Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een extra partitie  (gelezen 1126 keer)

Offline Mithra2

  • Lid
Een extra partitie
« Gepost op: 2010/08/30, 10:17:57 »
Ik wil een nieuwe partitie voor mijn bestanden, maar Windows vindt deze niet en Ubuntu wil er niet op schrijven :(. Wat kan ik doen om te zorgen dat ik een partitie heb die op Windows én Ubuntu zictbaar is en waar ik naar kan schrijven?

Mithra2

Offline vanadium

  • Lid
Re: Een extra partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/30, 10:40:56 »
Ik wil een nieuwe partitie voor mijn bestanden, maar Windows vindt deze niet en Ubuntu wil er niet op schrijven :(. Wat kan ik doen om te zorgen dat ik een partitie heb die op Windows én Ubuntu zictbaar is en waar ik naar kan schrijven?
1) Windows vindt deze niet
2) Ubuntu wil er niet op schrijven

1) je moet een bestandssysteem gebruiken dat door windows ondersteund wordt. Je komt uit op ntfs.
2) Je moet als beheerder de permissies naar wens instellen. Standaard hebben gewone gebruikers namelijk enkel rechten om te schrijven binnen hun eigen home partitie.

Offline Mithra2

  • Lid
Re: Een extra partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/30, 11:49:52 »
Citaat
2) Je moet als beheerder de permissies naar wens instellen. Standaard hebben gewone gebruikers namelijk enkel rechten om te schrijven binnen hun eigen home partitie.

En hoe doe je dat?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Een extra partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/30, 12:52:09 »
Dit kan grafisch met een bestandsbeheervenster, dat je opstart met administratorrechten. Zie http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Hoe-krijg-ik-een-bestandsbeheerder- Met het bestandsbeheervenstertje dat je krijgt, kan je permissies aanpassen via rechts-klik, eigenschappen.

Voor een bestandssysteem zoals ntfs, dat geen linux permissies ondersteunt, kunnen enkel globale permissies voor de ganse partitie ingesteld worden. Dit kan door de permissies van het koppelpunt aan te passen. Alle onderliggende bestanden en directories hebben dan die permissies.

Offline Mithra2

  • Lid
Re: Een extra partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/30, 13:15:26 »
Ik ga het direct proberen! =D

Offline Mithra2

  • Lid
Re: Een extra partitie
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/01, 07:31:47 »
Gelukt!
Dankjewel Vanadium! :D :D :D