLLGG), Seniorweb, HCC e.a. in dit project kunnen samenwerken. Daarnaast zal veel publiciteit nodig zijn om extra hulpaanbieders te vinden, en om de vele gebruikers van een PC met XP te bereiken. Behalve directe ondersteuningstaken zijn er ook veel andere taken te doen om dit initiatief succesvol te laten zijn.
Het idee is recent besproken tijdens een NLLGG bijeenkomst. Tijdens de T-Dose meeting op 26 oktober a.s. zal het project verder worden toegelicht en besproken. Zie www.t-dose.org/2013/schedule
Zoals gezegd wordt in dit project samenwerking met Ubuntu steunpunten en -promotieteams gezocht. Dus: welkom op 26 oktober! Je kunt ook al mailen naar je.pc.na.xp@gmail.com
Nieuwe ontwikkelingen worden in dit topic natuurlijk gemeld.


Offline atomos

  • Lid
Re: Project 'Je PC na XP': presentatie op T-Dose meeting 26 oktober a.s.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/12, 15:58:45 »
Zijn er ook Folders  die men zo kan gebruiken en eventueel aan kan passen naar eigen omstandigheden ?
zoiets van :
--------------------------------------
Je PC na XP, neem Zorin,, een linux versie die gratis is en veel lijkt op Windows XP. Nu hoeft u geen nieuwe computer te kopen en een nieuwe licensie om te kunnen computeren.
Kom langs bij X. Xxxx xxx straat . Tel. xxxxxxxx
Er zijn ¨GEEN" kosten aan verbonden aan het laten zien en eventueel installeren van Zorin of een andere smaak van Linux.
Kom vrijblijvend lang.
enz.
--------------------------------------
Is daar iets voor ?

☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline janj

  • Lid
Re: Project 'Je PC na XP': presentatie op T-Dose meeting 26 oktober a.s.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/12, 17:05:35 »
Nog niet, maar zoiets is zeker de bedoeling, en ook beogen we een website met informatie en een registratiemogelijkheid zodat vragers en aanbieders elkaar kunnen vinden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Project 'Je PC na XP': presentatie op T-Dose meeting 26 oktober a.s.
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/12, 17:11:39 »
Uitstekend initiatief!   :)

Het einde van XP is een gouden kans voor Linux; een verdubbeling van het huidige aantal Linuxgebruikers moet zeker haalbaar zijn. Minimaal.

Ik heb er zelf ook wat over geschreven, want ik denk dat Linux Mint 13 Xfce de beste XP-vervanger is voor absolute Linuxbeginners, die hun oude XP-bak nog niet naar de milieustraat willen brengen:
https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce

FrSu

  • Gast
Re: Project 'Je PC na XP': presentatie op T-Dose meeting 26 oktober a.s.
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/13, 10:27:25 »
Misschien handig om de zaken als Twitter en Facebook te gebruiken om het onder de aandacht te brengen?

Verder een filmpje op youtube te zetten waarin getoond wordt hoe eenvoudig een overstap van XP naar Linux kan zijn?

Het is maar een idee.....

Re: Project 'Je PC na XP': presentatie op T-Dose meeting 26 oktober a.s.
« Reactie #5 Gepost op: 2013/10/13, 11:36:35 »
@FrSu: Ik heb dit topic in ieder geval even gedeeld op de Twitter en Facebook van Ubuntu-NL :)

Misschien handig als we ook een hashtag gaan gebruiken om meer aandacht te verkrijgen. #jepcnaxp ?

@atomos: We hebben wel flyers van Ubuntu-NL. Ik heb er hier in mijn blok een paar opgehangen onlangs maar ik heb er nog een stapel liggen.

Offline atomos

  • Lid
Re: Project 'Je PC na XP': presentatie op T-Dose meeting 26 oktober a.s.
« Reactie #6 Gepost op: 2013/10/13, 11:51:16 »
Zijn dat de zelfde maten van de blaadjes die ze gebruiken in de supermarkt ? Die hebben een speciale afmeting om in de gleuven geschoven te worden..
Mijn ervaring van flijers is dat ze binnen een paar dagen alweer weg gegooid worden  :-X bij de supers hier,,,,
Ben al een beetje aan het spelen geweest met verschillende distro's en daar een backup van gemaakt met "redo backup en rcovery"
Binnen een paar minuten heb ik zo een backup terug gezet  =D
Ik ben slecht in het ontwerpen van flijers enzo.. dislecties enzo  =|
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Re: Project 'Je PC na XP': presentatie op T-Dose meeting 26 oktober a.s.
« Reactie #7 Gepost op: 2013/10/13, 13:39:47 »
Nee, die flyers zijn iets groter dan dat. Zal straks even een foto maken.

Offline jan-1

  • Lid
Re: Project 'Je PC na XP': presentatie op T-Dose meeting 26 oktober a.s.
« Reactie #8 Gepost op: 2013/10/13, 13:46:45 »
Geweldig plan!
Ik heb zelf Kubuntu op mijn PC geïnstalleerd maar gebruik het niet. Omdat ik teveel problemen heb die te veel tijd kosten om op te lossen.
Eerst mijn belanngrijkste wens: Kan Kubuntu aangepast worden zodat er standaard Firefox en Thunderbird inzitten? Ik heb ze zelf erop gezet, wat niet zo moeilijk is, maar ik kan bijv. geen koppeling naar een pagina mailen vanuit Firefox.  Dan gaat hij vragen met welk programma dat moet, en daar kom ik niet uit.
Verder mis ik het gebruiksgemak van Windows: Ik kan bijv.  geen koppeling naar een map op het bureaublad zetten, ik kan geen functietoetsen koppelen aan snelkoppelingen, het installeren van software die niet in de bibliotheek staat is veel te moeilijk, etc etc.
kortom: werk aan de winkel! Om te beginnen met betere en makkelijk te vinden tutorials. (er staat veel op het forum, maar dit is een doolhof)

succes!
Jan
Jan
systeem: laptop 1 GB RAM; 1,1 Ghz processor, Xubuntu

Re: Project 'Je PC na XP': presentatie op T-Dose meeting 26 oktober a.s.
« Reactie #9 Gepost op: 2013/10/13, 14:11:37 »
Ik zal het hele weekend in Eindhoven zijn, want ik wil niks missen.
Gelukkig heb ik op 3 PC's Ubuntu 12.04 LTS draaien.
Verder zijn ze leeg, want alles staat "in the cloud" van Google Drive.
Geen snelkoppelingen kunnen maken naar Bureaublad? Je sleept ze er zó naar toe.
Maar omdat alles in the cloud staat heb ik dat niet nodig. Het Dashboard van Google Chrome is uitgebreid genoeg!
En alles wordt automatisch vier keer per dag veiliggesteld op zeven plekken ter wereld! GRATIS!
Microsoft mag overlijden...
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline atomos

  • Lid
Re: Project 'Je PC na XP': presentatie op T-Dose meeting 26 oktober a.s.
« Reactie #10 Gepost op: 2013/10/13, 14:22:31 »
Ik hoop dat u weet dat gratis niet bestaat bij bedrijven......
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Re: Project 'Je PC na XP': presentatie op T-Dose meeting 26 oktober a.s.
« Reactie #11 Gepost op: 2013/10/13, 20:21:41 »
Geweldig plan!
Ik heb zelf Kubuntu op mijn PC geïnstalleerd maar gebruik het niet. Omdat ik teveel problemen heb die te veel tijd kosten om op te lossen.
Eerst mijn belanngrijkste wens: Kan Kubuntu aangepast worden zodat er standaard Firefox en Thunderbird inzitten? Ik heb ze zelf erop gezet, wat niet zo moeilijk is, maar ik kan bijv. geen koppeling naar een pagina mailen vanuit Firefox.  Dan gaat hij vragen met welk programma dat moet, en daar kom ik niet uit.
Verder mis ik het gebruiksgemak van Windows: Ik kan bijv.  geen koppeling naar een map op het bureaublad zetten, ik kan geen functietoetsen koppelen aan snelkoppelingen, het installeren van software die niet in de bibliotheek staat is veel te moeilijk, etc etc.
kortom: werk aan de winkel! Om te beginnen met betere en makkelijk te vinden tutorials. (er staat veel op het forum, maar dit is een doolhof)

succes!
Jan

-Functietoetsen aankoppelen kun je doen via Systeeminstellingen
-Snelkoppelingen op het bureaublad kun je doen door iets naar het bureaublad te slepen (en anders naar de Bureaublad-map in de bestandsbeheerder Dolphin)
-Wat probeer je te installeren buiten het Softwarecentrum om? Een hele hoop staat daar namelijk al in en niet alle software van buitenaf is moeilijk te installeren, soms zelfs met een paar muisklikken.
-Thunderbird kun je gewoon kiezen als mailclient vanuit Firefox

-Tutorials: tja, je gebruikt Kubuntu. Ubuntu (en GNOME) zijn nu eenmaal meer in trek dus daar zul je veel makkelijker iets voor vinden dan voor Kubuntu. Dat had je van te voren kunnen zien als je even rondgesnuffeld had :)
(mijn website heeft trouwens wel wat beginnersdingen al heb ik dat lang niet bijgewerkt dus een paar dingen. *kunnen* niet meer kloppen: https://sites.google.com/site/ubukuntu/werken-met-kubuntu)

En nu weer ontopic graag want dit is een leuk onderwerp :)

Offline com. BOY

  • Lid
    • Mijn homepage
Er is hier al een internationaal project voor
« Reactie #12 Gepost op: 2013/10/14, 14:51:56 »
Er is hier al een internationaal project voor: https://wiki.ubuntu.com/StartUbuntu

Kunnen we niet gewoon daaraan meedoen in plaats van onnodig splitsen?

Re: Project 'Je PC na XP': presentatie op T-Dose meeting 26 oktober a.s.
« Reactie #13 Gepost op: 2013/10/14, 15:18:14 »
Er is hier al een internationaal project voor: https://wiki.ubuntu.com/StartUbuntu
Kunnen we niet gewoon daaraan meedoen in plaats van onnodig splitsen?
====================================================================
Wij splitsen niet. Wij dragen Ubuntu uit. In het Nederlands!
Daar wordt op T-Dose ook aan gewérkt, dacht ik...
"Wij" zijn een grote anonieme groep gebruikers van Ubuntu. Onze kennis wordt gedeeld op dit Forum.
GRATIS!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Project 'Je PC na XP': presentatie op T-Dose meeting 26 oktober a.s.
« Reactie #14 Gepost op: 2013/10/14, 15:22:23 »
Wij splitsen niet. Wij dragen Ubuntu uit. In het Nederlands!
Mee eens!

Onze mooie taal is de moeite waard. Ook in Linuxland.  :)

Offline palm

  • Lid
Re: Project 'Je PC na XP': presentatie op T-Dose meeting 26 oktober a.s.
« Reactie #15 Gepost op: 2013/10/15, 15:29:50 »
Uitstekend initiatief!   :)

Het einde van XP is een gouden kans voor Linux; een verdubbeling van het huidige aantal Linuxgebruikers moet zeker haalbaar zijn. Minimaal.

Ik heb er zelf ook wat over geschreven, want ik denk dat Linux Mint 13 Xfce de beste XP-vervanger is voor absolute Linuxbeginners, die hun oude XP-bak nog niet naar de milieustraat willen brengen:
https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce
Dit lijkt mij ook een mooi initiatief, betalend weliswaar:
http://www.ubuntushop.be/index.php/ubuntu-usb-stick
Of deze:
http://www.xptolinux.com/
« Laatst bewerkt op: 2013/10/15, 15:32:22 door palm »

Re: Project 'Je PC na XP': presentatie op T-Dose meeting 26 oktober a.s.
« Reactie #16 Gepost op: 2013/10/15, 20:09:46 »
@palm: Dat zijn mooie initiatieven maar daar gaat het in dit topic niet zozeer over (zeker niet over een betaalde variant).

Offline janj

  • Lid
Re: Project 'Je PC na XP': presentatie op T-Dose meeting 26 oktober a.s.
« Reactie #17 Gepost op: 2013/10/15, 22:47:01 »
Het project is inderdaad zeker niet commercieel van opzet. En wat ik in het genoemde internationale initiatief mis is de publiciteit. Alleen een aanbod creëren op een website volstaat niet. Daarom is actieve communicatie naar zoveel mogelijk XP-gebruikers onderdeel van mijn voorstel.